OVJ Sahurnya Indonesia

OVJ Sahurnya Indonesia (sebelumnya Sahurnya OVJ pada tahun 2010 - 2011 dan Opera Van Java Sahur pada tahun 2009) ialah salah sebuah pek/pakej rancangan istimewa daripada Opera Van Java yang ditayangkan istimewa sempena bulan Ramadhan. Siaran langsung ini mula bersiaran sejak Sabtu, 22 Ogos 2009 sehingga ketika, bermula pukul 2.30pg-4.30pg WIB (3.30pg-5.30pg Waktu Piawai Malaysia), dan ketika ini dah berjumlah empat musim. Pada musim 2009, rancangan ini bernama Opera Van Java Sahur, lepas tu, pada musim 2010 dan 2011 bertukar nama menjadi Sahurnya OVJ, dan pada musim 2012 ini kembali bertukar nama OVJ Sahurnya Indonesia, dengan merasakan banyak pertukaran pada pek rancangannya.

Musim Pertama (2009, Opera Van Java Sahur) sunting

Untuk kali pertama, Opera Van Java memaparkan pek/pakej rancangan istimewa bulan Ramadhan, iaitu Opera Van Java Sahur yang mula bersiaran sejak Sabtu, 22 Ogos 2009 sehingga Sabtu, 19 September 2009 dengan jumlah 29 episod. Opera Van Java Sahur memiliki pek yang sikit berbeza dengan Opera Van Java pada awamnya, iaitu terdapat sesi untuk sketsa cerita, kuiz, dan da'wah daripada ustadz-ustadz popular. Pada salah sebuah episod OVJ Sahur, berlaku pertukaran antara Olga Syahputra dengan Azis Gagap, yang dimana Olga Syahputra yang menyebarang rancangan SKS (Saatnya Kita Sahur) masuk ke OVJ Sahur, manakala Azis Gagap sebaliknya, masuk ke SKS daripada OVJ Sahur. Tetapi, pertukaran ini hanya berlaku separuh episod, lepas tu mereka dikembalikan lagi ke rancangan sendiri kerana mereka dah terlalu banyak diseksa.

Musim Kedua dan Ketiga (2010 - 2011, Sahurnya OVJ) sunting

Pada tahun seterusnya, Opera Van Java kembali memaparkan pek/pakej rancangan istimewa bulan Ramadhan, tetapi namanya dah bertukar menjadi Sahurnya OVJ. Kali pertama bersiaran sejak Rabu, 11 Ogos 2010 sehingga Jumaat, 9 September 2010, Sahurnya OVJ menjadi rancangan televisyen istimewa bulan Ramadhan dengan rating tertinggi kedua (selepas Saatnya Kita Sahur) dari seluruh rancangan televisyen istimewa bulan Ramadhan di Indonesia. Konsep rancangan Sahurnya OVJ sama semacam OVJ Sahur di tahun sebelum itu. Hanya, terdapat beberapa perbezaan, iaitu tak ada lagi segmen da'wah dari ustadz-ustadz popular. Untuk menukarnya, di akhir episod Sahurnya OVJ terdapat sesi "Serbuh" ("SERangan suBUH"), yang di mana penonton Sahurnya OVJ membawa barangan seperti periuk, reban ayam, tangga buluh, sehingga kereta antik, dan pakaian yang digunakan pun boleh bermacam-macam, seperti baju ronda, tuala, dan sebagainya.

Sahurnya OVJ berterusan di tahun 2011, di mana konsep rancangannya seperti Sahurnya OVJ pada tahun 2010, mula tayang sejak Isnin, 1 Ogos 2011 hingga Ahad, 30 Ogos 2011. Hanya, bezanya pada Sahurnya OVJ tahun ini terdapat lumba bakat menyanyikan lagu "Kite Lagi" yang menjadi lagu tema Opera Van Java dengan nama "Kite Lagi Cari Bakat" yang di mana juara satu akan mendapatkan wang tunai @ Rp 10,000,000.00 , juara dua @ Rp 7,500,000.00, juara tiga @ Rp 5,000,000.00. Untuk sesi lain, kekal sama semacam Sahurnya OVJ sebelumnya.[1]

Musim Keempat (2012, OVJ Sahurnya Indonesia) sunting

Opera Van Java istimewa Ramadhan selalu mengalami perkembangan dan evolusi. Selepas Sahurnya OVJ, kini telah bertukar nama menjadi OVJ Sahurnya Indonesia, yang di mana berlaku pertukaran daripada Sahurnya OVJ, semacam penggunaan skrin di kawasan pemuzik, penyanyi, dan dalang, sesi "Serbuh" ("Serangan Subuh") yang kini menggunakan sistem lelong dimana pengisi acara seperti dalang, wayang, dan bintang tamu menawar barangan yang dibawakan oleh penonton OVJ Sahurnya Indonesia dengan harga setinggi-tingginya, sehingga mencapai penawaran tertinggi, dan penawar tertinggi wajib membeli barang tersebut layaknya lelong pada awamnya. Untuk barangan yang akan dilelong, ada syarat yang ditetapkan oleh pasukan OVJ Sahurnya Indonesia, dan barang pilihan itulah yang kelak akan dilelong. Setiap Sabtu - Ahad, ada bazar barangan keputusan lelong yang dijual kepada penonton, dan hasil penjualan tersebut kelak akan didermakan untuk amal. Selain itu, terdapat sesi "Mamah Nori, Curhat Dong", yang di mana pada sesi ini mengandungi nasihat-nasihat daripada Mpok Nori dan soalan-soalan yang tentunya dibawakan secara jenaka oleh sebarang rancangan. Mulai tayang sejak Sabtu, 21 Julai 2012 dan sehingga tulisan ini diturunkan dah mencapai 14 episod (tarikh 3 Ogos 2012), dan akan terus berterusan sehingga akhir bulan Ramadhan 1433H / 2012. Sehingga, episod terakhir OVJ Sahurnya Indonesia dah mencapai 29 episod.

Senarai episod OVJ Sahurnya Indonesia sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Audisi Kite Lagi Cari Bakat 2011 di operavanjava.com

Pautan luar sunting