Kerajaan pertapa

(Dilencongkan dari Negara Pertapa)

Kerajaan pertapa adalah istilah yang digunakan untuk mana-mana negara, organisasi atau masyarakat yang mengasingkan diri dengan sengaja, sama ada metafora atau fizikal, dari seluruh dunia. Dinasti Joseon Korea sering digambarkan sebagai kerajaan pertapa pada penghujung dinasti.[1] Istilah ini masih perkara biasa di seluruh Korea dan sering digunakan oleh orang Korea sendiri untuk menggambarkan Korea pra-moden.

Hari ini, istilah ini sering digunakan untuk Korea Utara dalam media berita, dan pada tahun 2009 telah digunakan oleh Setiausaha Negara Amerika Syarikat Hillary Clinton.[2] Negara-negara lain, seperti Bhutan dan Kerajaan Mutawakkiliyah Yaman, juga telah digambarkan sebagai kerajaan-kerajaan pertapa kerana keengganan kerajaan mereka untuk melibatkan diri dalam dialog dengan dunia luar. Tamadun awal Afrika Aksum, kini dikenali sebagai Habsyah, telah dikenal pasti oleh orang Eropah sebagai .

Penggunaan "kerajaan pertapa"yang pertama didokumenkan untuk merujuk kepada Korea dalam tajuk buku karangan William Elliot Griffis pada 1882 Corea: The Hermit Nation, baik sebelum pembahagian Korea.[3][4][5]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ THE OBLITERATION OF THE KINGDOM OF KOREA; With Complete Disregard of Her Promises Preceding the Russian War, Japan Abolishes the Emperor of That Nation and Places a Marionette Upon the Throne. THE VANISHING "LAND OF THE MORNING CALM" The Exiled Monarch Will Probably Join the former King of Foo-Choo Islands in Tokio. by Stephen Bonsal, The New York Times, July 28, 1907
  2. ^ "salinan arkib". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-19. Dicapai pada 2021-08-28.
  3. ^ Covell, Jon Carter; Carter, Alan (1984). Korean Impact on Japanese Culture: Japan's Hidden History. Covell, NJ: Hollym Publishers.
  4. ^ Fischer, David H. Historians' Fallacies: Toward a Logic of Historical Thought.
  5. ^ Wilson, Myoung Chung. Korean Government Publications: An Introductory Guide. Lantham, MD: Scarecrow Press, 2000.