Muzik Kristian, juga dipanggil muzik rohani, adalah muzik dicipta untuk menyatakan kepercayaan peribadi dan komuniti Kristian. Lagu Kristian boleh dalam bentuk doa, pujian, atau pujian yang berbeza dalam bentuk di seluruh dunia.

Sebahagian daripada siri tentang

Simbol Agama Kristian

 
Yesus Kristus
Yesus Kristus  · Kelahiran  · Penyaliban  · Wafat  · Kebangkitan
Asas
Gereja  · Kerajaan  · Pegangan  · Perjanjian Baru
Alkitab
Wasiat Lama  · Wasiat Baru  · Injil  · Kanun  · Kitab  · Apokrifa
Teologi
Tuhan (Bapa  · Anak  · Roh Kudus)  · Apologetik  · Katolikisme  · Kristologi  · Misi  · Pembaptisan  · Sejarah teologi  · Penyelamatan  · Tritunggal
Sejarah dan tradisi
Pengikut  · Bunda Maria  · Santo Petrus  · Paulus si Hawari  · Bapa Gereja  · Awal  · Konstantinus Agung  · Persidangan  · Thomas Aquinas  · Perpecahan Timur-Barat  · Perang Salib  · Reformasi Protestan
Tajuk umum
Agama lain  · Kesarwabangsaan  · Kesenian  · Khutbah  · Kritikan  · Liturgi  · Muzik  · Simbolik  · Sembahyang  · Tahun gereja
Denominasi dan gerakan

Portal Kristian

Seperti bentuk muzik lain, penulisan lagu, persembahan, kepentingan, dan makna muzik Kristian berbeza-beza bergantung pada keadaan sosio-budaya rakyat. Muzik Kristian digubah dan dipersembahkan untuk pelbagai tujuan, sama ada untuk tujuan estetika, keagamaan, atau upacara, malah memberikan nilai komersial.

Muzik Gereja sunting

 

Muzik Gereja boleh ditakrifkan sebagai muzik yang ditulis untuk tujuan dimainkan di gereja, atau muzik untuk mengiringi ibadatliturgi, atau sebarang muzik yang bersifat suci, seperti lagu yang dinyanyikan di gereja. Muzik atau Leitourgia yang bermaksud: laos (orang) dan ergon (berkarya). Oleh itu, liturgi adalah pengabdian dan ungkapan kesyukuran umat.

Sejarah sunting

 


Muzik terawal rumah ibadat adalah berdasarkan sistem yang sama seperti yang digunakan dalam The Temple in Jerusalem Menurut Mishnah, orkestra biasa terdiri daripada dua belas alat muzik, dan koir terdiri daripada dua belas penyanyi lelaki. Sebilangan instrumen Ibrani kuno tambahan diketahui, walaupun mereka tidak termasuk dalam orkestra Kuil biasa: "uggav" (seruling kecil), "abbuv" (seruling buluh atau alat seperti oboe).

Selepas kemusnahan Kaabah dan diaspora orang Yahudi berikutnya, muzik pada mulanya diharamkan. Kemudian, sekatan ini akan dialih keluar. Dengan 'piyyut (puisi liturgi) muzik Yahudi mula dibuat menjadi bentuk yang pasti. penyanyi menyanyikan piyyutim mengikut melodi yang dipilih oleh pengarang atau oleh dirinya sendiri, sekali gus memperkenalkan melodi kekal sebagai muzik sinagogal. muzik itu mungkin telah dipelihara dengan beberapa frasa dalam bacaan Bible yang mengingati lagu dari kuil itu sendiri, tetapi secara amnya bergema nada setiap zaman dan negara pendengaran di sekelilingnya, bukan sahaja dalam peminjaman sebenar lagu itu. , tetapi sebaliknya dalam nada yang berasaskan muzik tempatan.

Muzik sinagogal awal adalah berdasarkan sistem yang sama seperti yang digunakan di Kaabah di Yerusalem. Menurut Talmud, Joshua ben Hananya, yang pernah berkhidmat di tempat kudus paduan suara Lewi, menceritakan bagaimana para paduan suara memasuki rumah ibadat dari orkestra dengan mezbah (Talmud, Suk. 53a), dan seterusnya mengambil bahagian dalam kedua-dua kebaktian. .

Alkitab dan sumber kontemporari menyebut alat-alat berikut yang digunakan dalam Kaabah purba:

  • Dalam Nevel, harpa tali 12 tali;
  • kinnor, kecapi dengan 10 tali;
  • Dalam shofar, tanduk domba jantan berongga;
  • chatzutzera ', atau sangkakala, diperbuat daripada perak;
  • dari atau dram kecil;
  • 'metziltayim, atau simbal;
  • paamon atau loceng;
  • Halil atau seruling besar.

Menurut Mishna, orkestra Kuil biasa terdiri daripada dua belas instrumen, dan koir dua belas penyanyi lelaki.

Muzik Kristian Awal sunting

 


Agama Kristian bermula sebagai sebuah mazhab yang kecil dan teraniaya. Pada mulanya orang Kristian masih menghadiri rumah ibadat dan kuil di Yerusalem seperti yang dilakukan oleh Kristus, dan mungkin masih meneruskan tradisi muzik yang sama dalam perhimpunan Kristian. Satu-satunya rekod lagu komunal dalam Injil ialah pertemuan terakhir para murid sebelum Penyaliban.[1]

Kemudian, terdapat rujukan dalam Pliny menulis kepada maharaja Trajan (61-113) meminta nasihat tentang cara untuk mendakwa orang Kristian di Bythynia, dan menerangkan amalan mereka berkumpul sebelum matahari terbit dan mengulangi antiphon 'sebuah himne untuk Kristus dalam perantaraan kepada Tuhan'. Mazmur antifon ialah menyanyi atau memainkan muzik mazmur. Struktur aneh Mazmur Ibrani memungkinkan kaedah antifonal berasal dari kebaikan orang Israel kuno. Menurut ahli sejarah Socrates, pengenalan kepada penyembahan Kristian adalah disebabkan oleh Ignatius of Antioch (meninggal dunia 107), yang dalam penglihatan telah melihat malaikat menyanyi.[2]

Penggunaan instrumen dalam muzik Kristian awal nampaknya telah digemari. Pada akhir abad keempat atau awal [5 [St. Jerome]] menulis bahawa seorang gadis Kristian tidak sepatutnya tahu apa itu kecapi atau seruling, atau cara menggunakannya. Pengenalan muzik organ gereja secara tradisinya dipercayai bermula dari kepausan Vitalian Pope pada abad ke-7.

Nyanyian Gregorian sunting

Nyanyian Gregorian adalah tradisi utama Barat [lagu biasa [| plainchant]], bentuk monophonic [[liturgi |] liturgi] Kristian Barat yang mengiringi perayaan Misa dan ritual lain dalam perkhidmatan. Bentuk muzik ini berasal dari kehidupan monastik, di mana nyanyian sembilan 'Perkhidmatan Ilahi' beberapa kali sehari pada waktu yang tepat telah dikuatkuasakan mengikut [Peraturan St. Benedict | Peraturan Saint Benedict]]. Menyanyi Mazmur kebanyakannya terdiri daripada hidup dalam komuniti monastik, manakala kumpulan yang lebih kecil dan pemain solo menyanyikan pujian yang agak mudah.

Dalam sejarah panjang nyanyian Gregorian telah mengalami banyak perubahan beransur-ansur dan beberapa pembaharuan. Ia telah disusun, dikodkan, dan dicatatkan terutamanya di tanah Frank di barat dan tengah Eropah pada abad ke-12 dan ke-13, dengan penambahan dan penyuntingan kemudian, tetapi teks dan banyak melodi pendahulunya kembali beberapa abad. lebih awal. Walaupun kepercayaan popular memuji Paus Gregory Yang Agung dengan mencipta lagu-lagu Gregory secara peribadi.

Sepanjang berabad-abad berikutan tradisi nyanyian masih menjadi nadi muzik Gereja, di mana ia telah diubah dan pelbagai penambahan telah dibuat. Malah muzik polifonik yang berasal dari nyanyian lama di Organa oleh Leonin dan Perotin di Paris (1160-1240) berakhir dengan nyanyian [[Monophony |] monofonik] dan tradisi gaya gubahan baharu yang kemudiannya diamalkan. bergandingan dengan nyanyian.monofonik. Amalan ini berterusan sepanjang hayat François Couperin, Mass Organ dimaksudkan untuk dilakukan mengikut homophonic. Walaupun sebahagian besarnya telah tidak digunakan selepas zaman Baroque, lagu itu mengalami kebangkitan semula pada abad ke-19 dalam sayap Gereja Roman Katolik dan Anglo-Katolik Anglican Communion.

Muzik Massa atau Perkhidmatan sunting

Lagu pujian semasa kebaktian ialah bentuk muzik yang mentakrifkan bahagian-bahagian Ekaristi liturgi (terutamanya daripada Gereja Roman Katolik, Gereja-gereja Komuni Anglikan), dan juga Church of the Anglican Communion. Lutheran]]) untuk muzik gereja. Kebanyakan pengaturan untuk Misa adalah dalam Latin, bahasa tradisional Gereja Roman Katolik, tetapi sebilangan besar ditulis dalam bahasa negara lain. Sebagai contoh, terdapat banyak nyanyian Misa (sering dipanggil "Service Communion") yang ditulis dalam bahasa Inggeris untuk Church of England.

Laungan beramai-ramai boleh menjadi a cappella, untuk suara manusia sahaja, atau ia boleh diiringi oleh instrumental Obbligato sehingga orkestra penuh.

Secara amnya, komposisi untuk menjadi nyanyian Misa penuh, ia mesti mengandungi lima bahagian yang tidak berubah berikut, yang bersama-sama membentuk Misa Biasa.

  1. Kyrie ("Tuhan kasihanilah")
  2. Gloria ("Kemuliaan bagi Tuhan")
  3. Credo ("Saya percaya kepada satu Tuhan"), (Akidah Nicee)
  4. Sanctus ("Holy, Holy, Holy"), bahagian kedua yang bermula dengan perkataan "Benedict" ("Diberkatilah dia"), sering dinyanyikan secara berasingan selepas penyucian, jika susunannya panjang. (Lihat Benedict untuk pujian lain yang bermula dengan perkataan itu.)
  5. Agnus Dei ("Anak Domba Tuhan")

Requiem Mass ialah versi diubah suai bagi jisim biasa. Susunan muzik jisim Requiem mempunyai tradisi yang panjang dalam muzik Barat. Terdapat banyak karya penting dalam tradisi ini, termasuk karya [[Giovanni Pierluigi da Palestrina |] Palestrina], Tomás Luis de Victoria, Wolfgang Amadeus Mozart, Hector Berlioz, [ [Johannes Brahms]], Anton Bruckner, Gabriel Faure, Franz Liszt, Giuseppe Verdi, Benjamin Britten, Maurice Duruflé, Ligeti György , Krzysztof Penderecki dan Igor Stravinsky.

Fungsi muzik gereja sunting

bagi fungsi:

  1. Sebagai lagu raya.
  2. Sebagai doa.
  3. Sebagai alat pengisytiharan.
  4. Kongsi cerita . Luahan hati untuk kehadiran Tuhan di tengah-tengah kita, luahan hati atas perbuatan Tuhan untuk kita, luahan hati untuk menguatkan iman kita semua.
  5. Hadiah Tuhan.Melalui muzik kita menyembah Allah. Tujuan penyembahan kita adalah untuk mempersembahkan seluruh hidup kita sebagai penyembahan sejati kepada Tuhan, bukan persembahan kepada penyembah.

Terdapat pelbagai jenis muzik gereja, terdiri daripada nyanyian jemaah, chorus dan instrumental muzik. Kesemuanya digunakan dalam konteks perayaan iman gereja dan mempunyai simbol mereka sendiri.

Lagu berjemaah merupakan lagu komuniti yang agak mudah untuk dinyanyikan oleh ramai orang. Terdapat pelbagai cara untuk menyanyikannya: alternatim, antifonal, responsor, dengan discantus, canon, cantus firmus dalam [[tenor] ] atau suara lain. Ibadah bukan hiburan, Selalunya kita lebih cenderung untuk memuaskan hati. Sebagai contoh, jika anda hanya ingin mendengar khutbah yang baik dan indah, jika anda mendengar teguran yang keras, paderi akan segera dicop sebagai jahat. Atau sekadar mahukan lagu-lagu yang sibuk dan sekadar menggembirakan hati.

Ibadah kita dilakukan di hadapan Tuhan, kerana Tuhan. Pusatnya bukan kita atau gereja. Pusat ibadat ialah Yesus Kristus Tuhan kita. Dialah yang dikhabarkan dalam ibadah kita, Dialah yang kita ingat dalam ibadah kita. Sewajarnya persembahan kita hanya untuk nama-Nya.

Sebab itu, ibadah kita mesti dipersiapkan dengan teliti. Baik dari segi kandungan ibadah mahupun pelaksanaan ibadah. Agar ibadah berjalan dengan baik dan khusyuk, kita harus menyediakan semua ibadah, termasuk pemuzik, penyanyi dan koir. Pemuzik ibadah tidak sama dengan pemuzik biasa.

Seseorang yang bijak dan handal dalam bermain alat muzik atau nyanyian, tidak semestinya seorang pemuzik ibadah yang baik. Menjadi lagu raya jemaah yang baik bukanlah mudah. Dia mesti faham fungsi dan tugas.

David telah menganggap penting fungsi perkhidmatan penyembahan dalam penyembahan muzik. Oleh itu, kita boleh menyediakan kader untuk menjadi pemuzik gereja.

Kelayakan pemuzik gereja sunting

Dia seorang pakar yang terlatih dan terlatih. (rujuk I Tawarikh 25:7).

Dari segi kerohanian dia adalah rakan kongsi Menteri Firman, yang berkhidmat dalam bidang muzik. Sudah tentu bukan untuk menunjukkan kemahirannya dalam bermain, tetapi sekadar sebagai medium untuk menyebarkan Berita Baik dengan bimbingan Roh Kudus. Seorang pemuzik gereja juga harus taat menyembah dan hidup sebagai murid Kristus, bukan sahaja dalam penyembahan tetapi juga dalam kehidupan seharian.

Dari segi personaliti, adalah lebih baik sekiranya seorang pemuzik gereja mudah bergaul dan bekerjasama dengan sesiapa sahaja, seorang pemimpin yang baik dan bertanggungjawab serta boleh meletakkan dirinya mengikut fungsinya ketika itu.

Dari segi muzikal, seseorang pemuzik gereja mesti mempunyai latar belakang muzik yang kuat dan pengetahuan muzik. Seimbang, tentu saja, dengan pengetahuan tentang liturgi dan sejarah muzik gereja dan pengetahuan yang sentiasa meningkat, terutamanya mengenai kontekstualisasi muzik gereja.

Korus sunting

Dari zaman Perjanjian Lama hingga sekarang, koir telah memainkan peranan penting dalam penyembahan gereja. Pada Zaman Pertengahan, schola cantorum (kumpulan penyanyi) ialah kumpulan yang ditugaskan untuk menyanyikan lagu-lagu dalam penyembahan. Semasa Reformasi, Luther menggunakan koir (kanak-kanak) untuk mengajar lagu-lagu baru kepada jemaah. Calvin malah hanya membenarkan koir mengiringi nyanyian jemaah di gereja.

Kedua-dua Luther dan Calvin melihat muzik gereja sebagai penting untuk pertumbuhan iman jemaah. Melalui dokumentasi yang ada kita melihat bahawa koir kanak-kanak di genewa yang merupakan sebahagian daripada sekolah, mempunyai tugas untuk membentuk dan menyokong nyanyian berjemaah. Koir kanak-kanak menyanyikan mazmur satu suara. Susunan Mazmur lebih banyak digunakan di rumah, bukan di gereja. Calvin membezakan antara nyanyian jemaah, muzik paduan suara, permainan organ dan nyanyian liturgi. Bagi Calvin, nyanyian paduan suara dalam penyembahan boleh mengalihkan perhatian orang daripada puisi sehingga orang hanya mendengar muzik tanpa menghiraukan mesej dalam lagu tersebut. Itu adalah salah satu bantahan Calvin.

Luther pula banyak menggunakan muzik dalam ibadah. Muzik adalah ciptaan Tuhan dan ia adalah anugerah Tuhan, menurut Luther. Luther mengaitkan muzik gereja dengan penginjilan: Berita Baik penuh dengan nyanyian dan permainan muzik. Iman dan amanah mahu kita menyanyi. Muzik boleh membantu membangkitkan iman. Dalam penyembahan, Luther menggunakan koir untuk menyokong nyanyian jemaah.

Fungsi utama koir dalam ibadah sunting

  1. Sebagai jurucakap baik dari segi dakwah Firman dari segi kesyukuran mahupun mendoakan permintaan jemaah.
  2. Membimbing jemaah menyanyikan lagu berjemaah.

Mengiringi jemaah dalam menjalankan aktiviti tertentu (cth persembahan, perarakan atau Perjamuan Kudus).

  1. Memberi sokongan teknikal kepada jemaah berkaitan tempo, dinamik dan watak lagu lagu yang dinyanyikan (lihat point 2).
  2. Bekerjasama dengan pemuzik untuk berkhidmat ibadah dengan muzik penyembahan.

Selalunya koir yang bertugas tidak mahu menjadi pejabat yang bertanggungjawab membimbing jemaah menyanyikan lagu jemaah. Jika ada pejabat, kebanyakan ahli mengambil mudah kerana mereka hanya menyanyi satu suara. Malah, menyanyi unisono adalah sangat sukar.

Sebaik-baiknya seorang kantoria menyanyikan semua lagu jemaah sedia ada dengan susunan 4 suara, SATB (atau susunan suara yang serupa), kedua-dua susunan ringkas dan istimewa. Untuk mencapai matlamat ini, pendidikan koir progresif diperlukan supaya setiap ahli boleh menyanyi secara berdikari tanpa perlu "pergi" kiri dan kanan.

Jika lagu-lagu jemaah dapat dinyanyikan dengan baik dan betul, penuh dengan semangat, maka ibadah kita sendiri akan lebih hidup dan bermakna. Ingat bahawa kita sering mengingati muzik yang dinyanyikan dalam satu perkhidmatan lebih daripada kita mengingati apa-apa lagi.

Terdapat banyak perkara yang mesti dipertimbangkan dalam pelayanan kita sebagai pejabat. Perkara yang paling penting ialah persediaan kita untuk menyanyikan lagu-lagu gereja mestilah menyeluruh. Jangan sampai kami tidak tahu pasti cara menyanyikan lagu-lagu ini. Sehingga jemaah tidak terganggu ketika beribadah, dengan berlakunya perkara yang tidak diingini.

Jelas kepada kita bahawa PS tidak selalu perlu menyanyi sebelum dan selepas khutbah. Tetapi lebih penting untuk menyanyi sebagai satu unit ibadah. Jika menyanyi sebelum dan selepas khutbah, nyanyian adalah sebahagian daripada ibadah, bukan persembahan untuk dipuji.

Jenis muzik sunting

Jenis muzik yang sesuai untuk beribadat ialah muzik yang tidak melalaikan kita daripada pusat ibadah iaitu ALLAH. Justeru, muzik yang menarik perhatian utama kita dan sekadar memuaskan hati kita dengan rentak dan bunyi bising dan suasana, wajar kita bertanya, adakah muzik itu untuk menyokong ibadah atau sekadar untuk menggembirakan hati? Kesucian ibadah harus dijaga, kesucian ajaran juga harus dijaga. Gereja mestilah global, dan bukan sebaliknya, dunia yang menguasai gereja dengan pelbagai adat dan budaya duniawi. Luther pula banyak menggunakan muzik dalam ibadah. Muzik adalah ciptaan Tuhan dan ia adalah anugerah Tuhan, menurut Luther. Luther mengaitkan muzik gereja dengan penginjilan: Berita Baik penuh dengan nyanyian dan permainan muzik. Iman dan amanah mahu kita menyanyi. Muzik boleh membantu membangkitkan iman. Dalam penyembahan, Luther menggunakan koir untuk menyokong nyanyian jemaah.

Dari zaman dahulu hingga sekarang, muzik yang kuat tidak boleh digunakan dalam ibadah. Aristotle (384-322 SM), seorang ahli falsafah Greek, pelajar Plato, membahagikan masyarakat kepada dua aliran pemikiran, iaitu masyarakat bebas (budaya tinggi) dan hamba ( budaya rendah). . Orang yang berbudaya rendah terharu dengan muzik yang lantang dan bising yang hanya memuaskan hati dan jiwa untuk seketika. Sementara itu, orang yang berbudaya tinggi menganggap muzik sebagai sesuatu yang mengembalikan keseimbangan jiwa, menghiburkan hati dan merangsang semangat patriotisme dan kepahlawanan. Muzik bukan sahaja untuk telinga tetapi lebih kepada jiwa, ia adalah kognitif.

Sebastian Virdung, pakar muzik pada tahun 1511 dalam bukunya mendedahkan bahawa bunyi perkusi menyebabkan gangguan kepada mereka yang sakit, mereka yang sedang belajar (dia bercakap dalam konteks kehidupan seorang pendeta yang mesti sentiasa belajar) dan orang-orang yang beribadah.

Rujukan sunting

  1. ^ (Inggeris) Mat. xxvi 30 'Setelah mereka menyanyikan lagu pujian, mereka pergi ke Bukit Zaitun'
  2. ^ Schaff dan Wace, buku VI, bab VIII, vol 2, ms 144

Lihat juga sunting