Kerak nasi

(Dilencongkan dari Nurungji)

Kerak nasi adalah lapisan nasi kering dan agak keras malah sedikit hangus terbakar yang terdapat pada permukaan dasar bekas memasak nasi tersebut (kerana bersentuh paling dekat dengan haba yang memasak) baik dalam periuk, kuali atau dandang.

Korea sunting

Kerak nasi
 
A stone pot containing boiled nurungji bap
Nama Korea
Hangul누룽지
Perumian Semakannurungji
McCune–Reischauernurungji

Nurungji(hangul: 누룽지) adalah makanan tradisional Korea yang terdiri dari beras. Setelah mendidih dan menghidangkan nasi, kerak nasi hangus tipis biasanya akan ditinggalkan di dasar periuk, bukannya dibuang. Nasi hangus ini dimakan sebagai kudapan. Ia juga boleh direbus semula sebagai nurungji bap(누룽지밥) atau nureun bap(눌은밥), biasanya sebagai makanan sarapan.

 
Komersial dijual nurungji

Pada akhir abad ke-20, perusahaan di Korea Selatan membuat nurungji kering dengan ketebalan beberapa inci sebelum dibungkus (biasanya cakera tipis).

Nurungji juga boleh merujuk pada kerak renyah beras yang terbentuk di bahagian bawah periuk batu ketika memasak Dolsot Bibimbap(돌솥비빔밥), pinggan nasi campur.

Pada masakan Cina, hidangan yang sangat mirip disebut 'guoba', dan dalam masakan Vietnam, makanan itu disebut 'cơm cháy'.

Parsi sunting

 
Hidangan nasi ceri dengan tahdig.

Tahdig (Parsi: ته دیگ, tah "bawah" + dīg "periuk") menjadi hidangan istimewa bagi masakan Iran yang terdiri daripada kerak nasi rangup diambil dari bahagian bawah periuk tempat nasi (chelow) dimasak.[1] Ia secara tradisinya dihidangkan kepada tetamu pada jamuan.[2]

Bahan-bahan yang biasa ditambah kepada tahdig termasuk yogurt dan kunyit, roti, kentang dan tomato.

Kelainan tahdig termasuk meletakkan hirisan sayur-sayuran nipis di bahagian bawah periuk, jadi sayuran itu rangup dan bukannya nasi. Sayur-sayuran biasa termasuk kentang, lobak merah, dan salad. Iran juga menggunakan kaedah penggaringan ini kepada spaghetti, asalkan bawahnya keras.[3]

Memasak nasi Iraq adalah sama dengan kaedah yang digunakan untuk chelow Parsi,[4] proses berperingkat bertujuan untuk menghasilkan bijirin nasi lembut dan gebu.[4] Satu aspek yang menonjol memasak nasi Iraq adalah hikakeh, kerak bawah garing.[4] Ia berlainan dari tahdig Parsi, yang merupakan sekeping tebal; hikakeh mengandungi nasi lembut juga.[4] Sebelum dihidangkan, hikakeh dipecahkan kepada kepingan supaya semua orang diberikan dengan beberapa kepingan bersama-sama dengan nasi gebu.[4]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Louie, Elaine (9 January 2008). "From an Iranian Cook, the Taste of Memory". The New York Times. Dicapai pada 2008-12-28.
  2. ^ Perry, Charles (16 October 1997). "Caspian Cuisine, an Iranian restaurant adjacent to Santa Monica". Los Angeles Times. Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-05-25. Dicapai pada 2008-12-28.
  3. ^ "Turmeric and Saffron: Upside-Down Persian Macaroni". Persian Cuisine.
  4. ^ a b c d e Marks, Gil (2010). Encyclopedia of Jewish Food. John Wiley & Sons. m/s. 585. ISBN 978-0-470-39130-3.

Pautan luar sunting