Muzik Kesatuan Soviet

Muzik Kesatuan Soviet berbeza dalam pelbagai genre dan zaman. Sebahagian besarnya dianggap sebagai sebahagian dari budaya Rusia, tetapi budaya kebangsaan lain dari Kesatuan Soviet juga memberikan sumbangan yang besar. Kesatuan Soviet menyokong institusi muzik, tetapi juga melakukan penapisan kandungan. Menurut Lenin, "Setiap seniman, setiap orang yang menganggap dirinya seniman, berhak untuk membuat bebas sesuai dengan cita-citanya, bebas dari segala sesuatu. Walau bagaimanapun, kita adalah Komunis dan kita tidak boleh berdiri dengan tangan terlipat dan membiarkan kekacauan berkembang sesuka hati. Kita mesti memandu proses ini secara sistematik dan membentuk hasilnya".

Muzik klasik Kesatuan SovietSunting

 
Sergei Prokofiev, seorang komposer Rusia pada 20-an

Muzik klasik Kesatuan Soviet berkembang dari muzik Empayar Rusia. Secara beransur-ansur berkembang dari eksperimen era revolusi, seperti orkestra tanpa konduktor, menuju klasikisme yang disukai di bawah jabatan Joseph Stalin.

Patriark muzik pada zaman itu ialah Prokofiev, Shostakovich dan Aram Khachaturian. Seiring berjalannya waktu, gelombang komposer Soviet yang lebih muda, termasuk Georgy Sviridov, Tikhon Khrennikov, Alfred Schnittke berjaya menerobos.

Banyak pemuzik dari era Soviet telah menjadikan diri mereka sebagai seniman terkemuka di dunia: pemain biola David Oistrakh, Leonid Kogan, Gidon Kremer, Viktor Tretiakov dan Oleg Kagan; pemain cello Mstislav Rostropovich, Daniil Shafran, dan Natalia Gutman; pemain biola Yuri Bashmet; pemain piano Sviatoslav Richter, Emil Gilels dan ramai pemuzik lain.

Lihat jugaSunting

RujukanSunting