Nico Robin, juga dikenali dengan julukannya "Anak Syaitan" dan "Cahaya Revolusi", ialah ahli arkeologi Lanun Topi Jerami dan salah seorang Pegawai Kanan Armada Besar Topi Jerami. .Dia adalah ahli ketujuh anak kapal dan yang keenam menyertai, berbuat demikian pada penghujung Ark Arabasta. Dia meninggalkan kru buat sementara waktu semasa Ark Air 7 tetapi menyertai semula semasa Arka Lobi Enies.

Nico Robin
Watak One Piece
Kemunculan pertama

Manga bab #114
Anime episod #67
Dicipta oleh

Eiichiro Oda
Disuarakan oleh

Jepun
Yuriko Yamaguchi (ep. 67-298, 320+)
Yuko Kobayashi (ep. 299-319)
Anzu Nagai (sebagai budak)
Inggeris
(4Kids)
Veronica Taylor
(FUNimation)
Stephanie Young
Natasha Malinsky (Singapura, Odex)
Profil
Nama panggilanAnak Syaitan
GelaranMiss All Sunday
Ms. Sunday dalam alih suara 4Kids
SpesiesManusia
JantinaPerempuan
SaudaraNico Olvia (ibu, telah meninggal), Roji (Makcik, telah meninggal)
Ganjaran

930,000,000 Beli
Penampilan
Tinggi

188 cm
Ukuran

B100-W60-H90


Robin memakan Hana Hana no Mi pada usia muda, memberikannya kuasa untuk menghasilkan semula bahagian badannya (atau seluruh badannya) pada mana-mana permukaan sesuka hati. Sebagai satu-satunya yang terselamat dari pulau Ohara Biru Barat yang musnah, dia kini merupakan satu daripada dua orang di dunia yang diketahui mempunyai kebolehan membaca dan menguraikan Poneglyphs, kemahiran yang dianggap dilarang dan mengancam Kerajaan Dunia.


Beliau bertindak sebagai naib presiden Baroque Works sebagai "Miss All Sunday", berkhidmat dan bekerjasama secara langsung dengan presiden organisasi; bekas Panglima Perang: Sir Crocodile yang beroperasi di bawah nama kod "Encik 0". Dia adalah antagonis kedua Arabasta Saga, sebelum menyertai Topi Jerami. Impiannya adalah untuk mencari Rio Poneglyph yang menceritakan sejarah sebenar dunia, khususnya Void Century.


Dia mendapat hadiah 79,000,000 Beli pada usia 8 tahun kerana kebolehannya membaca poneglyph selepas kemusnahan Ohara. Ia kemudian meningkat kepada 80,000,000 Beli selepas Topi Jerami menyerang Enies Lobby untuk menyelamatkannya dan melarikan diri. Selepas Ark Dressrosa, ia dinaikkan kepada 130,000,000 Beli. Berikutan Serbuan ke atas Onigashima, kurniaannya dinaikkan kepada 930,000,000 Beli.

Rujukan sunting

  1. ^ SBS questions: One Piece Manga - Vol.25 - Chapter 227, Fan question: Hello! Odacchi!! Do you think that February 6th would be a good day for Nico Robin's birthday?((JP) ISBN 4-08-873313-4 )