Muhammad al-Fatih

Sultan Empayar Uthmaniyah

Muhammad II (Arab: محمد الثانى) atau dikenali dengan Muhammad iaitu daripada kata terbitan "al-fath" (الفاتح) seperti Surah al Fatihah beerti surah pembukaan atau "Pembuka yang besar" yang dilahirkan pada 30 Mac 1432 di Edirne dan meninggal dunia pada 3 Mei 1481 di Hünkârcayırı, berdekatan Gebze. Baginda adalah Sultan yang memerintah Empayar Uthmaniyah dalam masa singkat iaitu dari tahun 1444 ke 1446 dan kemudian dari tahun 1451 ke 1481. Baginda menakluk Konstantinopolis (kemudiannya diberi nama "Kustantiniyah") pada umur 21 tahun yang membawa kepada kehancuran Empayar Byzantine.

   Muhammad al-Fatih
ZamanKebangkitan Empayar Uthmaniyah
Nama penuhSultan Muhammad Al-Fatih
سلطان محمد الفاتح
Turki Uthmaniyyahمحمد ثانى
Tarikh lahir30 Mac 1432
Tempat lahirEdirne
Tarikh mangkat3 Mei 1481 (usia 49)
Tempat mangkatHünkârçayırı, berdekatan Gebze
WangsaDinasti Uthmaniyyah
BondaHüma Hatun

Biografi sunting

Muhammad II dilahirkan di Edirne yang pada masa itu ibu kota kerajaan Uthmaniyah pada 29 Mac 1432. Bapanya adalah Sultan Murad II (1404–51) ibunya Huma Hatun, anak perempuan Abd'Allah dari Hum.

Muhammad al-Fatih merupakan seorang sultan yang mementingkan kekuatan dalaman dan luaran para tenteranya. Mempunyai kepakaran dalam bidang ketenteraan, sains, matematik dan menguasai enam bahasa (bahasa Turki, Yunani, Hebrew, Arab, Parsi dan Latin) pada ketika berumur 21 tahun. Seorang pemimpin yang hebat, warak dan tawaduk selepas Sultan Salahuddin Al-Ayubbi (pahlawan Islam dalam Perang Salib) dan Sultan Saifuddin Muzaffar Al-Qutuz (pahlawan Islam dalam peperangan di Ain Jalut menentang tentera Mongol). Mengikut legenda, sifat-sifat sultan dan tenteranya telah dikaitkan oleh Muhammad, nabi Islam:

Constantinople akan ditakluki oleh tentera Islam. Rajanya (yang menakluk) adalah sebaik-baik raja dan tenteranya (yang menakluk) adalah sebaik-baik tentera.


Penaklukan K0nstantinopel sunting

Apabila Sultan Muhammad al-Fateh menaiki takhta sekali lagi pada tahun 1451, baginda menumpukan ücretsiz pdf indir dirinya untuk mengukuhkan tentera laut Uthmaniyah dan membuat persediaan untuk mengambil Kustantiniyah. Di Selat Bosphorus yang sempit, kubu Anadoluhisarı telah dibina oleh datuknya, Sultan Bayezid I di bahagian Asia; Sultan Muhammad al-Fateh mendirikan kubu yang lebih kuat yang dipanggil Rumelihisarı di sebelah Eropah dan dengan itu baginda mendapat kawalan sepenuhnya ke selat itu. Setelah selesai bentengnya, Baginda meneruskan pelabuhan pada kapal-kapal yang melintas dalam jangkauan meriam mereka. Sebuah kapal Venetian yang mengabaikan isyarat untuk berhenti telah ditenggelamkan dengan tembakan meriam dan semua pelaut yang masih hidup dipancung kepala kecuali kapten yang telah dilancarkan sebagai orang kulit hitam manusia sebagai amaran kepada pelaut lebih lanjut di selat itu.

Abu Ayyub al-Ansari, pengawal kepada Komander Yazid bin Muawiyah (anak khalifah Muawiyah I yang memerintah kerajaan Bani Umaiyah) meninggal semasa pengepungan tahap pertama di Kustantiniyah (674-78). Apabila tentera Uthmaniyah mendekati Kustantiniyah, Sheikh Akshamsaddin Mehmed menemui makam Abu Ayyub al-Ansari. Selepas penaklukan itu, baginda membina Masjid Eyüp Sultan di lokasi itu untuk menekankan pentingnya penaklukan ke dunia Islam dan menyerlahkan peranannya sebagai ghazi.

Pada tahun 1453, baginda memulakan pengepungan Kustantiniyah dengan bilangan tentera yang dianggarkan antara 80,000 dan 200,000 tentera dengan sebuah kereta api artileri lebih dari tujuh puluh keping bidang besar dan 320 kapal angkatan laut, sebahagian besar mereka mengangkut dan menyimpan. Oleh kerana bandar ini dikelilingi oleh laut dan darat; tentera di pintu masuk Bosphorus menbentuk satu formasi dari pantai ke pantai dalam bentuk sabit bertujuan untuk memintas dan menolak sebarang bantuan untuk Kustantiniyah dari laut.

Pada awal April, pengepungan Kustantiniyah bermula. Pada mulanya, tembok kota telah menghalang tentera Sultan Muhammad al-Fatih, walaupun tentera baginda menggunakan pengeboman baru yang direka oleh Orban iaitu sebuah meriam gergasi yang serupa dengan Dardanelles Gun. Pada masa yang sama, pelabuhan Golden Horn telah dihalang oleh rantai ledakan dan dikawal oleh dua puluh lapan kapal perang.

 
Sultan Muhammad al-Fateh menyerbu masuk ke dalam kubu tembok Kustantiniyah, lukisan Fausto Zonaro (1854-1929).

Pada 22 April, Sultan Muhammad al-Fatih dan tenteranya mengangkut kapal perangnya yang lebih ringan, di sekitar jajahan Genoa di Galata ke pantai utara Golden Horn; lapan puluh galley diangkut dari Bosphorus selepas membuka laluan lebih kurang satu batu dengan kayu. Oleh itu, Byzantine membentengkan pasukan mereka ke dinding dengan lebih lama. Sekitar sebulan kemudian, Kustantiniyah mula jatuh.

Pada 29 Mei, selepas pengepungan selama lima puluh tujuh hari, akhirnya Sultan Muhammad al-Fatih berjaya menakluk Kota Kustantiniyah. Selepas penaklukan ini, baginda memindahkan ibu kota Uthmaniyah dari Adrianople ke Kustantiniyah.

Ketika Sultan Muhammad al-Fatih melangkah masuk ke dalam runtuhan Boukoleon yang umum dikenali oleh masyarakat Uthmaniyah dan Parsi sebagai Istana Caesars. Runtuhan ini mungkin dibina lebih dari 1000 SM. Theodosius II menyairkan ayat termasyhur Saadi:

Ayat termasyhur Saadi
Bahasa Turki Bahasa Melayu
Örümcek perdeleri örüyor Labah-labah membuka tirai
Sezar sarayında Di dalam Istana Kaisar
Baykuş saatleri çağırıyor Burung Hantu menyeru sang pemerhati
Efrasiyab kulelerinde Di kawasan menara Afrasiab

Selepas penaklukan Kustantiniyah, baginda mendakwa bahawa gelaran "Caesar" Empayar Rom (Qayser-i Rûm) hanya berdasarkan penegasan bahawa Kustantiniyah telah menjadi tempat duduk dan ibu kota Empayar Rom sejak 330M. Barangsiapa yang memilikinya adalah seorang penguasa kerajaan. Sarjana George Trebizond turut menyokong tuntutannya. Tuntutan itu hanya diiktiraf oleh Gereja Ortodoks Timur, tetapi tidak diiktiraf oleh Gereja Katolik dan sebahagian besar Eropah Barat. Akhirnya, Gennadius II mengiktiraf Sultan Muhammad al-Fatih sebagai pengganti takhta.

Selepas kejatuhan Kustantiniyah, baginda menakluk Morea di Peloponnesa pada tahun 1460 dan Empayar Trebizond di timur laut Anatolia pada tahun 1461. Dua kekosongan pemerintahan Byzantine yang terakhir telah diserap oleh Empayar Uthmaniyah. Penaklukan Kustantiniyah memberikan sumbangan yang besar terhadap negara tersebut.

Penaklukan Serbia (1454 - 1459) sunting

Kempen pertama baginda selepas menakluk Kustantiniyah sehala ke arah Serbia yang merupakan negara Uthmaniyah sejak Pertempuran Kosovo 1448. Penguasa Uthmaniyah mempunyai kaitan dengan orang Serbia yang berpengalaman. Menurut sejarahwan Turki, salah seorang daripada isteri Murad II adalah Mara Branković dan dia menggunakan fakta itu untuk menuntut beberapa pulau di Serbia. Namun begitu, Đurađ Branković telah bersekutu dengan orang Hungary Uthmaniyyah dan telah membayar ufti secara tidak tetap. Apabila Serbia menolak tuntutan ini, tentera Uthmaniyah keluar dari kawasan Edirne lalu menuju ke Serbia pada tahun 1454. Maka, Smederevo telah dikepung kerana seperti Novo Brdo, Smederevo juga merupakan pusat pelaburan logam Serbia yang paling penting. Pada masa yang sama, Uthmaniyah dan Hungaria saling berperang selama bertahun-tahun hingga tahun 1456.

Tentera Uthmaniyah maju ke Belgrade tetapi gagal untuk menakluk kota di pengepungan Belgrade pada 14 Julai 1456. Namun begitu, Empayar Uthmaniyah akhirnya secara rasmi menakluk tanahnya setelah berlaku perselisihan di antara janda dan tiga anak lelaki yang masih tinggal. Telah disebut bahawa Lazar yang termuda telah meracuni ibunya dan memisahkankan saudara-saudaranya tetapi tidak lama kemudian Lazar meninggal dunia. Dalam pergolakan yang berterusan, Stefan Branković memperoleh takhta tetapi telah digulingkan pada Mac 1459. Selepas itu, takhta Serbia ditawarkan kepada Stephen Tomašević sebagai bakal raja Bosnia telah menimbulkan kemarahan Sultan Muhammad al-Fatih. Baginda menghantar tenteranya menawan Smederevo pada Jun 1459 untuk mengakhiri tamadun Serbia.

Penaklukan Morea (1458 - 1460) sunting

Morea bersempadan dengan Balkan Uthmaniyyah di selatan. Tentera Uthmaniyah pernah menyerang rantau ini sewaktu berada di bawah pemerintahan Sultan Murad II untuk memusnahkan pertahanan Byzantine iaitu dinding Hexamilion, Isthmus of Corinth pada tahun 1446. Sebelum pengepungan terakhir Kustantiniyah, Sultan Muhammad al-Fatih memerintahkan tentera Uthmaniyah untuk menyerang Morea.

Pada ketika itu, Demetrios Palaiologos dan Thomas Palaiologos gagal menghantar sebarang bantuan. Ketidakmampuan mereka sendiri telah mengakibatkan pemberontakan Albania - Yunani di mana mereka menjemput tentera Uthmaniyah untuk membantu menyelesaikan masalah pemberontakan. Pada masa tersebut, beberapa orang yang berpengaruh di Moreote Greeks dan Albania membuat perdamaian secara peribadi dengan Sultan Muhammad al-Fatih.

Selepas bertahun-tahun pemerintahan para penghulu yang tidak cekap, kegagalan mereka untuk membayar penghormatan tahunan mereka kepada Sultan akhirnya menimbul pemberontakan mereka sendiri terhadap pemerintahan Uthmaniyah. Pada Mei 1460, Sultan Muhammad al-Fatih memasuki Morea. Dengan itu, Demetrios menamatkan penahanan terhadap Uthmaniyah manakala adiknya, Thomas berjaya melarikan diri. Menjelang akhir musim panas, Tentera Uthmaniyah telah mencapai penaklukan hampir semua bandar yang dimiliki oleh orang Yunani.

Penaklukan Persisiran Laut Hitam (1460 - 1461) sunting

Maharaja Trebizond membentuk persekutuan melalui perkahwinan diraja dengan pelbagai pemimpin Islam. Maharaja John IV dari Trebizond berkahwin dengan anak kepada anak saudaranya, Uzun Hasan dari Akkoyunlu sebagai balasannya untuk menjamin keselamatan Trebizond. Dia juga memperoleh sokongan daripada Turki Sinope dan Karamania serta dari raja Georgia. Empayar Uthmaniyah mula menakluk Trebizond untuk mendapat penghormatan tahunan. Pada masa Murad II, mereka mula-mula cuba menyeberangi laut pada tahun 1442 tetapi ombak tinggi membuat pendaratan sukar dan percubaan itu mudah ditangkis. Sementara Sultan Muhammad al-Fatih berada di pengepungan Belgrade pada tahun 1456, gabenor Empayar Uthmaniyah, Amasya menyerang Trebizond. Walaupun mereka telah kalah, namun mereka masih dapat menawan ramai tahanan.

Selepas kematian Maharaja John IV pada tahun 1459, saudaranya David Sinope mula berkuasa dan tertarik dengan berbagai-bagai kuasa Eropah bertujuan membantunya menentang orang Uthmaniyah. Sultan Muhammad al-Fatih akhirnya terdengar tentang perkara tersebut lalu mengutuk tindakan dan permintaan David yang mengatakan bahawa baginda perlu menyerahkan semula penghormatan yang dikenakan kepada saudaranya.

Pada tahun 1461, baginda mengetuai tentera yang besar dari Bursa melalui darat manakala angkatan laut Uthmaniyah melalui laut lalu bergabung dengan Ismail. Baginda akhirnya berjaya menangkap Sinope dan menamatkan pemerintahan Dinasti Jinggid. Walaupun baginda melantik Ahmed sebagai gabenor Kastamonu dan Sinope, namun ia hanya untuk membatalkan pelantikan Sinope pada tahun yang sama. Kerabat-kerabat lain dari Dinasti Jinggid telah ditawarkan fungsi-fungsi yang penting sepanjang sejarah Empayar Uthmaniyah.

Jasa dan Sumbangan sunting

Kejayaan baginda dalam menewaskan tentera salib menyebabkan ramai kawan dan lawan kagum dengan kepimpinan beliau serta taktik & strategi peperangannya yang dikatakan mendahului pada zamannya dan juga kaedah pemilihan tenteranya. Baginda merupakan anak didik Syeikh Syamsuddin yang merupakan keturunan Abu Bakar As-Siddiq.

Antara sumbangan baginda adalah menakluk Kustantiniyah yang juga menyebabkan berakhirnya Empayar Byzantine. Baginda jugalah yang menukar nama Konstantinopolis kepada Kostantiniyye (varian Turki "Kustantiniyah"). Kini nama tersebut telah ditukar oleh Mustafa Kemal Atatürk kepada Istanbul. Di atas jasanya, Masjid Al Fatih telah dibina bersebelahan makamnya.

Diceritakan bahawa para tentera Sultan Muhammad Al Fatih tidak pernah meninggalkan solat wajib sejak baligh & separuh dari mereka tidak pernah meninggalkan solat rawatib sejak baligh. Hanya Sultan Muhammad Al Fatih sajalah yang tidak pernah meninggalkan solat wajib, tahajud & rawatib sejak baligh hinggalah ke saat baginda meninggal dunia.

Diceritakan bahawa semasa perarakan ke Trebizond, Uzun Hasan menghantar ibunya, Sara Khatun sebagai duta; sementara mereka terpaksa memanjat curam Zigana dengan berjalan kaki, dia bertanya Sultan Muhammad al-Fatih sebab-sebab dia harus menjalani kesulitan sedemikian hanya demi Trebizond. Baginda menjawab: "Ibu, di tangan saya adalah pedang Islam. Tanpa kesulitan ini, saya tidak sepatutnya berhak mendapat nama ghazi pada hari ini dan esok pula saya harus menutup muka saya dengan malu sebelum Allah."

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting

Muhammad al-Fatih
Tarikh keputeraan: 30 Mac, 1432 Tarikh kemangkatan: 3 Mei, 1481
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Murad II
Sultan Empayar Uthmaniyyah
1444 – 1446
Diikuti oleh:
Murad II
Didahului oleh
Murad II
Sultan Empayar Uthmaniyyah
3 Feb, 1451 – 3 Mei, 1481
Diikuti oleh:
Bayezid II