Negara mikro

(Dilencongkan dari Negara kecil)

Negara mikro atau negara kecil (bahasa Inggeris: microstate) ialah negara berdaulat yang mempunyai penduduk yang sangat kecil atau kawasan tanah yang sangat kecil, dan biasanya kedua-duanya. Makna "negara" dan "sangat kecil" tidak jelas dalam undang-undang antarabangsa.[1] Percubaan baru-baru ini, sejak 2010, untuk menentukan negara kecil telah menumpukan pada mengenal pasti entiti politik dengan ciri-ciri kualitatif unik yang dikaitkan dengan batasan geografi atau demografi mereka.

Lima negara terkecil di dunia mengikut kawasan, dari yang terbesar hingga terkecil: San Marino, Tuvalu, Nauru, Monaco, dan Vatican City ditunjukkan dalam skala sama bagi perbandingan saiz.
Peta negeri terkecil di dunia oleh kawasan tanah. Perhatikan banyak perkara ini tidak dianggap sebagai negara kecil.

Ada takrifan kualitatif yang menyatakan negara sebegini sebagai "negara yang dilindungi moden, iaitu negara berdaulat yang telah secara sepihak dapat menyusun sifat-sifat kedaulatan tertentu kepada kuasa yang lebih besar dalam pertukaran untuk perlindungan yang tidak baik dari segi politik dan ekonomi mereka terhadap kekangan geografi atau demografi mereka."[2] Takrifan tersebut merangkumi sebilangan entiti politik termasuk Liechtenstein, Monaco, San Marino, Andorra, Kepulauan Cook, Niue dan Negara-negara Persekutuan Mikronesia.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Warrington, E. (1994). "Lilliputs Revisited". Asian Journal of Public Administration, 16(1).
  2. ^ Dumienski, Zbigniew (2014). "Microstates as Modern Protected States: Towards a New Definition of Micro-Statehood" (PDF). Occasional Paper. Centre for Small State Studies. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2014-07-14. Dicapai pada 7 Jun 2014. Cite journal requires |journal= (bantuan)

Bacaan lanjut sunting