Nismo (disingkat dari Nissan Motorsport International Limited (Jepun: ニッサン・モータースポーツ・インターナショナル株式会社, Hepburn: Nissan Mōtā Supōtsu Intānashonaru Kabushiki-gaisha) ialah penalaan, sukan permotoran dan bahagian prestasi di dalam kereta Nissan. Dibentuk pada 1984 hasil daripada penggabungan dua jabatan permotoran, kereta Nismo telah mengambil bahagian dalam JSPC, JTCC, 24 Jam Le Mans dan 24 Jam Daytona. Mereka kini mengambil bahagian dalam Super GT, Blancpain GT Series dan WeatherTech SportsCar Championship.

Nissan Motorsport Ltd.
Jenis/bentuk sahPembahagian
IndustriKenderaan motor
GenrePenala/Perlumbaan
DitubuhkanSeptember 17, 1984; 39 tahun yang lalu (September 17, 1984)
Ibu pejabatBandar Gap, Jepun
Tokoh pentingYasuharu Nanba
Shoichi Miyatani
KeluaranAutomobil/bahagian automotif
Hasil¥2.9 trilion per tahun
PemilikNissan Sunting ini di Wikidata
Bilangan kakitangan205
Syarikat indukNissan
Tapak webNissan Motorsports EN/JP Nissan Motorsports - Official JP International site
Twitter: NISMO Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Sejarah sunting

Pada tahun 1984, Nissan memutuskan untuk menggabungkan kedua bahagian permotoran yang diasaskan pada tahun 1960-an, iaitu Oppama Works (dikenali sebagai Publication Division 3), yang berpangkalan di kilang Oppama, yang bertanggungjawab terhadap keperluan pasukan persendirian dan kerja Ōmori (Special Car Testing Division), di dalam loji Ōmori yang bertanggungjawab ke atas operasi kilangnya.[1] Hasutan syarikat berikutan penggabungan itu adalah untuk menjadi pakar dalam perlumbaan sukan, tetapi juga memberi sokongan kepada pasukan yang bersaing dalam siri F3 domestik.

Pada tahun 1988, NISMO membina kereta pertamanya, Saurus untuk penggunaan motorsport untuk siri satu-membuatnya. Pada tahun berikutnya mereka membangunkan Skyline GT-R untuk perlumbaan serta membina 500 edisi evolusi untuk kegunaan jalan raya.

Rujukan sunting

  1. ^ Konami. Enthusia Professional Racing (Sony PlayStation 2). Konami. Tahap/kawasan: Library→Maker Profiles.

Pautan luar sunting