Mufin ialah produk bersaiz individu yang dipanggang. Ia boleh merujuk kepada dua item yang berbeza, roti bakar yang dibangkitkan sebahagian dan roti cepat seperti kek cawan. Roti rata adalah berasal dari British atau Eropah, dan tarikh dari sekurang-kurangnya awal abad ke-18, sementara roti cepat berasal dari Amerika Utara pada abad ke-19. Kedua-duanya adalah umum di seluruh dunia hari ini.

Mufin labu
Mufin roti rata mentega bakar.

Mufin roti cepat sunting

Mufin roti cepat
 
JenisRoti cepat
Jenis sajianSarapan tradisional
Tempat asalAmerika Syarikat
Bahan utamaTepung, agen penaik, minyak sayuran, gula
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Mufin roti cepat (dikenali di England sebagai "Mufin Amerika"[1] atau hanya sebagai "mufin") berasal dari Amerika Syarikat pada pertengahan abad ke-19. Penggunaan istilah untuk menggambarkan apa yang pada dasarnya kek cawan atau roti tidak menjadi penggunaan umum di Britain hingga dekad terakhir abad ke-20 di belakang penyebaran kedai kopi seperti Starbucks. (Terdapat rintangan yang berlarutan di UK untuk istilah ini tidak sesuai untuk kek.) Mereka sama dengan kek cawan dalam ukuran dan kaedah memasak, perbezaan utama ialah kek cawan lazat menjadi pencuci mulut manis menggunakan adunan kek dan yang sering diatapi dengan gula Ais (pembekuan Amerika). Mufin tersedia dalam kedua-dua jenis yang lazat, seperti muffin cornmeal dan keju, atau jenis manis seperti bluberi, cip coklat, lemon atau rasa pisang. Mereka sering dimakan sebagai makanan sarapan pagi, sering dihidangkan dengan kopi atau teh. Muffin bakar segar dijual oleh kedai roti, kedai donat dan beberapa restoran makanan segera dan kedai kopi. Muffin kilang bakar dijual di kedai runcit dan kedai serbaneka dan juga disajikan di beberapa kedai kopi dan kafetaria.

Mufin roti rata sunting

Mufin roti rata
 
Nama alternatifMufin Inggeris
JenisRoti agen penaik
Jenis sajianSarapan tradisional
Tempat asalUnited Kingdom
Bahan utamaTepung, yis
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini

Mufin roti leper (terkenal di Amerika Syarikat dan di tempat lain sebagai "mufin Inggeris", atau hanya 'mufin' di Britain) pertama yang disebut dalam sastera di awal abad ke-18,[2] walaupun produk itu sudah pasti lebih tua daripada itu. Perkataan "muffin" dianggap berasal dari mouffin Jerman.

Produk ini adalah roti berbentuk cakera berbentuk rata yang lazim, yang tidak berasas dari bahasa Inggeris atau Eropah. Mufin ini popular di negara-negara Komanwel dan Amerika Syarikat. Muffin roti rata sering disajikan untuk sarapan pagi. Mereka boleh dihidangkan dengan mentega atau marjerin, dan dihiasi dengan toping manis, seperti jem atau madu, atau toping gurih (mis., Sosej bulat, telur masak, keju atau daging). Mufin roti lapis biasanya dimakan sebagai makanan sarapan pagi.

Bantuan dan alat membakar sunting

 
Yang blueberry muffin di kertas muffin cawan.

Kuih mufin dan periuk mufin biasanya bakaran logam yang mempunyai lekukan berbentuk mangkuk berbentuk bulat dimana adonan muffin dicurahkan. Kuih muffin atau kuali boleh disejukkan dengan mentega atau semburan memasak, untuk mengurangkan masalah adunan melekat pada kuali. Sebagai alternatif, cawan atau kes muffin digunakan. Cawan atau kes biasanya mempunyai kertas bulat, kerajang, atau silikon[3] dengan pinggir keriting yang ditekan, memberikan muffin bentuk cawan bulat. Mereka digunakan dalam baking muffins untuk mengikat bahagian bawah tin muffin, untuk memudahkan penyingkiran mudah muffin siap dari timah. Kelebihan untuk memasak adalah penyingkiran dan pembersihan yang lebih mudah, bentuk yang lebih tepat, dan muffin moher; Walau bagaimanapun, menggunakannya akan menghalang kerak daripada membentuk.

Pelbagai saiz untuk kes muffin boleh didapati. Saiz yang sedikit berbeza dianggap "standard" di negara yang berbeza. Kes-kes kecil biasanya bersaiz 1 hingga 1.25 inci (25 hingga 32 mm) di bahagian dasar dan .75 dalam (19 mm) tinggi. Kes-kes saiz standard berkisar antara 1.75 hingga 2 inci (44 hingga 51 mm) pada asas dan 1.25 hingga 1.5 inci (32 hingga 38 mm) tinggi. Sesetengah kes saiz jumbo boleh memegang lebih daripada dua kali saiz kes standard. Para pembuat roti Australia dan Sweden terbiasa dengan kes kertas yang lebih tinggi dengan diameter lebih besar di atas daripada tukang roti Amerika dan British.[4]

Rujukan sunting

  1. ^ American muffins at cakebaker.co.uk; retrieved 3 Sept 2017
  2. ^ Muffin at Oxford English Dictionary, retrieved 3 Sept 2017
  3. ^ "Hormel Foods". Diarkibkan daripada yang asal pada 2004-01-22. Dicapai pada 2007-04-19.
  4. ^ Smith, Lindy (2010). Bake me I'm Yours... Cupcake Celebration. David & Charles: Newton Abbot. m/s. 7. ISBN 9780715337707.