Nancy Bikin Pembalesan

Nancy Bikin Pembalesan [a] ialah sebuah filem 1930 dari Hindia Timur Belanda. Ia dikeluarkan oleh Tan's Film dan merupakan kesinambungan dua bahagian filem 1929 Njai Dasima; ia berkisarkan anak perempuan Dasima, Nancy dalam usahanya untuk membalas dendam. Seperti pendahulunya, ia merupakan satu kejaayan komersial.

Nancy Bikin Pembalesan
PengarahLie Tek Swie
Dihasilkan olehTan Khoen Yauw
SinematografiA Loepias
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 30 Mei 1930 (1930-05-30) (Hindia Timur Belanda)
NegaraHindia Timur Belanda
BahasaSenyap

Plot sunting

Nancy, anak perempuan seorang njai Bumiputera (perempuan simpanan) yang dinamakan Dasima yang telah dibunuh beberapa tahun lebih awal selepas meninggalkan keluarganya, kembali ke Batavia, Hindia Timur Belanda (moden Jakarta, Indonesia), sebagai orang dewasa. Beliau mendapati bahawa pembunuh ibunya, seorang pemandu Delman bernama Samiun dan isterinya Hayati, telah kembali dari pembuangan. Dalam mimpi, Nancy melihat ibunya, yang meminta bahawa dia memburu Samiun dan Hayati dan membalas dendam kepada mereka.

Yang bercadang untuk menenangkan jiwa ibunya, Nancy menetapkan dalam mengejar pembunuh, yang telah mengambil apa yang kekal kekayaan Dasima dan melarikan diri ke berdekatan Banten. Dengan bantuan seorang ahli politik tempatan, beliau mendapati dan mengejar Samiun dan Hayati. Samiun jatuh ke bawah lubang dan mati dan apabila Hayati cuba menghidupkan Nancy untuk membunuh dia, hantu Dasima yang gagap pembunuh untuk membunuh dirinya.

Penerbitan sunting

Nancy Bikin Pembalasan dibuat sebagai sekuel kepada dua bahagian filem Njai Dasima,[1] Tan’s Film - yang dimiliki oleh saudara-saudara kaum Cina Tan Khoen Yauw dan Tan Khoen Hian [2] - telah dikeluarkan kepada kejayaan komersial pada tahun sebelumnya.[3] Tidak seperti filem asal, yang berdasarkan Tjerita Njai Dasima (1896) oleh G. Francis,[4] Nancy Bikin Pembalesan ditulis terutamanya untuk filem Tan’s Film. [5] Seperti kebanyakan produksi Tan, ia disasarkan kepada penonton yang lebih rendah kelas. [2]

Filem ini diarahkan oleh Lie Tek Swie,[6] yang sebelum ini bekerja sebagai pengimport filem,[4] dan dikeluarkan oleh Tan Koen Yauw. [6] Boby Schonerwald telah diambil sebagai Nancy. [5] Ia tetap senyap dan hitam dan putih dan, semasa penerbitan, pada mulanya bertajuk Pembalesan Nancy.[6]

Keluaran dan sambutan sunting

Nancy Bikin Pembalesan telah dikeluarkan pada 30 Mei 1930, empat bulan selepas ansuran kedua Njai Dasima.[1] Ia merupakan satu kejayaan komersial dan kritikal.[7] Satu kajian di Panorama menggambarkan gambaran yang jelas, seperti filem Barat, dengan pemandangan yang indah dan pencirian baik Nancy, Hayati, dan pegawai kerajaan.[5]

Lihat juga sunting

Catatan sunting

  1. ^ Filem ini kadangkala dieja dalam bahasa Indonesia formal “pembalasan”

Rujukan sunting

Nota kaki
Bibliografi
  • Biran, Misbach Yusa (2009). Sejarah Film 1900–1950: Bikin Film di Jawa. Komunitas Bamboo working with the Jakarta Art Council. ISBN 978-979-3731-58-2.CS1 maint: ref=harv (link)
  • Heider, Karl G (1991). Indonesian Cinema: National Culture on Screen. Honolulu: University of Hawaii Press. ISBN 978-0-8248-1367-3.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Nancy Bikin Pembalesan (Njai Dasima III)". filmindonesia.or.id. Jakarta: Konfidan Foundation. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-22. Dicapai pada 22 July 2012.
  • Said, Salim (1982). Profil Dunia Film Indonesia. Jakarta: Grafiti Pers. OCLC 9507803.CS1 maint: ref=harv (link)
  • "Tan's Film". Encyclopedia of Jakarta. Jakarta City Government. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-19. Dicapai pada 19 July 2012.

Pautan luar sunting