Sebuah negeri naungan atau protektorat, dalam undang-undang antarabangsa moden, ialah satu wilayah autonomi yang dilindungi secara diplomatik ataupun ketenteraan daripada serangan pihak ketiga oleh satu negara atau entiti yang lebih kuat. Sebagai pertukaran untuk ini, negeri naungan biasanya menerima kewajiban yang dikhususkan kepadanya, yang mungkin mempunyai berbeza-beza di antara satu negeri naungan dengan negeri naungan yang lain, bergantung kepada perhubungan sebenar mereka dengan negara yang melindungi mereka. Walau bagaimanapun, negeri naungan mengekalkan satu kedaulatan yang rasmi dan masih satu negara mengikut undang-undang antarabangsa.

Sebagai contoh, Borneo Utara dan Honduras British dahulunya merupakan negeri naungan Empayar British. Manakala Wallis dan Futuna sebelum ini merupakan negeri lindungan Perancis. Kemboja pula pernah dilindungi Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Naungan British sunting

Asia Tenggara sunting

Lihat juga sunting

Nota sunting


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.