Musim
Pembanjiran – Akhet
dalam hieroglif
G1SAx
t
 
or
 
M8X1
X1
N5

Musim Pembanjiran atau Musim Genang (istilah transliterasi MdC daripada Mesir adalah Axt, dan ia kadang-kadang ditulis sebagai Akhet) [1] adalah musim pertama dalam kalendar Mesir purba. Musim ini juga dikenali sebagai masa banjir. Mesir purba menandakan permulaan tahun mereka dengan kenaikan Sungai Nil. Peristiwa ini amat penting kepada rakyat Mesir kerana airnya meninggalkan tanah dan kelembapan yang subur, yang merupakan punca kesuburan negara Mesir. Banjir berlaku antara pertengahan bulan Julai dan pertengahan November dan bermula selepas tempoh 5 hari epagomenal dikenali sebagai ḥriw rnpt, "di luar lingkungan sepanjang tahun".[2]

Kalendar lunar sunting

Orang-orang Mesir purba telah menggunakan nama ini dalam kedua-dua kalendar lunar dan awam mereka. Kalendar lunar bermula dengan terbitan helios Sirius, yang semasa zaman Mesir purba berlaku sekitar 20 September (mengikut kalendar Julian — di Mesir, tahun Sothic sama panjang seperti Julian); empat bulan kalendar lunar mereka adalah kira-kira bersamaan kepada tempoh dari terbit Sirius ke tengah November.

Kalendar awam sunting

Hari Tahun Baru dalam kalendar sivil, di sisi lain, bergerak melalui musim dari masa ke masa, kira-kira satu hari setiap empat tahun. Oleh itu, Musim Pembanjiran tidak berterusan sepadan dengan mana-mana bahagian kalendar moden.

Bulan sunting

Musim Pembanjiran terdiri daripada empat bulan yang mempunyai 30 hari. Bulan-bulan ini boleh sama ada disebut dengan jumlah (bulan 1 hingga 4) atau dengan nama-nama seperti berikut:

Musim Pembanjiran didahului oleh Musim Tuai dan diikuti oleh Musim Kemunculan.[3]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Nigel C. Strudwick, Texts from the Pyramid Age, SBL 2005, p.87
  2. ^ Allen, James P. (2000). Middle Egyptian: An Introduction to the Language and Culture of Hieroglyphs. Cambridge University press. pp. 103–106
  3. ^ Marshall Clagett, Ancient Egyptian Science: A Source Book, Diane 1989, ISBN 0-87169-214-7, p.5
Didahului oleh
Musim Tuai
Shemu
Musim Mesir

Musim Pembanjiran
Akhet
hari: 120 hari

Diikuti oleh:
Musim Kemunculan
Peret