Nasi ayam periuk tanah

Nasi ayam periuk tanah (Bahasa Cina: 煲仔飯pinyin: bāo zǎi fàn, Jawi: ناسي ايم ڤريوق تانه), kadang-kadang diterjemahkan sebagai "kaserol nasi", ialah hidangan makan malam tradisional di China Selatan dan Asia Tenggara, terutamanya Hong Kong, Malaysia dan Singapura. Nasi itu dimasak terlebih dahulu, atau dalam beberapa kes separa masak, dan disambung dalam periuk tanah liat dengan bahan-bahan lain yang membentuk rasa nasi. Nasi ini menghasilkan kerak yang serupa dengan dolsot bibimbap Korea atau paella Sepanyol.[1] Ia biasanya disajikan dengan ayam, sosej Cina dan sayur-sayuran, tetapi kebanyakan restoran menawarkan hidangan yang dapat disesuaikan dengan banyak pilihan protein.

Nasi ayam periuk tanah
Nasi ayam periuk tanah gaya Singapura dengan ayam yang dihiris, ikan masin, sosej Cina dan sayur-sayuran.
JenisHidangan nasi Sunting ini di Wikidata
Tempat asalChina Selatan dan Malaysia
Bahan utamaNasi, ayam, sosej Cina
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Secara tradisional, memasak dilakukan di atas dapur arang, memberikan hidangan rasa yang unik. Beberapa tempat menghidangkannya dengan kicap pekat, manis dan kadang-kadang ikan masin kering.[2][3] Memandangkan kaedah penyediaan yang memakan masa dan memasak lambat di dalam tanah liat, pelanggan mungkin harus menunggu jangka waktu (biasanya 15-30 minit) sebelum hidangan siap.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Clay Pot Rice, A Traditional Delicacy". cultural-china.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 December 2013. Dicapai pada 29 December 2013.
  2. ^ Robert Sietsema. "A-Wah Serves Up Pot in Chinatown". The Village Voice.
  3. ^ Susan Jung. "How to cook clay pot rice – a classic Cantonese comfort food and winter warmer". South China Morning Post.