Norman Foster, Baron Foster dari Thames Bank

Norman Robert Foster, Baron Foster dari Thames Bank, OM, RA (lahir 1 Jun 1935), ialah seorang arkitek Inggeris yang syarikatnya, Foster + Partners, mengekalkan amalan reka bentuk antarabangsa yang terkenal dengan seni bina berteknologi tinggi.

The Lord Foster of Thames Bank
Maklumat peribadi
KewarganegaraanBritish
LahirNorman Robert Foster
(1935-06-01) 1 Jun 1935 (umur 88)
Reddish, Stockport, England
PraktisFoster + Partners
Hasil kerja
Bangunan
ProjekAmerican Air Museum at the Imperial War Museum Duxford
Anugerah

Beliau ialah Presiden Yayasan Norman Foster. Yayasan Norman Foster menggalakkan pemikiran dan penyelidikan antara disiplin untuk membantu generasi arkitek, pereka dan urbanis generasi baru untuk menjangka masa depan. Yayasan, yang dibuka pada bulan Jun 2017, berpusat di Madrid dan beroperasi secara global.

Beliau adalah salah seorang arkitek British yang paling produktif untuk generasi beliau.[2] Pada tahun 1999, beliau dianugerahkan Hadiah Senibina Pritzker, sering dirujuk sebagai Hadiah Nobel seni bina.[3] Pada tahun 2009, Foster dianugerahkan Anugerah Putera Asturias dalam kategori Seni. Pada tahun 1994, beliau menerima pingat emas AIA.

Rujukan sunting

  1. ^ "List of Fellows".
  2. ^ Chris Roberts, Heavy Words Lightly Thrown: The Reason Behind Rhyme, Thorndike Press, 2006
  3. ^ Goldberger, Paul (28 May 1988). "Architecture View; What Pritzker Winners Tell Us About the Prize". The New York Times.

Pautan luar sunting