Negara-negara Arab di Teluk Parsi

Negara Arab Teluk Parsi adalah tujuh buah negara-negara Arab yang bersempadan dengan Teluk Parsi iaitu Bahrain, Iraq,Kuwait, Oman, Qatar, Arab Saudi dan Emiriah Arab Bersatu (UAE).[1][2][3] Ini tidak termasuk negara bukan negara Arab iaitu Iran. Semua negara ini kecuali Iraq dan Iran adalah sebahagian daripada Majlis Kerjasama Teluk (GCC),[4] dan lebih suka menggunakan istilah "Teluk Semenanjung Arab" dan bukannya "Teluk Parsi".[5]

Pesisir Teluk Parsi merangkumi tujuh negara Arab di pantai baratnya dan Iran di timur. (Musandam semenanjung Oman bertemu jurang di Selat Hormuz.)

Budaya sunting

Drama lipurlara adalah hiburan penting di rantau Arab di sebelah Teluk Parsi. Ia paling masyhur pada bulan Ramadan, apabila keluarga berkumpul untuk berpuasa. Kebanyakan drama ini berpusat di Kuwait.[6][7] Drama lipur lara Kuwait adalah drama lipurlara yang paling ditonton di rantau Teluk Parsi.[8][9] Walaupun biasanya dilakukan dalam dialek Kuwait, ia telah menunjukkan kejayaan sejauh Tunisia.[10] Budaya popular Kuwait, dalam bentuk teater, radio dan teledrama, berkembang dan dieksport ke negara-negara Arab di sebelah Teluk Parsi.[11][12] Darb El Zalag, Khalti Gmasha, dan Ruqayya wa Sabika adalah antara penerbitan televisyen yang paling penting di rantau Teluk.[13] Kuwait secara meluas dianggap sebagai ibu negara budaya negara-negara Arab di sebelah rantau Teluk Parsi,[14][15] sering dijuluki "Hollywood Teluk" kerana populariti opera sabun dan teater televisyen Arabnya.[34]

Penduduk pantai Arab Timur berkongsi budaya dan gaya muzik yang serupa seperti fijiri, sawt dan liwa. Ciri-ciri kebudayaan Arab di Arab Timur adalah orientasi dan tumpuan mereka ke arah laut.[35] Kehidupan tertumpu kepada maritim di negeri-negeri Arab kecil telah mengakibatkan masyarakat berorientasikan laut di mana mata pencarian secara tradisinya diperolehi dalam industri marin.[35]

Sebelum GCC dibentuk pada tahun 1981, istilah "Khaleeji" digunakan semata-mata untuk merujuk kepada penduduk Arab Timur.[36] Mengikut sejarah, "Khaleeji" bermakna keturunan Ichthyophagi, "pemakan ikan" pesisir pantai.[37] Secara geografi, ia hanya Arab Timur.[38][39]

Politik sunting

Sesetengah negeri adalah raja berperlembagaan dengan demokrasi berparlimen. Perundangan Bahrain (Majlis al Watani) dan Kuwait (Majlis al Ummah) adalah ahli yang dipilih oleh penduduk.

Kesultanan Oman juga mempunyai majlis penasihat (Majlis ash-Shura) yang dipilih mengikut populariti. Di UAE, sebuah persekutuan dengan tujuh amiriah monarki, Majlis Kebangsaan Persekutuan (Emiriah Arab Bersatu) berfungsi sebagai badan penasihat, tetapi beberapa ahlinya kini dipilih melalui sebuah lembaga pemilihan umum terhad yang dinamakan oleh ketujuh-tujuh amir. Arab Saudi kekal sebagai pemerintahan beraja keturunan dengan perwakilan politik yang terhad. Di Qatar, sebuah parlimen negara yang dipilih telah memberi ilham dan ditulis dalam perlembagaan baru, tetapi pilihan raya masih belum diadakan.[40]

Kebebasan akhbar sunting

Akhbar di negara-negara Arab di Teluk Parsi mempunyai kebebasan yang berbeza-beza dengan Kuwait mengatasi liga dengan akhbar yang menikmati kebebasan yang lebih banyak daripada rakan-rakan Teluk Parsi menurut Freedom House dan Reporters Without Borders. Kedua-dua organisasi itu menguasai akhbar Kuwait sebagai yang paling bebas dari semua negara Arab di Teluk Parsi dan, sebenarnya, berada di tempat paling banyak akhbar bebas di dunia Arab.[41][42] Qatar dan Oman masing-masing berada di tangga kedua dan ketiga dalam barisan serantau.

Damai sunting

Keenam-enam negara Arab Teluk Parsi terletak di rantau yang tidak menentu dan enam kerajaan mereka, dengan pelbagai kejayaan dan usaha yang berbeza-beza, mencuba dan memajukan keamanan di negara mereka sendiri dan negara-negara lain. Walau bagaimanapun, negara-negara Arab di rantau Teluk Parsi - khususnya Arab Saudi dan Qatar - dituduh membiayai militan Islam seperti Hamas dan Ikhwan Muslimin.[43] Menurut Indeks Keamanan Global Institut Ekonomi dan Keamanan (IEP) 2016, enam kerajaan mempunyai tahap kejayaan yang berbeza-beza dalam mengekalkan kedamaian di antara sempadan masing-masing dengan Qatar menduduki tempat ke-1 di kalangan pegawainya serantau sebagai kawasan serantau dan pertengahan yang paling aman Negara Timur (dan menduduki ranking 34 di seluruh dunia) sementara Kuwait berada di tangga kedua di rantau serantau dan Timur Tengah (dan 51 di seluruh dunia) diikuti oleh UAE di tempat ketiga (61 di seluruh dunia).[44]

Ekonomi sunting

 
Peta ahli Majlis Kerjasama Teluk (Iraq bukan ahli).

Kesemua negara Arab ini mempunyai pendapatan yang ketara daripada petroleum. Emiriah Arab Bersatu telah berjaya mempelbagaikan ekonomi. 79% dari jumlah KDNK dari UAE berasal dari sektor bukan minyak.[45] Minyak hanya untuk 2% daripada KDNK Dubai.[46] Bahrain mempunyai ekonomi "pasca minyak" pertama Teluk Parsi kerana ekonomi Bahrain tidak bergantung kepada minyak.[47] Sejak abad ke-20, Bahrain telah banyak melabur dalam sektor perbankan dan pelancongan.[48] Ibu negara Bahrain, Manama adalah rumah kepada banyak struktur kewangan yang besar. Bahrain dan Kuwait mempunyai Indeks Pembangunan Manusia yang tinggi (di peringkat dunia sebanyak 45 dan 48) dan diiktiraf oleh Bank Dunia sebagai ekonomi berpendapatan tinggi.

Di samping itu, negeri pesisir kecil (terutamanya Bahrain dan Kuwait) berjaya menjadi pusat perdagangan dan perdagangan sebelum kemunculan minyak. Timur Semenanjung Arab juga mempunyai tebing-tebing mutiara yang signifikan, tetapi industri mutiara runtuh pada tahun 1930-an selepas perkembangan kaedah mutiara oleh para saintis Jepun.[perlu rujukan]

Menurut Bank Dunia, kebanyakan negara-negara Arab telah menjadi penyumbang bantuan yang paling murah di dunia sebagai bahagian dari KDNK.[49]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Mary Ann Tétreault; Gwenn Okruhlik; Andrzej Kapiszewski (2011). Political Change in the Arab Gulf States: Stuck in Transition. Penulis pertama memberi tumpuan kepada politik tujuh negara Teluk: Bahrain, Iraq, Kuwait, Oman, Qatar, Arab Saudi, dan EAB.
  2. ^ World Migration 2005 Costs and Benefits of International Migration. International Organization for Migration. 2005. m/s. 53.
  3. ^ "U.S. Official to Tour Persian Gulf Arab Lands". The New York Times. 1987. Seorang diplomat Amerika terkemuka akan memulakan perjalanan ke Iraq dan enam negara Arab lain di rantau Teluk Parsi minggu ini untuk membincangkan perang Iran-Iraq, kata pegawai Pentadbiran hari ini.
  4. ^ "Secretariat General of the Gulf Cooperation Council".
  5. ^ Henderson, Simon (Spring 2004). "Understanding the Gulf States". The Washington Institute. Dicapai pada 1 June 2016.
  6. ^ "Big plans for small screens". BroadcastPro Me. Around 90% of Khaleeji productions take place in Kuwait.
  7. ^ Papavassilopoulos, Constantinos (10 April 2014). "OSN targets new markets by enriching its Arabic content offering". IHS Inc.
  8. ^ Fattahova, Nawara (26 March 2015). "First Kuwaiti horror movie to be set in 'haunted' palace". Kuwait Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2018-06-14. Dicapai pada 2018-08-05.
  9. ^ Al Mukrashi, Fahad (22 August 2015). "Omanis turn their backs on local dramas". Gulf News. Industri drama Kuwait mengetengahkan drama Teluk lain kerana ia mempunyai pelakon dan pelakon yang sangat menonjol, skrip dan anggaran yang cukup, menghasilkan lima belas siri setiap tahun sekurang-kurangnya.
  10. ^ Mansfield, Peter (1990). Kuwait: vanguard of the Gulf. Hutchinson. m/s. 113. Sesetengah opera sabun Kuwait telah menjadi sangat popular dan, walaupun biasanya dilakukan dalam dialek Kuwait, mereka telah ditunjukkan dengan kejayaan sejauh Tunisia.
  11. ^ Clive Holes (2004). Modern Arabic: Structures, Functions, and Varieties. Georgetown University Press. m/s. 75. ISBN 978-1-58901-022-2.
  12. ^ Ali Alawi. "Ali's roadtrip from Bahrain to Kuwait (PHOTOS)". Perjalanan ke Kuwait – sebuah negara yang telah membina hubungan yang mendalam dengan orang-orang di Teluk Parsi berkat hasil drama yang penting dalam teater, televisyen, dan juga muzik – bermula dengan 25 kilometer pemandangan laut yang menakjubkan
  13. ^ "Kuwaiti Drama Museum: formulating thoughts of the Gulf". 23 May 2014.
  14. ^ "Kuwait an urban spectacle". Muscat Daily. 26 March 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-22. Dicapai pada 2018-08-05.
  15. ^ "الله… الله عليك يا الكويت". Al-Jarida (dalam bahasa Arabic). 28 July 2011.CS1 maint: unrecognized language (link)
  16. ^ "مريم حسين ترحل إلى "هوليوود الخليج".. وتتبرأ من العقوق في "بنات سكر نبات"". MBC (dalam bahasa Arabic). 29 August 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  17. ^ "هيفاء حسين : الكويت هي هوليود الخليج" (dalam bahasa Arabic). 8 July 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  18. ^ "منى البلوشي: الكويت هي هوليود الخليج ويقصدونها للشهرة" (dalam bahasa Arabic). 25 August 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  19. ^ "ارحمة لـ الشرق: أبحث دائماً عن التميّز والكويت هوليود الخليج" (dalam bahasa Arabic). 21 December 2014.CS1 maint: unrecognized language (link)
  20. ^ ""السليم لـ «الراي": الدراما منتعشة ... والكويت «هوليوود الخليج". Al Rai (dalam bahasa Arab). 3 February 2016.
  21. ^ "زينب العسكري: الكويت هوليوود الخليج". Al-Anba (dalam bahasa Arabic). 28 February 2007.CS1 maint: unrecognized language (link)
  22. ^ "النجم الكوميدي داوود حسين الكويت هوليود الخليج غصب عن خشم أكبر رأس". Scope. 26 May 2016.
  23. ^ ""أحمد الجسمي: عاتب على «دبي" و«أم بي سي". Al Khaleej (dalam bahasa Arabic). 3 July 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  24. ^ "!طلال السدر في الديوانية: انجذابي لـ"هوليوود الخليج"..أقدار". Al Watan (dalam bahasa Arabic). 4 April 2012.CS1 maint: unrecognized language (link)
  25. ^ "ريم أرحمة: حريصة على اختيار نصوص جيدة أكثر من الظهور في رمضان". Al-Jarida (dalam bahasa Arabic). 7 June 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  26. ^ "وفاء مكي: موزة تعيش في ذاكرتي". Al-Qabas (dalam bahasa Arabic). 13 March 2009.CS1 maint: unrecognized language (link)[pautan mati kekal]
  27. ^ "مي أحمد: المواهب الشابة لا تقلّّ رقياً عن الفنانين الكبار". Al-Jarida (dalam bahasa Arabic). 19 February 2010.CS1 maint: unrecognized language (link)
  28. ^ "الإماراتي أحمد الخميس: لن أنسى ما فعله طارق العلي معي!" (dalam bahasa Arabic). 6 March 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  29. ^ "سناء: الكويت هوليوود الخليج". Al-Qabas (dalam bahasa Arabic). 17 December 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)[pautan mati kekal]
  30. ^ "فيديو - رئيس مجلس إدارة نقابة الفنانين الكويتية د. نبيل الفيلكاوي: الكويت "هوليوود الخليج" لكنها لاتملك أكاديمية للفنون". Al Watan (dalam bahasa Arabic). 22 April 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  31. ^ "فايز بن دمخ: نفخر باسم الأمير سعود بن محمد". Annahar (dalam bahasa Arabic). 1 June 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  32. ^ "الأردنية عبير عيسى لـ "الانباء": أتمنى استمرار مشاركاتي في الدراما الكويتية". Al Anba (dalam bahasa Arabic). 12 August 2013.CS1 maint: unrecognized language (link)
  33. ^ "Kuwait Cultural Days kick off in Seoul". Kuwait News Agency (dalam bahasa Arabic). 18 December 2015.CS1 maint: unrecognized language (link)
  34. ^ [16][17][18][19][20][21][22][23][24][25][26][27][28][29][30][31][32][33]
  35. ^ a b "Iranians in Bahrain and the United Arab Emirates". Eric Andrew McCoy. m/s. 67–68.
  36. ^ "Eastern Arabia Historic Photographs: Kuwait, 1900-1936". Ahmad Mustafa Abu-Hakima. 1986.
  37. ^ "The Persian Gulf in History". Lawrence G. Potter. m/s. 12.
  38. ^ "History of eastern Arabia, 1750-1800: the rise and development of Bahrain and Kuwait". Ahmad Mustafa Abu-Hakima. 1965.
  39. ^ "Labor, Nationalism and Imperialism in Eastern Arabia: Britain, the Shaikhs and the Gulf Oil Workers in Bahrain, Kuwait and Qatar, 1932-1956". Hassan Mohammed Abdulla Saleh. 1991.
  40. ^ Gerd Nonneman, "Political Reform in the Gulf Monarchies: From Liberalisation to Democratisation? A Comparative Perspective", in Anoushiravan Ehteshami and Steven Wright (eds.)(2007), Reform in the Middle East Oil Monarchies, ISBN 978-0-86372-323-0, pp. 3-45.
  41. ^ "Freedom of the Press 2016".
  42. ^ "2016 World Press Freedom Index". Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-02-14. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  43. ^ [1]
  44. ^ "Global Peace Index 2016" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-06-15. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  45. ^ "Diversification raises non-oil share of UAE's GDP to 71%".
  46. ^ "Oil Makes Up 2% of Dubai GDP Post-Diversification". Diarkibkan daripada yang asal pada 2014-03-02. Dicapai pada 2018-08-05.
  47. ^ "Bahrain: Reform-Promise and Reality" (PDF). J.E. Peterson. m/s. 157.
  48. ^ "Bahrain's economy praised for diversity and sustainability". Bahrain Economic Development Board. Diarkibkan daripada yang asal pada December 28, 2010. Dicapai pada 24 June 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  49. ^ https://www.economist.com/news/special-report/21580630-even-rich-arab-countries-cannot-squander-their-resources-indefinitely-haves-and The economy: The haves and the have-nots

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting