Nushki (Persian; نوشکی) (bahasa Balochi - Nushkay), adalah sebuah bandar dan daerah di Balochistan, Pakistan. Ia terletak di barat daya Quetta, dan terletak di dataran Quetta dengan ketinggian 2,900 kaki di atas paras laut. Dari Nushki, padang pasir Balochistan rata yang terbentang jauh ke utara dan ke arah barat ke Sungai Helmand.

Sejarah sunting

Nushki merupakan titik permulaan penerokaan British di Asia Tengah. British, bimbang bahawa tanah jajahan mereka di India akan diserang dari darat sama ada oleh Napoleon atau Russia, lalu menghantar dua pegawai British, Kapten Charles Christie dan Leftenan Henry Pottinger, untuk meneroka kawasan antara Balochistan dan Parsi, yang kemudiannya bersekutu dengan British.

Christie dan Pottinger mengembara dari pantai ke Kelat (kini Kalat) dan dipisahkan di Nushki pada 22 Mac 1810, dengan Christie akan ke barat laut di Herat dan Pottinger melakukan perjalanan ke arah barat di seluruh padang pasir. Ia adalah tidak mungkin bahawa salah satu daripada dua orang ini akan diterima oleh penduduk tempatan, dan mereka menyembunyikan identiti mereka dengan menyamar sebagai peniaga kuda atau orang yang suci dalam perjalanan masing-masing. Mereka telah bersatu semula di Isfahan pada 30 Jun 1810, dengan Christie melakukan perjalanan sejauh 2,250 batu dan Pottinger pula sejauh 2,412 batu.[1]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Peter Hopkirk, The Great Game (1994), pp. 38-55.