Murdoch Mysteries adalah sebuah televisyen drama ayng disiarkan di Citytv, mencirikan Yannick Bisson sebagai William Murdoch, seorang detektif polis bekerja di Toronto, Ontario pada zaman 1890an. Siri televisyen berasaskan urutan novel Detektif Murdoch oleh Maureen Jennings. Musim kelima telah diumumkan pada Mei 2011.[1] Pada September 27, 2011, Rogers Media mengumumkan bahawa mereka tidak akan melanjutkan musim kelima kini mereka.[2] On November 15, 2011, telah dilaporkan bahawa CBC diangkat persembahan, pesanan musim keenam.[3][4] Musim keenam ditetapkan untuk berlaku semasa awal 1900-an.

Murdoch Mysteries
Fail:Murdoch Mysteries.jpg
Penciptabased on characters from novels by Maureen Jennings
Dibangunkan oleh
Cal Coons
Alexandra Zarowny
Dibintangi oleh
Yannick Bisson
Hélène Joy
Thomas Craig
Jonny Harris
Penggubah lagu tema
Robert Carli
Negara asalKanada
BahasaInggeris
Bilangan musim16
Bilangan episod263 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifScott Garvie
Noel Hedges
Cal Coons
Christina Jennings
PenerbitJan Peter Meyboom
LokasiToronto, Hamilton, Cambridge, Drumheller, Pitt Meadows, and Dawson City, Canada,
Bristol, England
Tempoh siaran46 minit
Syarikat penerbitan
Shaftesbury Films
Rogers Media (seasons 1-5)
UKTV
ITV Studios Global Entertainment
Syarikat pengedaran
ITV Studios Global Entertainment
Penyiaran
Saluran asalCitytv (Seasons 1-5)
CBC (Season 6)
Format gambar1080i (HDTV)
Siaran asal20 Januari 2008 (2008-01-20) – kini
Kronologi
MengikutiTrilogi misteri Detective Murdoch:
Except the Dying
Poor Tom Is Cold
Under the Dragon's Tail
Pautan luar
Laman sesawang
Tapak sesawang penerbitan Shaftesbury Films
Rogers Media (seasons 1-5)
UKTV
ITV Studios Global Entertainment

Lakonan sunting

Sinopsis sunting

Siri berlaku di Toronto dalam tahun 1890-an, berikutan [sipi]] Detektif William Murdoch (Bisson Yannick), Toronto Constabulary yang menyelesaikan banyak kes-kes menggunakan kaedah pengesanan yangluar biasa pada masa itu. Kaedah-kaedah ini termasuk cap jari, ujian darah manusia, pengawasan, dan surih bukti.[5]

Yang detektif Murdoch dibantu oleh tiga watak utama yang lain: Inspektor Brackenreid (Thomas Craig), Doktor Julia Ogden (Hélène Joy), dan tidak berpengalaman tetapi bersemangat rakan kongsi Konstabel George Crabtree (Jonny Harris). Brackenreid, penyelia, biasanya skeptikal sehingga Murdoch mula mendapat keputusan. Brackenreid lebih suka kaedah pengesanan konvensional lebih kaedah sipi Murdoch, tetapi biasanya gembira dan bangga apabila Murdoch berjaya walaupun semua perselisihan. Crabtree sering tidak dapat menerima kaedah lebih maju, tetapi semangat dan kesetiaan beliau menjadikan beliau rakan yang baik dan pembantu. Seperti Crabtree, Ogden adalah penyokong hebat kaedah Murdoch. Kemahiran beliau dalam patologi biasanya membantu dengan mendedahkan banyak bukti yang berguna untuk membantu Murdoch dalam menyelesaikan kes. Sepanjang keberahian berkembang Murdoch siri dengan dia, dan ketidakupayaan untuk meluahkan perasaan, menyediakan subplot cahaya. Pada musim kelima, selepas Dr Ogden telah berkahwin dengan rakan sekerja yang dia bertemu di Buffalo, Dr. Darcy Garland, seorang doktor baru diperkenalkan, Dr. Emily Grace. Dia dan George menunjukkan minat yang romantis antara satu sama lain.

Siri ini membuat rujukan yang kerap kepada peristiwa dan orang-orang yang sebenar-hidup sezaman. Plot, walaupun rekaan, kadang-kadang melibatkan orang yang sebenar, seperti Buffalo Bill Cody, Annie Oakley, H. G. Wells, Nikola Tesla, Wilfrid Laurier, Jack London, Arthur Conan Doyle, dan Ratu Victoria dan sering membayangkan peristiwa di masa hadapan. Sebagai contoh, dalam satu episod tersirat rahsia kerajaan British-Amerika kerjasama telah menghasilkan sebuah pesawat yang amat canggih sama untuk AirShip, berjajaran dengan 1896-1897 misteri-flap AirShip. Selepas aksara telah dipaksa untuk menyerahkan diri pada kejaran skim, menggambarkan Crabtree dan Murdoch ke bangunan kemudahan kerajaan rahsia di Nevada dan New Mexico "di Concession 51", kiasan untuk Area 51, nama samaran untuk asas yang sebenar, sangat berahsia pengkalan AS Tentera Udara.

Mereka juga merujuk kepada ciptaan masa depan seperti ketuhar gelombang mikro, permainan Petunjuk dan Hangman dan penyenyap untuk senjata kecil.

Episod sunting

Bintang tetamu sunting

Pengeluaran sunting

Murdoch Mysteries dihasilkan dan dibangunkan oleh Filem Shaftesbury dalam persatuan dengan Citytv, ITV Studios Global Entertainment, UKTV dan dengan bantuan Filem atau Video Kanada Cukai Kredit Pengeluaran; Filem Ontariodan televisyen Kredit Cukai; dan televisyen Dana Kanada.

Musim 1 dan 2 telah difilemkan pada kemudahan Studios Toronto pada Filem Timur Avenue di Toronto. Walau bagaimanapun, kemudahan itu telah ditutup pada akhir tahun 2008,[8] memaksa musim ketiga akan difilemkan di tempat lain di Toronto, di kawasan berhampiran Subway Kipling ke barat bandar.

Untuk musim-musim satu, dua dan tiga, lokasi penggambaran termasuk daerah Galt [Cambridge, Ontario]]. Trotoar dan jalan masuk rumah dilindungi di bumi dan dalam satu musim Mansion Dobbie telah digunakan untuk kira-kira seminggu penggambaran tertutup. Bahagian episod pembukaan tiga Musim telah difilemkan di Bristol di England.

Filem Shaftesbury yang diumumkan pada bulan April 2010 bahawa musim keempat telah diperintahkan oleh Citytv dan alibi, dengan pengeluaran yang dijadualkan bermula akhir tahun itu.[9] Pada bulan Ogos 2010 Shaftesbury Films mengumumkan bahawa pengeluaran pada musim keempat telah bermula dan dijadualkan untuk terus melalui November 2010 dengan penggambaran di Toronto dan Hamilton.[10] Perdana Menteri Kanada Stephen Harper difilemkan penampilan pelakon sebagai konstabel pada musim keempat pada 15 Oktober 2010 ketika beliau melawat set dengan anak perempuannya.[11]

Penggambaran Filem lima musim bermula pada bulan Julai 2011 yang termasuk lawatan Dawson City di Yukon.[12] On September 27, 2011 Media Rogers mengumumkan bahawa mereka tidak berterusan dengan Murdoch Misteri-misteri di luar musim kelima.[7] Sebagai tindak balas kepada pembatalan siri Christina Jennings, penerbit eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Filem Shaftesbury berkata:

Kami telah menonton persembahan berkembang dengan sokongan ghairah penonton di Kanada dan di seluruh dunia, dan berharap untuk membawa jalan cerita kepada kesimpulan yang memuaskan bagi peminat semasa musim akhir kami.[7]

Murdoch Mysteries telah digambarkan sebagai "penyuaian ganjil" untuk jadual Citytv yang terdiri daripada pinggul yang lebih kontemporari, bandar, pengaturcaraan diimport. rakan kongsi Shaftesbury UK dalam pengeluaran siri ini, British UKTV penyiar dan pengedar antarabangsa ITV Studios Global Hiburan, kedua-duanya berminat dalam musim tambahan. Christina Jennings menghampiri Kristine Stewart, eksekutif naib presiden perkhidmatan Bahasa Inggeris CBC, kira-kira meneruskan siri ini dan dia merasakan bahawa "sebuah rumah di CBC membuat rasa mutlak". Laporan perubahan penyiar dan komitmen untuk musim keenam muncul pada waktu petang 15 November dengan kenyataan akhbar yang dikeluarkan pada 16 November.[13] Production of the sixth season is due to begin in April 2012 so that it will be ready for CBC in September 2012.

Penyiaran antarabangasa sunting

Penyiaran siri-siri di United Kingdom di Alibi (terdahulunya digelar UKTV Drama).

Pada bulan Jun 2009 televisyen Awam Amerika, pengedar penyiaran sindikasi, memperoleh musim pertama Murdoch Mysteries dari ITV Global Entertainmentmenyiarkan sindikasi kepada stesen televisyen awam di seluruh Amerika Syarikat[14]

Di Perancis, musim pertama ditayangkan pada Jun 14, 2009, pada Perancis 3 sebagai Les Enquêtes de Murdoch, bermula dengan episod kedua. Ia disiarkan dalam timeslot malam Ahad, tradisional timeslot untuk siri televisyen UK-drama polis seperti Midsomer pembunuhan atau Lewis, yang penonton penilaian sangat bagus. Disebabkan oleh perbandingan lebih rendah penilaian, siri ini telah diletakkan di atas [hiatus [(televisyen) | terhenti]]. Siri kembali pada tahun 2010 tetapi telah sekali lagi dikeluarkan selepas tiga minggu. Siri kembali sekali lagi pada bulan September 2011, dengan dua episod musim kedua setiap malam Ahad. Bahawa versi Perancis juga memainkan di Quebec pada saluran Addik TV Quebecor

Di bahagian berbahasa Belanda Belgium, Murdoch Misteri-misteri "menyiarkan pada een pada hari Sabtu, pada 4:00 petang.

Di Turki, Murdoch Misteri-misteri "menyiarkan pada Channel Keluarga MovieMax dalam Digiturk.

Di Denmark, musim pertama' Misteri-misteri Murdoch telah disiarkan di TV 2 Charlie, pada tahun 2009 jatuh.

Di Australia, Murdoch Misteri-misteri "menyiarkan pada 13 jalan, Jumaat dan Sabtu, jam 7:30 malam.

Di Sweden musim pertama Murdoch Misteri-misteri' disiarkan di Kanal 9 dalam musim panas 2009, musim 2 bermula pada 20 Jun, 2010. Ia terus ke udara pada Kanal 9, kedua-dua reruns dan episod baru.

Di Republik Czech, tiga musim pertama telah disiarkan pada . CT1 dari musim bunga ke musim luruh 2010.

Di Singapura, Murdoch Misteri-misteri "di Saluran 512 pada Universal Channel Asia.

Di Lithuania Murdoch Misteri-misteri ditayangkan pada Lietuvos rytas TV.

Di Poland, Murdoch Misteri-misteri "telah disiarkan di Ale Kino di 20 Januari, 2008, musim 4 berakhir pada 12 Jun, 2011.

Di Hungary, Murdoch Misteri-misteri "adalah pada Story4 TV dari 2010 pada hari Isnin pada pukul 8 malam.

Di Itali, Murdoch Misteri-misteri pada Rai 3 dan Fox Jenayah Itali.

Di Portugal, Murdoch Misteri-misteri "menyiarkan pada Fox Jenayah Portugal.

Di Rusia, Murdoch Misteri-misteri "telah disiarkan di TVC

Di Thailand, Murdoch Misteri-misteri "telah disiarkan di Siri Benar

Di Norway, "Murdoch Misteri-misteri" menyiarkan pada Vox

Siaran video Home sunting

Acorn Media telah mengeluarkan tiga musim Murdoch Misteri-misteri "pada DVD dan musim 1 & 3 pada Blu-ray dalam 1 Wilayah; dengan musim keempat yang dikeluarkan pada April 29, 2012, dalam kedua-dua format.

ITV Studios Home Entertainment telah mengeluarkan empat musim pada DVD di Wilayah 2 dan juga telah mengeluarkan satu kotak set musim 1-3.

DVD sunting

Title Region 1 Region 2 Region 4 Extras Discs
Murdoch Mysteries — Musim Satu June 16, 2009 February 9, 2009 June 26, 2009
  • Interviews with the author and cast
  • Photograph gallery
  • Cast filmographies
  • Character biographies
  • Episode Commentary
4
Murdoch Mysteries — Musim Dua May 4, 2010 February 15, 2010 February 10, 2010
  • Behind the Scenes Featurette
  • Character Bios
  • Cast filmographies
  • Photo Gallery
4
Murdoch Mysteries — Season Three May 3, 2011 August 15, 2011 February 9, 2011
  • A Bonus Alternate Ending on "The Tesla Effect"
  • A 9-minute Behind-the-Scenes Featurette
4
Murdoch Mysteries — Season Four May 29, 2012[15] May 23, 2011 June 6, 2012[16]
  • Behind-the-scenes featurettes (15 min.)
  • Alternate love letters (2 min.)
4
Murdoch Mysteries — Season Five TBA TBA TBA
Murdoch Mysteries — Season Six TBA TBA TBA

Blu Ray sunting

Title Region A Region B Extras Discs
Murdoch Mysteries — Season One April 17, 2012
  • Episode 1 commentary by stars Yannick Bisson and Jonny Harris, production designer Sandra Kybartas, and executive producer Cal Coons
  • Interviews with the author and cast (18 min.)
  • Photo gallery
  • Character bios
3
Murdoch Mysteries — Season Two TBA
Murdoch Mysteries — Season Three May 3, 2011
  • A Bonus Alternate Ending on "The Tesla Effect"
  • A 9-minute Behind-the-Scenes Featurette
3
Murdoch Mysteries — Season Four May 29, 2012[17]
  • Behind-the-scenes featurettes (15 min.)
  • Alternate love letters (2 min.)
3
Murdoch Mysteries — Season Five
Murdoch Mysteries — Season Six

The Complete Series sunting

Title Region A Region B Extras Discs
Murdoch Mysteries — Complete Series 1-3 August 30, 2010 12

References sunting

  1. ^ "CityTV event coverage". CityTV.com.
  2. ^ "Murdoch Mysteries heads for final season". CBC.ca. September 27, 2011.
  3. ^ "CBC picks up Murdoch Mysteries". thestar.com. Dicapai pada November 16, 2011.
  4. ^ "Murdoch Mysteries to move to CBC". CBC.ca. Dicapai pada November 16, 2011.
  5. ^ "Murdoch Mysteries". CityTV.com. Dicapai pada August 25, 2008.
  6. ^ a b "Murdoch Mysteries heads for final season". cbc.ca. Dicapai pada December 9, 2011.
  7. ^ a b c "Citytv killing 'Murdoch Mysteries' after upcoming season". theglobeandmail.com. Dicapai pada November 16, 2011.
  8. ^ "Filmport Arrives with a Flourish, But Without Work". network.nationalpost.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-08-23. Dicapai pada August 25, 2008.
  9. ^ "Following A Successful International Launch More Cases In Store For Murdoch Mysteries Fans" (PDF). Shaftesbury.ca. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2011-07-06. Dicapai pada June 7, 2010.
  10. ^ "More Murdoch Mysteries in store with production underway on season four of Shaftesbury's hit drama series for Citytv and Alibi". www.newswire.ca. Dicapai pada January 29, 2011.
  11. ^ "Prime Minister Harper Shoots Cameo On Murdoch Mysteries". City News Toronto. citytv.com. Dicapai pada March 11, 2011.
  12. ^ "An up close and dirty view of Murdoch Mysteries". Toronto.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-11-12. Dicapai pada November 16, 2011.
  13. ^ "MURDOCH MYSTERIES MOVES TO A NEW HOME ON CBC TV" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2012-04-25. Dicapai pada November 16, 2011.
  14. ^ Murdoch Mysteries at American Public Television
  15. ^ http://www.tvshowsondvd.com/releases/Murdoch-Mysteries-Season-4/12222
  16. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-10-13. Dicapai pada 2012-05-27.
  17. ^ http://www.tvshowsondvd.com/releases/Murdoch-Mysteries-Season-4-Blu-ray/12221

External links sunting