Nasi tangas atau juga dikenali sebagai nasi kangkang merujuk kepada satu amalan ilmu sihir hitam, biasanya merupakan perbuatan bagi menundukkan suami yang dilakukan oleh si isteri.[1] Perbuatan ini merupakan perbuatan menyihir suami dengan melakukan beberapa perkara bagi memastikan suami akan sentiasa berada di bawah telunjuk si isteri agar segala impian yang diingini dapat dicapai.[2]

Sihir ini dikenali sebagai as-sihru'i-aswad, iaitu sihir yang bermain dengan najis, kencing atau darah nifas dengan pendapat memberi makan kekotoran kepada mangsa akan memberi kesan mangsa akan tunduk kepada yang pemiliknya.

Kaedah sihir ini tergolong dalam sihir simpati, di mana kepercayaan seseorang boleh mengawal / menguasai seseorang atau sesuatu yang lain berdasarkan hubungannya atau menyerupai benda lain (sasaran). Kepercayaan bahawa apabila mangsa memakan sesuatu milik penyihir, akan memberi penyihir kuasa ke atas mangsa.

Rujukan sunting

  1. ^ Mahmud Saedon Awang Othman (2002). Ajaran sesat di negara Brunei Darussalam: satu tinjauan. Pusat Da'wah Islamiah, Kementerian Hal Ehwal Ugama, Negara Brunei Darussalam. m/s. 244. ISBN 9789991735238.
  2. ^ Amalan Mistik Dan Kebatinan Serta Pengaruhnya Terhadap Alam Melayu, Ahmad Zuhairi Abdul Halim, Hariza Mohd. Yusof, Nizamiah Muhd. Nor, Tamaddun Research Trust, 1 Jan 1999 - Malaysia - 262 pages

Pautan luar sunting