Musnad Ahmad ibn Hanbal

Musnad Ahmad ibn Hanbal adalah koleksi Hadith yang dikumpulkan oleh ulama Islam Ahmad ibn Hanbal,[1] kepadanya Hanbali (undang-undang) dikaitkan.

Musnad Ahmad ibn Hanbal
Penutup depan Musnad Imam Ahmad Ibne Hanbal.
Umum
PengarangAhmad ibn Hanbal
BahasaArab
GenrePengumpulan Hadis

Penerangan sunting

Dikatakan oleh beberapa orang bahawa Ibn Hanbal memberikan ulasan berkenaan dengan kitabnya yang berbunyi sebagai berikut: "Saya hanya memasukkan hadith dalam kitab ini jika ia telah digunakan sebagai bukti oleh beberapa ulama." Para ilmuwan Hanbali tertentu, seperti Abu'l-Faraj ibn al-Jawzi mendakwa bahawa Musnad mengandungi hadith yang dibuat oleh interpolasi (iaitu naratif yang menggambarkan maklumat, mencampurkan teks dan rantai berwibawa), yang dikatakan sembilan Hadis oleh beberapa, atau lima belas Hadis oleh beberapa orang lain. Walau bagaimanapun, dipersetujui bahawa hadis yang disyaki dipalsukan bukanlah hadith baru yang merupakan ciptaan imaginasi naratif yang meragukan.[2]

Lihat juga sunting

  • Majma al-Zawa'id

Rujukan sunting

  1. ^ A.C. Brown, Jonathan (2014). Misquoting Muhammad: The Challenge and Choices of Interpreting the Prophet's Legacy. Oneworld Publications. m/s. 41. ISBN 978-1780744209.
  2. ^ Fatawa dari Ibn Taimiya, jilid 1, halaman 248.

Pautan luar sunting

Templat:Sunni hadith literature