Numismatik ialah kajian atau pengumpulan mata wang, termasuk syiling, token, wang kertas, pingat dan objek yang berkaitan.

Pakar, dikenali sebagai pakar numismatik, sering dicirikan sebagai pelajar atau pengumpul syiling, tetapi disiplin itu juga termasuk kajian yang lebih luas tentang wang dan cara pembayaran lain yang digunakan untuk menyelesaikan hutang dan menukar barang.

Bentuk wang terawal yang digunakan oleh orang ramai dirujuk sebagai "Odd and Curious", tetapi penggunaan barangan lain dalam pertukaran tukar barang dikecualikan, walaupun digunakan sebagai mata wang yang beredar (cth, rokok dalam penjara). Sebagai contoh, orang Kyrgyz menggunakan kuda sebagai unit mata wang utama, dan memberikan sedikit perubahan dalam kulit kambing; [1] kulit keldai mungkin sesuai untuk kajian numismatik, tetapi kuda tidak. Banyak objek telah digunakan selama berabad-abad, seperti cengkerang cowry, logam berharga, biji koko, batu besar, dan permata.

Rujukan sunting

  1. ^ Glyn Davies (1996). Chronology of Money 1900 — 1919. ISBN 978-0-7083-1351-0. Diarkibkan daripada yang asal pada 2006-07-14. Dicapai pada 2006-08-09.

Pautan luar sunting