Nabi-nabi kecil atau Dua belas Nabi ( Bahasa Yunani Kuno: δωδεκαπρόφητον, dōdekapróphētou , "dua belas nabi") ialah salah satu bahagian yang tergolong dalam kumpulan buku kenabian dalam Perjanjian Lama Alkitab Kristian . Kumpulan ini terdiri daripada dua belas kitab yang secara tradisinya ditulis oleh dua belas nabi. Istilah ini juga merujuk kepada Kitab Kedua Belas Nabi-nabi (bahasa Aram:תרי עשר; Trei Asar "dua belas"), sebuah buku tunggal dalam Alkitab Ibrani yang mengandungi nubuatan dua belas nabi, yang dibahagikan kepada dua belas buku berasingan dalam Alkitab Kristian Perjanjian Lama .

Istilah "kecil" di sini merujuk kepada kandungan kitab-kitab ini yang lebih pendek atau nipis daripada kitab-kitab yang dikelompokkan dalam nabi-nabi besar, bukan kerana pencapaian atau kepentingan para nabi dalam buku-buku ini.

Walaupun tidak diketahui bila nota-nota pendek ini dikumpul dan disatukan ke dalam gulungan yang lengkap, bukti yang mencatatkan Trei Asar secara keseluruhan adalah sekitar 190 SM dalam teks Kitab Yesus bin Sirakh, [1] dan bukti daripada Skrol Laut Mati mencadangkan bahawa barisan Tanakh moden, yang kemungkinan besar termasuk Trei Asar, telah ditubuhkan seawal 150 SM. [2] Adalah dipercayai bahawa enam buku pertama disatukan dahulu, dan enam buku seterusnya telah ditambah kemudian. Kedua-dua kumpulan itu nampaknya saling melengkapi, dengan Kitab Hosea hingga Mikha membangkitkan persoalan ketidakadilan, dan Kitab Nahum kepada Maleakhi mencadangkan penyelesaian kepada persoalan itu. [3]

  1. ^ Zvi 2004
  2. ^ Redditt 2003.
  3. ^ Coggins & Han 2011.