Napalm Death

Kugiran grindcore Inggeris

Napalm Death adalah sebuah kugiran grindcore yang ditubuhkan di Birmingham, England, pada tahun 1981.[1] Walaupun tiada di kalangan ahli yang asal kekal dalam kumpulan, barisan daripada vokalis Mark "Barney" Greenway, pemain bes Shane Embury, pemain gitar Mitch Harris dan pemain dram Danny Herrera kekal konsisten untuk sebahagian besar kerjaya kumpulan itu.

Napalm Death
Napalm Death live di Hammerfest 2010.
Latar belakang
Berasal dariBirmingham, England, UK
GenreGrindcore, death metal, hardcore punk (awal)
Tahun aktif1981–sekarang
Syarikat rakaman
Century Media, Spitfire, Earache, Columbia/Sony, Combat, Relativity, Dream Catcher, Feto, Snapper Music, Peaceville
Pengkarya berkait
Benediction, Blood from the Soul, Brujeria, Carcass, Cathedral, Defecation, Doom, Meathook Seed, Extreme Noise Terror, Godflesh, Lock Up, Scorn, Terrorizer, Unseen Terror, Volbeat, Venomous Concept
Laman sesawang
www.napalmdeath.org
AhliShane Embury
Mark "Barney" Greenway
Mitch Harris
Danny Herrera

Napalm Death dikreditkan dengan menentukan genre grindcore dengan memasukkan unsur-unsur hardcore punk dan death metal, menggunakan bunyi-bunyi yang penuh dengan menggunakan banyak herotan, gitar down-tuned, pengisaran gir bes, kelajuan tinggi tempo, blast beat, dan vokal yang terdiri daripada growls difahami, atau jeritan nyaring, lagu-lagu yang sangat singkat, cepat tempo, vokal yang garau dan lirik sosiopolitik. Album debut Scum, yang dikeluarkan pada tahun 1987 oleh Earache Records, terbukti dengan ketara berpengaruh di seluruh masyarakat metal global.[2]

Napalm Death telah keluarkan lima belas album studio dan disenaraikan oleh Nielsen SoundScan sebagai kugiran death metal paling laris yang ketujuh di Amerika Syarikat.[3]

Ahli-ahli sunting

Ahli-ahli semasa sunting

Bekas ahli sunting

  • Nicholas "Nik Napalm" Bullen – vokal, bes (1981–1986)
  • Miles "Rat" Ratledge – dram (1981–1985)
  • Simon "Si O" Oppenheimer – gitar (1981–1982)
  • Graham "Grayhard" Robertson – gitar, bes (1982–1985)
  • Daryl "Daz F" Fedeski – gitar (1982)
  • Finbar "Fin" Quinn – bes (1983–1984)
  • Marian Williams – vokal (1984)
  • Damien Errington – gitar (1985)
  • Justin Broadrick – gitar (1985–1986)

Kegiatan berkait sunting

Ahli-ahli Napalm Death yang telah bergerak untuk membentuk kumpulan-kumpulan lain seperti Carcass, Godflesh, Cathedral, Scorn, Jesu, dan Black Galaxy. Selain itu, ahli-ahli kugiran telah membentuk pelbagai projek sampingan, termasuk Lull, Painkiller, Brujeria, Lock Up, Meathook Seed, Defecation, Teeth of Lions Rule the Divine, Venomous Concept dan Stretch Lan.

Diskografi sunting

Nota-nota sunting

  1. ^ Untuk evolusi death metal dan grindcore genre muzik yang melampau, lihat, Mudrian, A., 2004, Choosing Death: The Improbable History of Death Metal & Grindcore , Feral House, Los Angeles.
  2. ^ Napalm Death at Allmusic
  3. ^ "It's Official: CANNIBAL CORPSE Are The Top-Selling Death Metal Band Of The SoundScan Era". BLABBERMOUTH.NET. 2003-11-17. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-02. Dicapai pada 2008-05-03. External link in |publisher= (bantuan)

Rujukan sunting

  • Barcinski, André & Gomes, Silvio (1999). Sepultura: Toda a História. São Paulo: Ed. 34. ISBN 85-7326-156-0
  • Mudrian, Albert (2004). Choosing Death: the Improbable History of Death Metal and Grindcore. Los Angeles, CA: Feral House.

Pautan luar sunting

Templat:Napalm Death