Negeri-Negeri Pamah

Negeri-Negeri Pamah (Belanda: de Lage Landen, Perancis: les Pays-Bas) membentuk wilayah pantai di barat laut Eropah, meliputi Belgium, Belanda, dan delta rendah Sungai Rhine, Sungai Meuse, Sungai Scheldt, dan Sungai Ems di mana kebanyakan tanah berada pada atau di bawah paras laut.[1] Kawasan luas ini yang terletak di Eropah Utara secara kasarnya bermula dari Gravelines Perancis dan Dunkirk di arah barat dayanya, ke kawasan Delfzijl Belanda dan Frisia Timur Jerman di arah timur laut, dan ke Luxembourg dan Thionville Perancis di sebelah tenggara.

Negeri-Negeri Pamah dilihat dari angkasa.

Kebanyakan Negeri-Negeri Pamah adalah kawasan pantai yang disempadani oleh Laut Utara atau Selat Inggeris. Negara yang tanpa akses ke laut telah mengaitkan diri mereka dari segi politik dan ekonomi, kepada negara yang mempunyai akses akan membentuk satu kesatuan pelabuhan dan daerah pedalaman. Satu rangkap puitis juga memanggil rantau ini sebagai Negeri-Negeri Pamah dari Laut.

Negeri-Negeri Pamah adalah tempat bandar-bandar utara yang terawal, yang baru dibina dan bukan dibangunkan dari pusat purba, yang menandakan kebangkitan semula Eropah pada abad ke-12. Dalam tempoh itu, mereka menyaingi utara Itali untuk rantau yang paling padat dengan penduduk di Eropah. Kebanyakan bandar-bandar ditadbir oleh persatuan dan majlis-majlis bersama dengan pemerintah boneka; interaksi dengan pemerintah mereka yang dikawal oleh satu set peraturan ketat yang menerangkan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh daripada mereka. Semua kawasan bergantung penuh kepada perdagangan, pembuatan dan galakan aliran bebas barangan dan tukangan.

Bahasa-bahasa Germanik berserta Belanda dan Luxembourg sebagai bahasa utama, namun bahasa Roman juga memainkan satu peranan yang penting. Bahasa kedua termasuklah Perancis (Luxembourg, Brabant sekitar Nivelles), Belgium berbahasa Roman (dipetik dari Bishopric of Liège), Romance Flanders (iaitu Cambrai, Lille, Tournai), dan Namur (Bahasa Walloon).

Lihat juga sunting

Nota sunting

  1. ^ "Low Countries". Encyclopedia Britannica. Encyclopædia Britannica, Inc. Dicapai pada 26 Januari 2014.

Bibliografi sunting

Pautan luar sunting