Singkatan myr, (million years) "juta tahun", adalah satu unit kuantiti 1,000,000 (iaitu 1×106) tahun, atau 31.6 terasaat.

Penggunaan sunting

Myr adalah penggunaan umum di mana istilah ini sering ditulis, seperti dalam sains Bumi dan kosmologi. Myr dilihat dengan mya, "juta tahun dahulu". Bersama-sama membuat sistem rujukan, satu merujuk kepada kuantiti, yang satu lagi merujuk tempat tertentu dalam sistem penomboran tahun iaitu masa sebelum masa kini.

Myr tidak lagi digunakan dalam geologi, tetapi dalam astronomi myr adalah standard. Di mana "myr" dilihat dalam geologi biasanya "Myr" (satu unit mega-tahun). Dalam astronomi ia biasanya "MYR" (juta tahun).

Perbahasan sunting

Dalam geologi perdebatan berkenaan millennia, penggunaan myr tetap terbuka mengenai "penggunaan Myr plus Mya" menentang "menggunakan Mya sahaja".[1] Dalam kedua-dua kes istilah Ma digunakan dalam sastera geologi yang mematuhi ISO 31-1 (sekarang ISO 80000-3) dan amalan yang disyorkan oleh NIST 811. Sastera geologi gaya tradisional ditulis

Zaman Batu Kapur bermula 145 Ma dan berakhir 66 Ma, bertahan untuk 79 Myr.

Istilah "dahulu" adalah tersirat, supaya mana-mana bilangan tahun "X Ma" antara 66 dan 145 adalah "Zaman Batu Kapur", dengan alasan yang baik. Tetapi hujah lawan adalah bahawa myr bagi jangka masa dan Mya untuk usia menggabungkan sistem unit, dan menggoda kesalahan permodalan: "juta" tidak perlu dipermodalkan, tetapi "mega" mestilah; "ma" secara teknikal menyiratkan satu milli (seperseribu tahun, atau 8 jam). Di sisi perdebatan ini, seseorang menghindari myr dan hanya menambah dahulu dengan jelas (atau menambah BP), seperti dalam

Zaman Batu Kapur bermula 145 Ma dahulu dan berakhir 66 Ma dahulu, bertahan untuk 79 Ma.

Dalam kes ini, "79 Ma" hanya bermaksud kuantiti 79 juta tahun, tanpa maksud "79 juta tahun yang dahulu".

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Mozley, Peter. "Discussion of GSA Time Unit Conventions". web page. Geological Society of America. Dicapai pada 2012-01-07.