Nasi kebuli (Arab: الرز الكابلى; Sebutan Arab: [Ka:buly:]) ialah variasi Indonesia bagi pilaf. Ia terdiri daripada nasi yang dimasak dalam daging kambing sup, susu kambing, dan mentega yang dijelaskan (paling kerap ghee). Ia popular di kalangan masyarakat Arab di Indonesia dan orang Betawi di Jakarta.[1] Nasi kebuli' dipengaruhi oleh budaya Arab dan asal usulnya boleh dikesan kepada masakan Timur Tengah, terutamanya pengaruh Arab Yaman (nasi mandi atau kabsa), pengaruh Masakan India (nasi biryani), dan pengaruh Afghan (kabuli palaw).

Nasi kebuli
Sepinggan nasi kebuli kambing
JenisMakanan, goat dish Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia
Kawasan/rantauJakarta, Jawa Tengah dan Jawa Timur
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaNasi dengan minyak samin (ghee) dibumbui dan dihidangkan bersama daging kambing
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Dalam budaya Betawi, nasi kebuli biasanya dihidangkan semasa perayaan keagamaan Islam, seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Raya Aidiladha atau Maulidur Rasul. Di luar Jakarta, nasi kebuli popular terutamanya di kawasan dengan populasi Indonesia Arab yang ketara, seperti Jawa Barat, Banten, Surakarta, Surabaya, Gresik dan Banyuwangi.

Asal-usul sunting

Nasi kebuli mendapat namanya dan menjejaki asal usulnya daripada kabuli palaw, yang merupakan Afghan pelbagai pilaf dari Kabul, serupa dengan biryani berkhidmat di benua kecil India,[2][3] tetapi dengan pengaruh besar Hadhrami dan masakan India seperti Mandi dan Biryani dalam kaedah memasak dan perasa.

Nasi kabuli versi Timur Tengah lebih mirip dengan kabuli palaw daripada nasi kebuli Indonesia. Perkataan pilaf, palau atau palaw hanya bermaksud hidangan nasi yang dimasak dengan kuah perasa. Menurut sejarah, hidangan itu dibawa ke Timur Tengah dari benua kecil India dan Asia Tengah. Satu perbezaan ialah kehadiran lobak merah yang dicincang dan mungkin anggur di Kebuli versi timur Tengah atau Afghanistan.[4]

Persediaan sunting

Nasi kebuli dibuat dengan memasak nasi yang direndam dalam daging kambing kuah dengan susu atau santan sebagai ganti air. Daging kambing kemudiannya dimasak dan dicampur dengan campuran rempah tumis dalam mentega yang dijernihkan (selalunya dengan ghee, yang dikenali sebagai minyak samin). Campuran rempah dibuat daripada dikisar bawang putih, bawang merah, halia, lada hitam, cengkih, ketumbar, caraway, pelaga, kayu manis, pala, garam dan ghee. Kemudian daging kambing, rempah ratus dan hirisan tomato direbus bersama nasi separuh masak dalam susu sehingga masak sepenuhnya.[5]

Nasi kebuli biasanya dihidangkan dengan asinan nanas (nanas dalam sos masam pedas) atau kadangkala juga di atasnya dengan sambal goreng hati (hati lembu dalam sambal pedas) dan ditaburkan dengan kismis dan kadang-kadang kacang. Dalam komuniti Hadhrami Indonesia, kadangkala ia dihidangkan bersama sup maraq (sup kambing/kambing rempah).

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Nasi Kebuli Gaya Betawi". Kompas (dalam bahasa Indonesia). 21 Februari 2009. Dicapai pada 30 Januari 2015.
  2. ^ pt. kompas cyber media. "Nasi Kebuli Gaya Betawi - KOMPAS.com". Travel.kompas.com. Dicapai pada 2012-01-16.
  3. ^ Nasi Kebuli Kismis. "Nasi Kebuli Kismis". tabloidbintang.com. Dicapai pada 2012-01-16.
  4. ^ Galpin, Shannon (2014). Mountain to Mountain: A Journey of Adventure and Activism for the Women of Afghanistan. Macmillan. ISBN 978-1-250-04664-2.
  5. ^ Dharmaputra, T.S. (2015). Kumpulan Masakan Favorit Sepanjang Masa (dalam bahasa Indonesia). Jakarta: Puspa Swara. ISBN 978-602-213-036-9. Dicapai pada 5 Jun 2017.

Pautan luar sunting