Nasi liwet

Hidangan tradisi kaum etnik Jawa dan Sunda yang berasal daripada pulau Jawa

Nasi liwet ialah hidangan nasi yang dimasak dalam santan hidangan Indonesia, kuah ayam dan rempah, daripada Solo, Jawa Tengah, Indonesia.[1] Biasa nasi kukus biasanya dimasak dalam air, tetapi nasi liwet ialah nasi yang dimasak dalam santan, air rebusan ayam, daun salam dan serai, dengan itu memberikan nasi yang kaya dan beraroma dan rasa yang enak.[3] Nasi liwet ialah cara tradisional Jawa memasak nasi dalam santan. Terdapat satu varian nasi liwet iaitu gaya Nasi Liwet Sunda dari Jawa Barat dengan keunikan masakan Sunda rasa dan persembahan yang berbeza daripada tradisi makan Sunda yang dipanggil ngeliwet atau botram[4] (hidangan yang dibuat dengan daun pisang dan dimakan bersama).

Nasi liwet
Nasi liwet hidangan nasi dalam santan, ayam dan telur yang kaya.
JenisMakanan Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianHidangan utama
Tempat asalIndonesia[1]
Kawasan/rantauSolo, Jawa Tengah[2]
Suhu penghidanganPanas
Bahan utamaNasi yang dimasak dalam santan yang kaya dengan ulam-ulaman
Bahan yang biasa digunakanBeras, santan, Daun salam, garam, daun serai Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Berhidang sunting

Nasi liwet dihiasi dengan hirisan telur dadar, ayam cincang yang juga telah dimasak dalam santan dan satu sudu krim kelapa beraroma pekat yang dipanggil kumut.[1] Dihidangkan bersama nasi liwet ialah opor ayam (ayam halus dalam sos berasaskan santan putih lembut wangi dengan daun lengkuas dan limau purut), telur pindang (telur direbus perlahan dengan rempah ratus ), tempeh dan labu siam (labu siam) sebagai sayur.[3]

Secara tradisinya, kuali yang digunakan untuk memasak diperbuat daripada tanah liat. Rasa dan aroma biasanya lebih baik jika ia dimasak di atas api kayu, tetapi kawasan yang berbeza mempunyai cara penyediaannya yang berbeza. Secara tradisinya, ia dihidangkan di atas daun pisang atau daun jati. Selalunya, orang lebih suka daun jati daripada piring, kerana wangian semulajadi daun itu. Nasi liwet pelengkap (lauk) sentiasa terdiri daripada santan.

Kemasyhuran dan varian sunting

Di Solo, nasi liwet biasanya dimakan untuk sarapan, tetapi juga menjadi pilihan popular untuk makan tengah hari atau makan malam. Di kecamatan Keprabon, Surakarta, nasi liwet hanya dihidangkan untuk makan malam pada waktu malam. Hidangan nasi-santan yang serupa boleh didapati di bahagian lain Indonesia, seperti nasi uduk daripada masakan Betawi, nasi gurih daripada Masakan Aceh, dan nasi lemak daripada masakan Melayu.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c I Made Asdhiana (19 Julai 2011). "Nasi Liwet Gurih Dijamin Ketagihan" (dalam bahasa Indonesia). Kompas.com. Dicapai pada 19 Ogos 2014. Ralat petik: Tag <ref> tidak sah, nama "Kompas" digunakan secara berulang dengan kandungan yang berbeza
  2. ^ "Sejarah Nasi Liwet di Indonesia, Makanan Biasa yang Disukai Bangsawan", kompas
  3. ^ a b Janet DeNeefe (June 5, 2010). "To Stir With Love: Zara or 'nasi liwet' at Soekarno-Hatta?". The Jakarta Post. Diarkibkan daripada yang asal pada August 19, 2014. Dicapai pada August 19, 2014.
  4. ^ Jenica (2017-08-05). "Botram Culture: The Sundanese Version of Potluck Party". Medium (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-05-09.