Neo-noir

(Dilencongkan dari Neo noir)

Neo-noir ialah kebangkitan semula genre filem noir. Istilah film noir dipopularkan pada tahun 1955 oleh pengkritik Perancis Raymond Borde dan Étienne Chaumeton.[1] Ini diterapkan pada filem jenayah tahun 1940-an dan 1950-an, yang kebanyakannya diterbitkan di Amerika Syarikat, yang menggunakan lingkungan visual Art Deco 1920-an/1930-an. Terjemahan Bahasa Inggeris adalah filem gelap, menunjukkan sesuatu yang menyeramkan dan suram, tetapi juga mengekspresikan gaya sinematografi. Genre filem noir merangkumi drama jenayah Hollywoodbergaya, sering dengan kecerdasan gelap. Neo-noir mempunyai gaya yang serupa tetapi dengan tema, kandungan, gaya, elemen visual dan media yang dikemas kini.

Pengarah filem Neo-noir merujuk kepada 'noir klasik' dalam penggunaan sudut kamera miring, interaksi cahaya dan bayang-bayang, pembingkaian tidak seimbang; pengaburan garis antara baik dan buruk dan betul dan salah, dan motif tematik termasuk balas dendam, paranoia, dan keterasingan.

Rujukan sunting

  1. ^ Borde, Raymond; Chaumeton, Etienne (2002). A panorama of American film noir (1941-1953). San Francisco: City Lights Books. ISBN 978-0872864122.

Pautan luar sunting