Nibha Nobhadol

Puteri Thailand

Puteri Nibha Nobhadol, Puteri Uthong, atau Somdet Phra Chao Boromwongse Ther Chao Fa Nibha Nobhadol Vimolprabhavadi Krom Khun Uthong Khetkhatiyanari (RTGSNipha Nophadol; Bahasa Thai: สมเด็จพระเจ้าบรมวงศ์เธอ เจ้าฟ้านิภานภดล วิมลประภาวดี กรม ขุนอู่ทองเขตขัตติยนารี; 4 Disember 1886 - 29 Januari 1935), adalah Puteri Siam (kemudian Thailand). Dia adalah seorang ahli keluarga diraja Siam. Dia adalah seorang anak perempuan Chulalongkorn, Raja Rama V dari Siam. Beliau berkhidmat sebagai setiausaha peribadi bapanya, Raja Chulalongkorn, manakala ia memberi banyak tugas diraja. Dia sentiasa menulis surat semasa beliau melawat Eropah, yang semuanya dikumpulkan dalam novel beliau yang berjudul Klai Baan atau jauh dari rumah.

Nibha Nobhadol
Puteri Siam
Puteri dari Uthong
Keputeraan(1886-12-04)4 Disember 1886
Grand Palace, Bangkok, Thailand
Kemangkatan29 Januari 1935(1935-01-29) (umur 48)
Java Barat, Indonesia
DinastiChakri
AyahandaChulalongkorn, Rama V dari Siam
BondaPuteri Saisavalibhirom, Puteri Suddhasininat Piyamaharaj Padivarada

Selepas Siam Revolusi tahun 1932, dia memutuskan untuk berpindah ke tinggal bersama keluarga tiri lelaki beliau, Putera Paribatra Sukhumbhand, Putera Nakhon Sawan di Bandung, Jawa Barat, Indonesia, dan meninggal dunia pada 29 Januari 1935.

Kelahiran sunting

Puteri Nibha Nobhadol adalah anak ketiga dan anak terakhir Raja Chulalongkorn (Rama V yang besar) daripada Siam dan Puteri Saisavalibhirom, Puteri Suddhasininat Piyamaharaj Padivarada, anak perempuan Putera Ladavalya, Putera Bhumindrabhakdi dan Mom Chin Ladavalya na Ayudhya. Beliau dilahirkan pada 4 Disember 1886, di Grand Palace. Dia dipanggil daripada bapanya sebagai Ying Bha atau Puteri Bha. Beliau telah diberikan nama penuh oleh bapanya sebagai Nibha Nobhadol Vimolprabhavadi (Bahasa Thai: นิภานภดลวิมลประภาวดี)

Dia mempunyai tiga adik-beradik; abangnya, dan dua kakak:

Tugas diraja sunting

Puteri Nibha Nobhadol amat dipercayai oleh bapanya. Beliau berkhidmat sebagai setiausaha peribadi ayahnya, untuk menguruskan kerja-kerja dan tugas-tugasnya. Manakala bapanya melakukan tugas kerajaan di dalam melawat Eropah pada tahun 1907, dia sentiasa menulis surat kepada beliau semasa tinggal di luar negara. Jadi selepas dia mendapat surat-surat diraja, beliau mengumpulkan dan menulis semula lanjut tentang ayahnya perjalanan jurnal ke Eropah dalam novel Thai, jauh dari rumah atau juga dipanggil Thai Klai Baan (Bahasa Thai: ไกลบ้าน).

Pada tahun 1911, dia dan kakaknya, Puteri Malini Nobhadara menyumbangkan wang mereka untuk membina bangunan Yaovamalaya Uthis (Piyarajbobhit-Padivarada) di Sekolah Debsirin. Ketika dia berusia 28 tahun, dia menderma wang sendiri untuk membina bangunan Nibha Nobhadol di Wat Debsirin untuk sekolah Buddha pengajian agama, kerana memberi penghormatan kepada ayahnya dan neneknya, Permaisuri Debsirindra.

Pada 15 November 1925, beliau telah diberi gelaran diraja dari Saudara tiri lelaki beliau, Raja Vajiravudh (Rama VI) sebagai Puteri Uthong, diterjemahkan dalam Thai sebagai Krom Khun Uthong Khetkhatiyanari (Bahasa Thai: กรมขุนอู่ทองเขตขัตติยนารี). Dia diberi pangkat Krom Khun, tahap ke-4 Krom pangkat.

Kehidupan dewasa sunting

Selepas kematian bapanya pada tahun 1910, beliau berpindah dari perkarangan Istana Suan Sunandha vila diraja, di perkarangan Dusit istana, dengan ibunya dan kakaknya, Puteri Malini Nobhadara. Tetapi selepas ibunya dan kakaknya meninggal dunia, dia telah hidup bersendirian sejak itu. Tetapi dia selalu melawat beliau langkah-beradik dan ahli-ahli keluarga diraja. Beliau adalah berhampiran dengan Saudara tiri lelaki beliau dan adik, Puteri Suddha Dibyaratana, Puteri Sri Ratanakosindra, dan adik-adiknya, Putera Paribatra Sukhumbhand, Putera Nakhon Sawan dengan keluarganya. Dia biasanya melawat mereka hampir setiap minggu di kediamannya, Bang Khunphrom Istana. Beliau menyertai menonton filem dengan keluarga Paribatra hampir setiap hujung minggu.

Kemudian hari sunting

Selepas Siam Revolusi tahun 1932, dia memutuskan untuk berpindah ke Indonesia, ia dipanggil oleh Saudara tiri lelaki beliau, Putera Paribatra Sukhumbhand, untuk hidup dengan dia dan keluarganya. Jadi dia berpindah untuk tinggal di kediaman peribadi Putera Paribatra di Bandung, Jawa Barat dipanggil rumah Daha Pati.

Dia tinggal di sana sepanjang hidupnya, dan meninggal dunia pada 29 Januari 1935, pada usia 48. Mayatnya dibawa balik ke Bangkok, untuk melakukan pembakaran mayat diraja di Sanam Luang.

Tajuk, gaya, dan penghormatan sunting

Tajuk dan gaya sunting

  • 4 Disember 1886 - 15 November 1925: Yang Teramat Mulia Puteri Nibha Nobhadol
  • 15 November 1925 - 29 Januari 1935: Tuanku ratu puteri Uthong

Honours sunting

Ancestry sunting

Ancestor of Princess Nibha Nobhadol, the Princess of Uthong Khetkhatiyanari
Princess Nibha Nobhadol, the Princess of Uthong Father:
Chulalongkorn, King Rama V of Siam
Paternal Grandfather:
Mongkut, King Rama IV of Siam
Paternal Great-grandfather:
Buddha Loetla Nabhalai, King Rama II of Siam
Paternal Great-grandmother:
Queen Sri Suriyendra
Paternal Grandmother:
Queen Debsirindra
Paternal Great-grandfather:
Prince Sirivongse, the Prince Matayabidaksa
Paternal Great-grandmother:
Mom Noi Sirivongs na Ayudhya
Mother:
Princess Saisavalibhirom, the Princess Suddhasininat Piyamaharaj Padivarada
Maternal Grandfather:
Prince Ladavalya, the Prince Bhumindrabhakdi
Maternal Great-grandfather:
Nangklao, King Rama III of Siam
Maternal Great-grandmother:
Chao Chom Manda Emnoi
Maternal Grandmother:
Mom Chin Ladavalya na Ayudhya
Maternal Great-grandfother:
unknown
Maternal Great-grandmother:
unknown

References sunting