Muatan haba (biasanya dinyatakan dengan C huruf besar, biasanya dengan subskrip), atau muatan terma, ialah kuantiti fizikal boleh diukur yang menunjukkan jumlah haba yang diperlukan untuk mengubah suhu sesuatu objek atau jasad sebanyak yang diberikan. Dalam Sistem Unit Antarabangsa (SI), muatan haba biasanya dinyatakan dalam unit joule per kelvin (J K-1). Kuantiti ini berubah mengikut saiz (jumlah) sesuatu jasad.

Kuantiti-kuantiti terbitan yang menyatakan muatan haba sebagai satu ciri intensif (tidak bergantung kepada saiz jasad ataupun jumlah sampel) adalah muatan haba molar iaitu muatan haba per mol bahan tulen, dan muatan haba tertentu, atau secara ringkasnya haba tertentu, iaitu muatan haba setiap unit jisim suatu bahan. Kebiasaannya, dalam konteks kejuruteraan, muatan haba isipadu digunakan. Oleh kerana muatan-muatan haba bahan cenderung untuk terikat dengan jumlah atom atau zarah sesuatu bahan ada, jika muatan-muatan haba intensif pelbagai bahan dinyatakan secara terus atau tidak terus bagi setiap nombor zarah, ia cenderung untuk berbeza dalam julat yang lebih kecil.

Suhu merujuk kepada tenaga kinetik rawak purata zarah-zarah dalam suatu jirim manakala haba ialah pemindahan tenaga haba daripada kawasan suhu tinggi ke rendah. Tenaga haba ialah jumlah tenaga kinetik jirim. Kemudiannya, tenaga haba ditukarkan kepada, dan dibentuk semula daripada, tenaga keupayaan yang berkaitan dengan mod getaran apabila ia berlaku dalam interaksi antara atom sebarang bahan. Translasi, putaran dan gabungan kedua-dua jenis tenaga dalam getaran atom (kinetik dan keupayaan) mewakili darjah kebebasan pergerakan yang secara klasiknya menyumbang kepada muatan haba satu jirim atom.

Kuantiti ekstensif dan intensif sunting

Muatan haba sesebuah objek (bersimbol C) ditakrifkan sebagai nisbah jumlah tenaga haba dipindahkan kepada sesuatu objek kepada hasil peningkatan suhu objek terbabit,

 

Unit SI bagi muatan haba ialah joule per kelvin.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.