Niigata, Niigata

(Dilencongkan dari Niigata)

Niigata (Jepun: 新潟市, Hepburn: Niigata-shi, نيڬاتا) ialah ibu negeri dan bandar paling ramai penduduk di Wilayah Niigata, Jepun. Ia terletak di pantai barat laut Honshū, pulau terbesar Jepun, dan menghadap Laut Jepun dan Pulau Sado. Penduduknya berjumlah 812,000 orang pada tahun 2007.

Niigata (نيڬاتا)
新潟
新潟市 · Bandaraya Niigata
Dari kiri atas: NEXT21, Jambatan Bandai, Toki Messe, Stadium Niigata, Pusat Bandaraya Niigata dan Sungai Shinano pada waktu malam, Menara Pelangi
Dari kiri atas: NEXT21, Jambatan Bandai, Toki Messe, Stadium Niigata, Pusat Bandaraya Niigata dan Sungai Shinano pada waktu malam, Menara Pelangi
Bendera Niigata (نيڬاتا)
Lokasi Niigata (نيڬاتا) di Niigata
Lokasi Niigata (نيڬاتا) di Niigata
NegaraJepun
KawasanChūbu
WilayahNiigata
Pentadbiran
 • Datuk BandarAkira Shinoda
Keluasan
 • Jumlah726.09 km2 (280.34 batu persegi)
Penduduk
 (1 Mac 2008)
 • Jumlah812,705
 • Kepadatan1,119.22/km2 (2,898.8/batu persegi)
Zon waktuUTC+9 (Waktu Piawai Jepun)
- PokokWillow
- BungaTulip
Alamat1-602-1 Gakkōchō-dōri, Chūō-ku, Niigata-shi, Niigata-ken
951-8550
Laman sesawangBandaraya Niigata

Sejarah sunting

Kota ini dimulai pada tahun 1889 ketika status rasminya menjadi sebuah bandar di Jepun. Seratus tahun lebih kemudian, status ini berkembang menjadi bandar wilayah utama pada tahun 1996. Perkembangan kota Niigata mencapai puncaknya sembilan tahun kemudian ketika pada tanggal 21 Mac 2005 apabila digabungkan dengan 12 pekan di sekitarnya dan kemudian digabungkan lagi dengan bandar Maki pada tangal 10 Oktober 2005.

Geografi sunting

Secara geografinya, kota ini dikelilingi oleh air. Sungai Shinano dan Agano yang merupakan sungai terbesar di Jepun mengalir di pusat kota Niigata sebelum akhirnya menuju Laut Jepun. Kota ini terletak kurang lebih 300 kilometer di sebelah barat laut bandar Tokyo.

 
Pemandangan bandar Niigata dan Sungai Shinano
 
Wad-wad di Niigata

Wad-wad Niigata sunting

Niigata terdiri daripada lapan wad yang diketuai oleh pusat pentadbiran bandar yang terletak di Wad Chuo. Sistem wad telah digunakan sejak 1 April 2017.

Wad Bahasa Jepun
Wad Chuo (pusat pentadbiran) 中央区
Wad Akiha 秋葉区
Wad Kita 北区
Wad Minami 南区
Wad Konan 江南区
Wad Higashi 東区
Wad Nishi 西区
Wad Nishikan 西蒲区

Ekonomi sunting

Ekonomi Niigata didokong oleh perdagangan dan jasa serta industri besar petrokimia. Hasil pertanian juga menjadi sumber ekonomi untuk daerah-daerah di pedesaan. Selain beras, lobak Jepun dan bunga juga sangat banyak dikembangkan di sini. Bagi penduduk Jepun, kota Niigata terkenal dengan sake dan berasnya yang enak serta sebagai kota untuk tempat bermain ski pada saat musim sejuk.

Pelabuhan di Niigata adalah satu dari lima pelabuhan antarabangsa yang dibuka pada tahun 1868 setelah pemulihan Meiji. Sejak saat itu, Niigata mengembangkan pelabuhannya menjadi salah satu pelabuhan antarabangsa terpenting di Jepun.

Pengangkutan sunting

Pengangkutan rel sunting

Perjalanan ke Niigata mengambil masa selama 1 jam 40 minit dari Tokyo dengan menggunakan kereta api laju Shinkansen.

Pengangkutan udara sunting

Selain dihubungkan oleh kereta api dan pelabuhan laut, kota ini juga memiliki lapangan terbang antarabangsa seperti Lapangan Terbang Niigata yang mempunyai jalur penerbangan tetap menuju bandar-bandar seperti Khabarovsk, Vladivostok, Irkustsk, Seoul, Shanghai, Xi'an, Harbin, Guam and Honolulu.

Pautan luar sunting

  Kategori berkenaan Niigata, Niigata di Wikimedia Commons

  • Laman sesawang rasmi (Jepun)
  • Laman sesawang rasmi[pautan mati kekal] (Inggeris)