Muntakhab Ahadith adalah koleksi hadis yang disusun dalam bahasa Arab oleh ulama Islam Muhammad Yusuf Kandhalawi. Buku ini dibahagikan kepada tujuh bahagian dan beberapa sub-bahagian yang sesuai dengan "Sifat-us- sahaba" atau "Ciri-ciri Sahabat" yang Jamaat Tabligh merujuk dan cuba melaksanakan. Lama kelamaan, titik ketujuh telah dihentikan sebagai dirujuk sendiri, oleh itu Sifat dirujuk sebagai "Enam Kelayakan".

Buku dalam bentuknya sekarang telah dianjurkan oleh cucu pengirim asal Maulana Muhammad Saad Kandhlawi, yang juga menerjemahkan buku itu ke dalam bahasa Urdu.

Buku ini sangat popular dan banyak digunakan oleh Tablighi Jamaat.

Buku ini mengandungi Ayaian dan Hadeeth al-Quran daripada pelbagai buku sahih yang telah diterjemah ke bahasa Urdu. Ahadeeth telah dipilih dari buku-buku seperti Sahih Bukhari, Sahih Muslim, Abu Daud, Tirmidhi, Muwatta Imam Malik, Al Sunan Al Sughra, Sunan Ibn Majah dll.

Sesetengah sarjana membantah kesahihan buku ini dan kaitannya dengan Jemaah Tabligh (walaupun aspek keaslian tertentu tidak disebutkan - sama ada dalam keaslian Hadeeth, pengarang, dll.), Dan penyokong pertikaian ini dengan tegas menyangkal buku ini untuk dikaitkan dengan Maulana Yusuf Kandhlawi. Walau bagaimanapun, seksyen jelas buku itu ke dalam enam sifat, dengan subseksyen untuk setiap kualiti, memudahkan orang awam untuk mencari naratif dari Al-Quran dan Ahadeeth yang berkaitan dengan enam sifat. Penjelasan dari para ulama mudah dicari kerana ayat-ayat dan narasi yang tepat dapat disebutkan. Selain itu, wabak bisikan Cina di Tabligh berkaitan dengan orang awam dengan salah memetik ayat-ayat Al-Quran dan riwayat Nabi sedang dibasmi secara berkesan. Ini secara positif telah memudahkan internalising enam sifat dalam al-Quran, Ahadeeth, Sunnah dan panduan para ulama yang berpengetahuan, yang merupakan salah satu tujuan utama Jemaah Tabligh.

Bahagian buku sunting

Terdapat 1507 Ahadeeth tersebar di bahagian yang berlainan

  1. Iman dan Aqeedah (Iman) (200)
  2. Salah (Doa) (280)
  3. Ilm dan Dhikr (333)
  4. Ikram Ul Muslimeen (Cinta dan Menghormati Semua Muslim) (390)
  5. Ikhlas (Ketulusan Sasaran) (62)
  6. Daw'ah dan Tabligh (Calling and Inviting People to Allah) (193)
  7. Mengelakkan Yang Tidak Merosakkan (49)

Isu-isu sunting

Buku ini menggunakan ayat-ayat dan ahadis yang berkaitan dengan Jihad dengan mod tertentu Tabligh. Isu-isu seperti itu telah dibangkitkan oleh sarjana India seperti Mufti Saeed Ahmad Palanpuri.

Pautan luar sunting