Natural (muzik)

muzik

Dalam teori muzik, nada natural (♮) ialah tanda kromat yang membatalkan tanda sebelumnya dan mewakili pic not yang tidak diubah.[1] Suatu not bersifat natural apabila ia tidak bersifat flat () mahupun syap () (atau diganda dua, double flat dan double sharp masing-masing). Not natural ialah not A, B, C, D, E, F dan G yang diwakili oleh kekunci putih pada papan nada piano atau organ. Di harp konsert moden, kedudukan tengah tujuh pedal yang mengubah penalaan tali memberikan nada natural untuk setiap tali.

Skala C major kadangkala dianggap sebagai skala major pusat, natural atau asas kerana semua notnya adalah not natural, manakala setiap skala major lain dalam bulatan perlima mempunyai sekurang-kurangnya satu syap atau flat di dalamnya.

Nota F, C, E, B, dan kebanyakan not yang diubah oleh syap/flat ganda dua bersepadan dalam pic dengan not natural; walau bagaimanapun, ia tidak dianggap sebagai not natural, tetapi sebagai setara enharmonik daripadanya dan sama seperti not yang diubah suai secara kromatik seperti kebanyakan not suap dan flat yang diwakili oleh not hitam pada papan nada.

Simbol sunting

Dalam notasi muzik, tanda natural () ialah tanda kromat yang digunakan untuk membatalkan flat atau syap, sama ada daripada not sebelumnya atau pada tanda nada.

 

Jika bar mengandungi syap/flat ganda dua, dan komposer ingin menandakan not yang sama dengan hanya syap/flat tunggal, tanda natural secara tradisinya mendahului simbol syap/flat tunggal. Tanda natural diandaikan (secara lalai) dalam tanda nada, dan disebut hanya dalam perubahan tanda nada.

Natural ganda dua sunting

Dalam kes di mana seseorang perlu membatalkan kedua-dua syap/flat, tanda natural tunggal adalah diterima. Dalam amalan lama, dua tanda () boleh ditulis.[2] Begitu juga untuk membatalkan satu flat atau syap daripada tanda ganda dua, konvensyen tradisional ialah menggunakan () atau () masing-masing, tetapi tanda natural biasanya ditinggalkan dalam notasi moden.

Rujukan sunting

  1. ^ Benward & Saker (2003). Music in Theory and Practice, Vol 1, p.6. McGraw-Hill, Seventh edition. "Natural ()—cancels any previous sharp or flat and returns to the natural, or unaltered, pitch."
  2. ^ "OnMusic Dictionary - Term". www.music.vt.edu. Dicapai pada 20 July 2020.