Oliver Reginald Tambo (27 Oktober 1917[1] – 24 April 1993) adalah seorang ahli politik anti-aparteid Afrika Selatan dan revolusioner yang berkhidmat sebagai Presiden Kongres Kebangsaan Afrika (ANC) dari tahun 1967 hingga 1991.

Oliver Tambo
Kelahiran
Oliver Reginald Tambo

(1917-10-27)27 Oktober 1917
Nkantolo, Bizana, Afrika Selatan
Meninggal dunia24 April 1993(1993-04-24) (umur 75)
Johannesburg, Afrika Selatan
WarganegaraAfrika Selatan Afrika Selatan
PekerjaanGuru dan peguam
Terkenal keranaPresiden Kongres Kebangsaan Afrika
PasanganAdelaide Tambo
Anak-anakDali Tambo (anak lelaki)

Kehidupan awal sunting

Oliver Reginald Tambo (lebih dikenali sebagai O. R.) dilahirkan pada 27 Oktober 1917, bapanya adalah Mzimeni dan ibunya dipanggil Julia. Beliau dilahirkan di Kampung Nkantolo dalam Bizana di timur Pondoland (kini Cape Timur). Beliau belajar di sebuah sekolah di Holy Cross Mission School, dan kemudian dipindahkan ke St. Peters di Johannesburg. Tambo dimatrikulasi pada tahun 1938 sebagai salah satu daripada pelajar cemerlang. Selepas ini Tambo berkelayakan untuk menerima ijazah universiti di Universiti Fort Hare. Pada tahun 1940 beliau bersama-sama beberapa orang lain termasuk Nelson Mandela, dihalau daripada Universiti Fort Hare kerana mengambil bahagian dalam mogok pelajar. Pada tahun 1942 Tambo kembali kepada sekolah tinggi lama beliau di Johannesburg untuk mengajar sains dan matematik. Tambo, bersama-sama dengan Mandela dan Walter Sisulu, adalah ahli pengasas Liga Belia ANC pada tahun 1943, menjadi Setiausaha Negara yang pertama dan ahli Eksekutif Kebangsaan pada tahun 1948. Liga belia mencadangkan perubahan dalam taktik gerakan anti-aparteid. Sebelum ini, ANC telah berusaha untuk melanjutkan puncanya oleh tindakan seperti petisyen dan demonstrasi; Liga Belia berasa tindakan ini tidak mencukupi untuk mencapai matlamat kumpulan dan mencadangkan 'Program Tindakan' mereka sendiri. Program ini menyokong taktik seperti boikot, keingkaran awam, mogok dan bukan kerjasama.

Aktiviti gerila sunting

Semasa tahun-tahun awal beliau dengan ANC Oliver Tambo bertanggungjawab secara langsung untuk menganjurkan unit gerila aktif. Bersama-sama dengan sekutu beliau Nelson Mandela, Joe Slovo, dan Walter Sisulu; Tambo mengarahkan dan memudahkan beberapa serangan terhadap negara aparteid haram. Yang salah satu yang paling ketara ialah pengeboman Jalan Church pada 20 Mei 1983, yang mengakibatkan kematian 19 orang awam dan mencederakan lagi 217. Dalam penghujahan kepada Suruhanjaya Kebenaran dan Perdamaian (TRC) pada tahun 1997 dan 1998, ANC mendedahkan bahawa serangan itu dirancang oleh unit operasi khas Umkhonto ANC we Sizwe (MK), yang diperintahkan oleh Aboobaker Ismail. Unit itu telah dibenarkan oleh Oliver Tambo, Presiden ANC, pada tahun 1979. Pada masa serangan itu, mereka melaporkan kepada Joe Slovo sebagai ketua kakitangan, dan serangan Jalan Church telah diberi kuasa oleh Tambo.

Kematian sunting

Tambo mengalami strok pada tahun 1993, berusia 75, beberapa hari selepas pembunuhan Chris Hani. Tambo meninggal dunia hanya beberapa bulan sebelum pilihan raya umum 1994 di mana Nelson Mandela menjadi Presiden Afrika Selatan. Nelson Mandela, Thabo Mbeki dan Walter Sisulu menghadiri pengebumian Tambo. Tambo dikebumikan di Benoni, Johannesburg.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Pautan luar sunting