Muzik Khaliji

genre muzik Arab

Khaliji (juga dieja Khaleeji; Arab: الموسيقى الخليجية bermaksud Muzik Teluk) merupakan sejenis muzik kontemporari moden yang bercirikan negara-negara Arab di Teluk Parsi dan popular di seluruh dunia Arab. Beliau dicirikan oleh penggunaan berat oud dan alat bertali lain seperti biola, penggunaan sekali-sekala begpaip, dan kemasukan instrumen perkusi seperti mirwas, tabla, dan dram duff. Khaliji menggabungkan unsur muzik Afrika, India, dan Iran yang menindih genre Arab asli seperti Samei, Liwa, dan Sawt.[1] Kuwait mempelopori genre Khaliji ke dalam bentuk modennya pada separuh kedua abad ke-20 dan tidak lama kemudian menjadi pusat tumpuan industri dalam fesyen yang serupa dengan Kaherah dan Beirut dalam kes muzik pop Arab.[2][3][4] Warga Kuwait ialah artis rakaman dan komposer komersial pertama di rantau Teluk Parsi dan adegan Khaliji terus didominasi terutamanya oleh artis dan komposer Kuwait, Arab Saudi, dan Bahrain hari ini.[2][3][4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Eyre, Banning. "Feature: Africans in the Arabian (Persian) Gulf (interview with Joseph Braude)". Afropop Worldwide. Dicapai pada 16 September 2014.[pautan mati kekal]
  2. ^ a b Mustafa Said. "The History of Recording in the Gulf Area". Diarkibkan daripada yang asal pada 16 April 2016. Dicapai pada 12 Mac 2016.
  3. ^ a b Laith Ulaby. "Performing the Past: Sea Music in the Arab Gulf States". m/s. 99. Diarkibkan daripada yang asal pada 19 Februari 2016. Dicapai pada 12 Mac 2016.
  4. ^ a b Mustafa Said. "The History of Recording in the Gulf Area (2)". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2016. Dicapai pada 12 Mac 2016.