Musim Oscar ialah tempoh masa di mana studio-studio Hollywood mengeluarkan filem-filem yang mereka anggap tersohor, dengan harapan dapat menang di Anugerah Akademi. Musim Oscar biasanya bermula pada akhir musim gugur dan awal musim sejuk, sekitar November, dan berakhir pada 31 Disember tahun itu,[1] walaupun tarikh di mana musim blockbuster musim panas berakhir, dan musim Oscar bermula, samar-samar, dan bergantung pada tahun ini.

Asal usul sunting

Anugerah Akademi berlaku setiap akhir Februari dan filem yang memenangi anugerah biasanya melihat rangsangan dalam jualan. Untuk mengambil kesempatan ini, filem-filem pelepasan studio yang mereka anggap "Oscar layak" pada musim gugur, sebelum pemotongan kelayakan, supaya filem tetap segar dalam kenangan pengkritik dan ahli Akademi sebelum Anugerah, meningkatkan peluang mereka untuk dicalonkan.[2]

Kempen sunting

Semasa musim Oscar, studio banyak berkempen untuk filem mereka untuk menang, membelanjakan sejumlah wang dalam usaha untuk mempengaruhi pengundi Akademi. Harvey Weinstein, Miramax, sangat terkenal kerana kempennya.[3] Weinstein didakwa telah menyebarkan khabar angin bahawa John Nash adalah antisemitik, untuk mencederakan peluang A Beautiful Mind, yang bersaing untuk penghargaan dengan filem Miramax In the Bedroom.[4] Ia juga disyaki, walaupun belum dibuktikan, bahawa Weinstein terlibat dengan pencalonan The Reader pada tahun 2009, sebuah filem yang menerima ulasan bercampur-campur dari pengkritik.[4]

Oscar mewakili sebahagian kecil Hollywood yang jarang sekali di mana pengedar filem bebas dengan filem-filem mereka yang sederhana dan rendah boleh menjadi yang terbaik studio utama dan blockbuster mereka. Oleh kerana pengundi Oscar tertarik dengan kandungan serius yang banyak di dalam filem indie, filem-studio utama yang berkilat biasanya diluluskan. Kempen-penganugerahan anugerah melibatkan iklan yang dilabelkan dengan "pertimbangan anda" yang halus, penampilan bakat dalam seminar industri, pihak undangan, mendapatkan liputan akhbar, penyiaran filem di teater, dalam talian atau melalui DVD yang dihantar melalui e-mel, mesej kepada pengundi.[5] Akademi Sains dan Seni Perfileman yang memberikan Oscar juga menetapkan peraturan yang mengehadkan kempen yang dikuasai oleh ahli-ahlinya, yang mana industri filem umumnya mematuhi.

Ketua studio biasanya bertanggungjawab secara peribadi dalam berkempen untuk filem studio. Ini datang dalam bentuk hosting pihak swasta yang penuh selera untuk "kawan" sebelum Anugerah.[3] CEO Universal Studios, Ronald Meyer, sebagai contoh, cuba untuk mempengaruhi ahli Akademi—seperti Ron Howard, Brian Grazer, dan Frank Langella—oleh menganjurkan parti koktel di Nobu Barat.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Drucker, Zach. "Trailers tease Hollywood's upcoming blockbusters and Oscar-season favorites". Tufts Daily. Diarkibkan daripada yang asal pada September 27, 2011. Dicapai pada October 29, 2010.
  2. ^ Bourdeau, Annette. "2010's Most Transparent Oscar Bait". Moviefone. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-23. Dicapai pada October 29, 2010.
  3. ^ a b c Obst, Lynda. "A Diminished Oscar Season". The Atlantic. Dicapai pada October 29, 2010. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  4. ^ a b Sperling, Nicole (February 5, 2009). "Oscars 2009: 'The Reader' Changes the Game". Entertainment Weekly. Dicapai pada October 29, 2010.
  5. ^ Marich, Robert (2013). Marketing to Moviegoers: A Handbook of Strategies and Tactics (ed. 3rd). Southern Illinois University Press. m/s. 235–48.