Mukim Padang Mat Sirat

Mukim Padang Mat Sirat merupakan pecahan kawasan pentadbiran bagi negeri Kedah.

Mukim Padang Mat Sirat
مقيم ڤادڠ مت سيرت
Geografi
Status Mukim
Asal nama N/A
Negara  Malaysia
Negeri  Kedah
Daerah Daerah Langkawi
Keluasan Tiada info

Kedah dibahagikan kepada beberapa buah daerah dan setiap daerah dibahagikan kepada beberapa mukim (subdaerah/subdistrict).

Pentadbiran sunting

Mukim Padang Mat Sirat merupakan salah sebuah mukim yang terdapat dalam negara Kedah, dan juga merupakan satu dari mukim yang terletak dalam pentadbiran Daerah Langkawi.

Tempat Pelancongan sunting

Antara 5 tempat menarik untuk dilawati bagi sektor pelancongan di Padang Mat Sirat:

Makam Mahsuri sunting

Makam Mahsuri adalah kubur legenda Puteri Mahsuri. Terletak di Kampung Mawat, 12km dari Kuah, ia juga dikenali sebagai Makam Mahsuri. Kebanyakan tarikan semula jadi di pulau ini mempunyai kisah lagenda yang dilampirkan dalam gaya Melayu tradisi dan Makam Mahsuri merupakan legenda yang paling terkenal di sini. Walaupun terdapat beberapa variasi legenda, ia berkisar tentang fitnah tuduhan zina dan hukuman pengadilan kematian puteri itu dengan menikamnya lalu darah putih mengalir keluar dari luka Mahsuri membuktikan dia tidak bersalah dan dengan nafas terakhirnya dia mengutuk Langkawi selama tujuh keturunan. Peringatan Mahsuri ditempatkan di sebuah muzium kecil tentang legenda, sebuah rumah Langkawi tradisional untuk pengunjung menerokai dan kedai kraftangan.

Kampung Air Hangat sunting

Kampung Air Hangat (juga dikenali sebagai Ayer Hangat) adalah sebuah kompleks kebudayaan moden yang menempatkan beberapa kedai membeli-belah bebas cukai dan juga sebuah restoran teater di lokasi yang menyajikan masakan tempatan, Thai dan Indonesia. Tarikan utama di kampung Air Hangat adalah mata air tiga peringkat yang mengagumkan dan diukir dengan tangan serta mural batu sungai yang indah. Tarikan ini pada dasarnya mengemulasi spa. Para tetamu boleh menikmati berenang terapeutik dalam jakuzi peribadi yang dilengkapi dengan tandas, tempat mandi dan gazebo serta urutan refleksologi yang memanjakan kaki di kompleks tersebut. Kampung Air Hangat juga merupakan tempat bersatunya air panas dan air masin semula jadi, yang mana hanya boleh didapati di tiga buah negara lain iaitu Jepun, Taiwan, dan Itali.
Waktu Operasi: Harian 9:00-18:00
Alamat: Jalan Air Hangat, Mukim Air Hangat, Padang Matsirat
Tel: +604 959 1357

Kampung Seni Batik Atma Alam sunting

Kampung Seni Batik Atma Alam merupakan pusat batik yang direka terutamanya untuk menarik pelancong dan untuk menggalakkan seni batik di Langkawi. Yang terletak di Padang Matsirat, pemilik Aza Osman, seorang pelukis minyak, dan Roshadah Yusof, seorang pelukis batik, mereka pusat setengah ekar sebagai tempat untuk mempamerkan semangat kreatif batik. Pusat ini dibahagikan kepada beberapa bahagian: terdapat bilik pameran, bengkel, seni dan batik dan kraftangan. Galeri paparan terutamanya memaparkan kerja-kerja oleh artis-artis tempatan. Juga merupakan tempat yang hebat untuk memupuk kreativiti kanak-kanak, pusat ini menjadi tuan rumah kelas seni di mana pelajar belajar untuk menjadikan kain putih tadi menjadi kepingan seni yang indah dengan cetakan batik.
Waktu Operasi: Harian 9:00-20:00
Tel: +604 955 2615 atau 604 955 1227

Padang Beras Terbakar sunting

Padang Beras Terbakar adalah laman sejarah yang berharga di Langkawi. Pada tahun 1821, penduduk kampung tempatan telah membakar hangus sawah padi mereka. Beras adalah salah satu sumber pendapatan utama di Langkawi, pembakaran padi besar-besaran telah dijalankan dalam usaha untuk mencegah sawah padi daripada jatuh ke tangan penjajah Siam. Sisa-sisa beras terbakar masih boleh dilihat di Padang Beras Terbakar terutamanya selepas hujan lebat yang membawa kesan bijirin hitam ke permukaan. Terletak di Kampung Raja, Padang Matsirat, tetamu perlu melalui laluan sempit yang membawa kepada tempat gerai menjual pakaian batik yang mampu dimiliki dan barangan cenderamata. Padang Beras Terbakar merupakan kawasan yang bebas untuk dikunjungi tanpa memerlukan bayaran masuk.
Waktu Operasi: Harian 9:00-18:00
Alamat: Kampung Raja, Mukim Padang Matsirat
Tel: +604 966 7789

Taman Agroteknologi Mardi sunting

Taman Agroteknologi Mardi adalah sebuah ladang buah-buahan berkeluasan 25 hektar dengan latar belakang yang tenang di hutan hujan simpan Gunung Raya. Terletak dalam jarak sepuluh minit memandu dari Kuah dan Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi, pengunjung boleh mencuba beberapa buah-buahan tempatan seperti rambutan dan jambu batu serta mengambil bahagian dalam aktiviti-aktiviti rekreasi seperti perkhemahan dan berbasikal. Bayaran masuk asas adalah RM20, dan RM25 tambahan untuk menikmati lawatan ke ladang buah. Tarikan-tarikan utama di Taman Teknologi Mardi Agro termasuk pusat teknologi maklumat, ladang buah-buahan tropika, kebun sayur yang berteknologi tinggi terlindung serta kawasan pemuliharaan secara semula jadi untuk rekreasi.
Waktu Operasi: Isnin - Khamis 9:00-17:00
Alamat: Jalan Padang Gaong, Lubok Semilang, Padang Matsirat
Tel: +604 953 2550 atau 604 953 2551

Pautan luar/ Sumber sunting