Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau

Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau, yang terletak di lembah Loire (bahasa Inggeris: Loire Valley), adalah sebuah muzium persendirian yang terbuka kepada orang ramai. Projek itu dimulakan pada November 2014, dan dirasmikan pada 8 April 2016.[1][2] Koleksi tetap, berkumpul selama 25 tahun oleh Philippe Méaille, bukan sahaja bertujuan untuk dipamerkan di Château de Montsoreau, tetapi juga dipinjamkan ke institusi lain.[3][4] Koleksinya adalah koleksi karya terbesar di dunia oleh ahli-konsep radikal Art & Language, yang telah memainkan peranan penting dalam penciptaan seni konseptual.[5][6][7] Koleksi Philippe Méaille juga telah mendapat pinjaman jangka panjang sejak 2010 di MACBA Barcelona, yang membawa kedua-dua institusi itu untuk berkolaborasi secara teratur.[8][9][10][11][12]

Château de Montsoreau - Museum of Contemporary Art
Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau is located in Bumi
Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau
Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau (Bumi)
Map
Maklumat am
Ditubuhkan25 Jun 2015; 8 tahun yang lalu (2015-06-25)
JenisContemporary art museum
Saiz koleksi
Maklumat pentadbiran
PengasasPhilippe Méaille
Maklumat geografi
Lokasi
Koordinat47°12′56″N 0°03′44″E / 47.2156°N 0.0622°E / 47.2156; 0.0622Koordinat: 47°12′56″N 0°03′44″E / 47.2156°N 0.0622°E / 47.2156; 0.0622
Maklumat pelawat
Bilangan pelawat
50,000 (2018)
Laman sesawang
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

 
Art & Language, Art-Language Vol. 3 No. 1, 1974, Koleksi Philippe Méaille .

Pinjaman jangka panjang pertama koleksi Philippe Méaille dengan MACBA adalah subjek pameran retrospektif Art & Language Uncompleted: The Philippe Méaille Collection pada bulan Oktober 2014. Satu katalog dihasilkan dengan kerjasama yang rapat dengan artis Art & Language (Michael Baldwin dan Mel Ramsden), serta ahli akademik seperti Carles Guerra (ketua kurator di MACBA ) dan Matthew Jesse Jackson (Profesor dalam Jabatan Seni Visual dan Kesenian Sejarah di University of Chicago).[13]

Philippe Méaille, yang telah tinggal selama 15 tahun di Anjou, bekerja selari dengan Christian Gillet, presiden jabatan Maine-et-Loire, untuk mengkaji kemungkinan mewujudkan muzium seni kontemporari di Anjou, dan memasang koleksinya di Istana Montsoreau, harta jabatan. Selepas enam bulan kajian tawaran alternatif, polemik dikeluarkan oleh kebocoran akhbar.[14] Frédéric Béatse, yang kemudian memimpin senarai sayap kiri dalam pemilihan daerah, menyesali bahawa mayoritas sayap kanan jabatan Maine-et-Loire adalah "membuang perhiasan keluarga", dan "Ini adalah lebih mengejutkan seperti Jacques Auxiette (presiden Wilayah Pays de la Loire ) telah mencadangkan kepada majlis Jabatan perkongsian antara Biara Fontevraud dan Montsoreau untuk membuat kawasan Saumur ini lebih menarik."[15] Christian Gillet, presiden jabatan Maine-et-Loire membuat keputusannya pada hari Jumaat, 19 Jun 2015 dan memberikan kunci Château de Montsoreau kepada Philippe Méaille mengikut pajakan keras 25 tahun.[16][17] Pada masa yang sama ia terlibat dalam refleksi seni kontemporari sebagai keutamaan budaya dan pelancongan untuk pembangunan Maine-et-Loire.[18]

Kerja pemulihan sunting

Pada awal abad ke-20, istana Montsoreau hampir kehancuran. Ia telah diselamatkan oleh dasar pengambilalihan aktif dan pemulihan jabatan Maine-et-Loire di bawah arahan para pesuruh Perancis. Terima kasih kepada pengubahsuaian yang terakhir, monumen bersejarah ini adalah standard dan termasuk lif.

Elektrik kini terpenuhi dengan standard serta peralatan kecemasan dan peralatan pengesan kebakaran. Manfaat pencahayaan dari perkembangan teknikal terkini dan mempunyai LED (Light Emitting Diode) di semua penerimaan dan ruang pameran.

Limewash, yang sangat terdegradasi, telah pulih dengan bunga limau tradisional. Ini kapur, yang lazim di châteaux Lembah Loire, mempunyai kebaikan untuk memasang hygrometry yang berterusan.

Semasa pembangunan semula bekas bilik penyimpanan, tukang batu menemui cerobong dating dari kira-kira 1450. Cerobong ini sedang dikaji dengan bekerjasama dengan bâtiments de France untuk dipulihkan. Kerja-kerja ini membolehkan Château de Montsoreau-musée d'art contemporain mempunyai pada saat ini 2,000 meter persegi ruang pameran.

Sebuah perpustakaan mengenai sejarah seni, penciptaan kontemporari dan seni pakai dibuka pada bulan Ogos 2016. Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau pelabuhan dibuka semula pada akhir Mei 2017 selepas beberapa bulan kerja, untuk membolehkan pengunjungnya tiba dengan bot.

Seni bina sunting

Sejak lebih dari seribu tahun, istana Montsoreau adalah pintu Anjou dan kini satu-satunya Château de la Loire menjadi muzium seni kontemporari. Sejarah yang dibina oleh salah seorang duta besar Charles VII King of France, Jean II of Chambes adalah yang pertama dari Kerajaan Tuhan, dengan Jacques Cœur memasang Renaissance Itali di Perancis. Dia membina Istana Montsoreau antara 1443 dan 1453, secara langsung di sisi Loire, seperti istana Venetian yang dibina pada masa yang sama.

Koleksi sunting

Koleksi Philippe Méaille, yang merupakan koleksi muzium, dipasang di dua tingkat pertama muzium itu. Ia terdiri daripada karya-karya oleh Art & Language group artists. [19] Perjanjian dengan Tate Modern of London membenarkan penyaringan filem yang dihasilkan oleh institusi ini dan asas Bloomberg untuk dipamerkan di dalam Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau. Ditubuhkan pada tahun 1968, Art & Language - yang mengambil namanya dari akhbar eponymous Art-Language - terdiri daripada British, Amerika dan Australia . Persoalan yang menghancurkan mereka tentang status artis, karya seni atau bahkan institusi itu sendiri membuat mereka dilihat sebagai tokoh yang paling radikal dalam sejarah seni pada separuh kedua abad kedua puluh. Ini kolektif, pada asal mula yang sekarang disebut seni konseptual masih aktif dan kini diwakili oleh Michael Baldwin dan Mel Ramsden.

Antara 1965 dan sekarang, sehingga lima puluh artis telah bergabung atau berkolaborasi dengan Art & Language, termasuk: Terry Atkinson, David Bainbridge, Michael Baldwin, Ian Burn, Charles Harrison, Joseph Kosuth, Sol LeWitt, Philip Pilkington, Mel Ramsden, Dave Rushton, Lynn Lemaster, Mayo Thompson, Kathryn Bigelow, dan Graham dan Lawrence Weiner. Pada tahun 1977, ketika Mayo Thompson, pemimpin band The Red Krayola meninggalkan kolektif, ia terdiri daripada Michael Baldwin, Charles Harrison dan Mel Ramsden. Koleksi Philippe Méaille dibentangkan dalam pelbagai media (lukisan, ukiran, lukisan, manuskrip, tapuscrit, pemasangan dan video) yang mana Carles Guerra akan mengatakan: "Selain dipengaruhi oleh sikap artis, The Philippe Méaille Collection adalah selanjutnya dipengaruhi oleh perspektif arkeologi yang mana ia telah dipasang. " 800 kerja dari koleksi Philippe Méaille masih dalam pinjaman jangka panjang di MACBA sejak 2010. Pada tahun 2014, MACBA membekalkan pameran retrospektif utama kepada Art & Language, di bawah arahan Carles Guerra: Art & Language yang belum selesai: Koleksi Philippe Méaille .


Galeri sunting

Pameran sunting

Pameran sementara memberi akses kepada seni kontemporari dari tahun 1965 hingga hari ini.

Pameran sementara sunting

  • 2016: Agnès Thurnauer, Sejarah Lukisan .
  • 2017: Ettore Sottsass, Pereka Dunia . [20]
  • 2018: Seni & Bahasa, Realiti (Gelap) Fragments (Cahaya).
  • 2018: 1968: Sparta Dreaming Athens .
  • 2019: Mappa Mundi.
  • 2019: Penandatangan Rom .
  • 2019: Charlotte Moorman . Fikirkan Crazy

Peristiwa sunting

Hadiah François Morellet sunting

Sejak pembukaannya, Muzium Seni Kontemporari Istana Montsoreau berkolaborasi dengan Hari Kebangsaan Buku dan Wain di Saumur, untuk memberi penghargaan seorang penulis seni dengan hadiah François Morellet .

  • 2016: Catherine Millet, pengkritik seni dan redactor artistik ketua. [21]
  • 2017: Michel Onfray, Philosopher.
  • 2018: Eric de Chassey, pengarah sejarah seni institut Nasional.
  • 2019: Bernar Venet, artis.

Miriam Rothschild Gardens sunting

Pada tahun 2017, taman-taman istana, yang terletak di tebing Loire telah diubah menjadi taman-taman liar. Lebih dari satu hektar, taman ini memberi laluan kepada kebebasan dan keanekaragaman hayati, tempat yang damai, memberi inspirasi dan sentiasa berubah. Ghairah tentang alam semula jadi, Miriam Rothschild (1908-2005) menumpukan sepanjang hidupnya kepada penyelidikan saintifiknya dan secara puratanya membersihkan kebun tradisional untuk menghasilkan kebun "alam". Ciri Ashton Wold, yang terletak di utara London, adalah makmal sebenar untuk menjalankan eksperimen alam sekitar dan mewujudkan "wildgardens" ini, pada masa kini begitu luas. Meninggalkan teknik, kimia dan campurtangan, taman liar nikmat kebolehan tumbuhan asli dan memelihara fauna sekitarnya. Ia mencadangkan keseimbangan baru antara fauna dan flora. [22]

  • 2017: Wild Gardens, Penghormatan kepada Miriam Rothschild .

Ceramah sunting

  • 2016: Prestasi Jackson Pollock bar [fr] du Jackson Pollock bar [fr]  : Entretien avec Victorine Meurent . *
  • 2016: Philippe Méaille, Forumidable, ENSCI, Paris.
  • 2016: Seni & Bahasa, Philippe Méaille, Guillaume Desanges [fr] . EXPO CHICAGO, USA.
  • 2017: Christophe Le Gac [fr]  : Reka bentuk super-reka bentuk Ettore Sottsass , Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau, Montsoreau.
  • 2017: Philippe Méaille, La valeur de l'Art, École nationale supérieure des Beaux-Arts, Paris.
  • 2017: Fabien Vallos, Chloé Maillet, Louise Hervé, Antoine Dufeu, Arnaud Cohen, Protest 1517-2017, Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau.

Penerbitan sunting

  • 2016: Rod Mengham [fr] , Un tour chez Agnès Thurnauer.
  • 2016: Art & Language, Entretien avec Victorine Meurend.
  • 2017: Art & Language, Affiche: Hampir Rumah untuk Stuff.
  • 2017: Fabien Vallos, Philippe Méaille, Antonia Birnbaum, Fabrice Hergott, Chloé Maillet, Louise Hervé, Antoine Dufeu, Dunia yang Dibuat, Protest 1517-2017 . ISBN   978-2-9557917-0-7
  • 2018: Seni & Bahasa, Matthew Jesse Jackson, Kesenian & Bahasa Realiti (Gelap) Fragments (Cahaya). ISBN 978-2-9557917-2-1 ISBN   978-2-9557917-2-1

Dasar pinjaman sunting

Muzium seni kontemporari - Istana Montsoreau menyokong program pinjaman yang aktif kepada institusi lain di dalam dan luar negara.

Rujuk sunting

  1. ^ [url=https://www.mutualart.com/Article/Combining-Past--Present-and-Future--The-/DCC6DC54DE5810EF Combining Past, Present and Future: The Contemporary Art Museum at Château de Montsoreau (Mutual Art)]
  2. ^ L'Art contemporain réinvente Montsoreau (ouest-france.fr)
  3. ^ De l'Art Contemporain au Château de Montsoreau (ouest-france.fr)
  4. ^ [Le château de Montsoreau devient un centre culturel d'Art Contemporain (saumur-kiosque.com)
  5. ^ Largest collection of radical conceptualists Art & Language finds home in a French château (artnet.com)
  6. ^ Philippe Méaille installe sa collection au Château de Montsoreau (connaissancedesarts.com)
  7. ^ Quand la peinture sort de sa toile : Art & Language à Montsoreau (AOC media - Analyse Opinion Critique)
  8. ^ Le Château de Montsoreau à l'ère Conceptuelle (lemonde.fr)
  9. ^ [www.artinamericamagazine.com MACBA banks on History (Artinamericamagazine.com)]
  10. ^ Una retrospectiva del grupo Art & Language (lavanguardia.com)
  11. ^ El MACBA rep 800 obres d'Art & Language (ara.cat)
  12. ^ "Petit Journal (jeudepaume.org)" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2017-02-11. Dicapai pada 2019-11-29.
  13. ^ https://www.macba.cat/en/publi-art--language-uncompleted
  14. ^ https://www.ouest-france.fr/pays-de-la-loire/montsoreau-49730/montsoreau-polemique-faut-il-confier-le-chateau-a-un-collectionneur-prive-4345ed34-ef11-3ec2-ba13-85d8d0904be1
  15. ^ https://www.ouest-france.fr/pays-de-la-loire/le-chateau-de-montsoreau-cede-un-collectionneur-3497821
  16. ^ https://web.archive.org/web/20170701103012/http://www.angersmag.info/Chateau-de-Montsoreau-un-pied-dans-la-Loire-l-autre-dans-l-art-contemporain_a10883.html
  17. ^ https://www.ouest-france.fr/pays-de-la-loire/de-lart-contemporain-au-chateau-de-montsoreau-3503626
  18. ^ https://thriveglobal.com/stories/philippe-meaille-it-is-time-we-take-responsibility-and-repair-the-climate-and-the-planet-this-is-what-i-call-prospective-ecology/
  19. ^ "El Valle del Loira y todas sus novedades para el verano". ELMUNDO (dalam bahasa Sepanyol). Dicapai pada 2017-08-13.
  20. ^ "The Met celebrates Ettore Sottsass: the designer who put the fun into function". Financial Review (dalam bahasa Inggeris). 2017-08-14. Dicapai pada 2017-08-15.
  21. ^ "Prix François Morellet | artpress". artpress (dalam bahasa Perancis). Dicapai pada 2018-01-21.
  22. ^ Martin, Douglas (2005). "Miriam Rothschild, High-Spirited Naturalist, Dies at 96". The New York Times (dalam bahasa Inggeris). ISSN 0362-4331. Dicapai pada 2018-01-21.