Omar al-Bashir

Presiden Sudan ke-7

Omar Hasan Ahmad al-Bashir (Arab: عمر حسن البشير, lahir 1 Januari 1944) ialah panglima angkatan tentera, ahli politik dan bekas Presiden Sudan dan ketua parti Kongres Kebangsaan.

Umar Hasan Aḥmad al-Basyīr
عمر حسن البشير
Presiden Sudan ke-7
Dalam jawatan
30 Jun 1989 – 11 April 2019
Perdana MenteriBakri Hassan Saleh
Motazz Moussa
Mohamed Tahir Ayala
Naib Presiden
Didahului olehAhmed al-Mirghani
Digantikan olehAhmed Awad Ibn Auf
(selaku Pengerusi Majlis Peralihan Tentera)
Perdana Menteri Sudan
Dalam jawatan
30 Jun 1989 – 16 Oktober 1993
Didahului olehSadiq al-Mahdi
Digantikan olehJawatan dimansuhkan
Butiran peribadi
Lahir (1944-01-01) 1 Januari 1944 (umur 80)
Hosh Bannaga, utara Sudan
Parti politikKongres Kebangsaan Sudan
PasanganFatma Khalid

Latar belakang sunting

Umar al-Bashir dilahirkan di kampung kecil Hosh Bannaga, Sudan pada 1944. Beliau mula bersekolah di Hosh Bannag, beliau kemudiannya belajar di Khartoum apbila keluarganya pindah ke sana. Beliau turut melanjutkan pengajiannya di Akademi Tentera Mesir di Kaherah dan Akademi Tentera Sudan di Khartoum; beliau sebelum ini menyertai Angkatan Bersenjata Rakyat Sudan pada tahun 1960.[1] Umar turut terbabit dalam Perang Yom Kippur in 1973 dalam pasukan Tentera Mesir menentang Israel.[2]

Apabila kembali ke Sudan, al-Bashir berkhidmat dengan Tentera Pembebasan Rakyat Sudan di selatan Sudan. Setelah menjadi Jeneral pada 1980-an, al-Bashir melancarkan rampasan kuasa pada 1989 dan menumbangkan pemimpin yang dipilih secara demokrasi, Perdana Menteri, Sadeq al-Mahdi. Sejak itu al-Bashir menyekat parti-parti politik, kebebasan akhbar dan menyusun semula parlimen. Kemudian dia menjadi ketua kerajaan, perdana menteri, ketua angkatan tentera dan menteri pertahanan.

Kerjaya politik sunting

Al-Bashir bergabung dengan Hasan Al-Turabi , pemimpin Barisan Islam Kebangsaan dan melaksanakan utara Sudan sebagai suatu negeri Islam. Undang-Undang Syariah dilaksanakan sebagai Undang-Undang Jenayah di utara Sudan sejak 1991. Pada 16 Oktober 1993, al-Bashir menjadi sangat berkuasa dan melantik dirinya menjadi Presiden , seolah-olah diktator. Kemudian beliau 'terpilih' menjadi presiden untuk tempoh 5 tahun selepas pilihan raya Sudan 1996. Pada 1998 , al-Bashir dan Majlis Presiden melancarkan Perlembagaan Sudan yang baru.

Pemerintahan sunting

Arena antarabangsa sunting

Al-Bashir menjadi tokoh kontroversi di peringkat antsarabangsa.Beliau telah membantu dan menyokong militan Islam dan Sudan menjadi pangkalan ramai militan. Osama bin Laden beroperasi di Sudan selama lima tahun sebelum disekat pada Mei 1996. Kerajaan Sudan berkata al-Bashir membuat tawaran kepada Amerika Syarikat untuk menyerahkan Osama bin Laden tetapi dengan syarat berikan dahulu data-data terpeincinya. Tetapi pegawai pentadbiran Clinton menafikan pernah menerima tawaran seumpama itu. Pada 1998, Amerika Syarikat telah mengebom kilang membuat ubat-ubatan, Al-Shifa Farmaseutikal. Kononnya kilang itu mengeluarkan senjata kimia untuk Osama bin Laden tetapi AS gagal memberikan sebarang bukti dan membenarkan sebarang jawatankuasa untuk menyiasat.

Sudan disenaraikan oleh Jabatan Negara Amerika Syarikat dalam senarai 7 negara yang menaja keganasan. Tetapi al-Basyir menafikan ada apa-apa hubungan dengan sebarang kumpulan pengganas. Al-Basyir turut mengecam serangan pengganas 9/11 dan menggesa Saddam Hussein membenarkan kumpulan penyiasat memeriksa kembali ke Iraq pada 2002. Pada April 2004, Presiden George W. Bush menggesa al-Bashir memerangi keganasan.

Perang saudara sunting

Perang saudara di selatan Sudan terjadi selama 19 tahun. Tindakan tentera Sudan mencetuskan isu hak asasi manusia seperti perogolan, penyeksaan, pembunuhan wanita dan kanak-kanak. Ramai yang kebuluran , tidak mendapat pendidikan dan kesihatan. Sektan dikenakan terhadap sudan oleh pelb agai pihak antarabangsa. Tetapi petroleum yang banyak di Sudan telah menyelamatkan negara itu dari krisis ekonomi. PBB menekan Sudan supaya menamatkan perang saudara di selatan dan membenarkan sukarelawan kemanusiaan membantu penduduk di sempadan Sudan-Chad yang ramai enganut agama Kristian. Akhirnya Al-Basyir akhirnya mengalah dan rundingan diadakan antara pemimpin utara dan selatan pada 2002. Banyak persefahaman telah dicapai pada 2003.Pada 2004, kuasa autonomi diberikan untuk tempoh 6 tahun , pemisahan pendapatan petroleum negara, membenarkan pungutan suara untuk kemerdekaan diadakan di selatan pada penghujung tahun ke-6. Sebagai negara yang besar dan luas di Afrika serta kaya dengan petroleum, Amerika Syarikat dan Kesatuan Eropah bimbang Sudan menjadi negara Islam yang berpengaruh di Afrika.

Darfur sunting

Selepas perang saudara semakin stabil di selatan, timbulkan pula konflik Darfur di barat Sudan pada 2003. Apabila terjadi pemberontakan, Al-Basyir telah menyokong dan membantu militia Islam, Janjaweed untuk melawan pemberontak di wilayah Darfur itu. Tetapi Al-Basyir menafikan pernah membantu Janjaweed. Janjaweed dikatakan mendapat bantuan senjata dari kerajaan Sudan. Kapal terbang mengebom pangkalan pemberontak di barat. Pegawai penyiasat Amerika Syarikat melaporkan berlaku penghapusan etnik di Darfur. Al-Basyir menyatakan pemberontak di Darfur telah dihapuskan sejak Februari 2004. Konflik masih berterusan walaupun perjanjian gencatan senjata telah ditandatangani . Pada 29 Hun 2004 Setiausaha Negara AS , Colin Powell telah bertemu dengan al-Basyir dan menggesa al-Basyir menamatkan krisis, membuat perjanjian keamanan dengan pemberontak dan menamatkan sekatan terhadap bantuan kemanusiaan. Kofi Annan bertemu dengan Al-Basyir tiga hari kemudian dan menggesa melucutkan senjata militia Janjaweed.

Pada September 2006, semasa berucap di Perhimpunan Agung PBB di New York, beliau mahu tentera dari Kesatuan Afrika ditempatkan di Darfur sehingga Darfur kembali aman. Kemudian 7000 tentera dari Kesatuan Afrika dihantar dan kekal sehingga 312 Disember 2006.

Satu rundingan teknikal berlangsung di Addis Ababa pada 11-12 Jun 2007. Rundingan ini disertai oleh Kesatuan Afrika, PBB dan kerajaan Sudan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Profile: Sudan's President Bashir". BBC News. 25 November 2003. Dicapai pada 20 Mei 2010.
  2. ^ "Bashir, Omar Hassan Ahmad al-". Microsoft Encarta Online Encyclopedia 2008. Diarkibkan daripada yang asal pada 1 November 2009. Dicapai pada 15 Julylai 2008. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan); Check date values in: |accessdate= (bantuan)

Pautan luar sunting

  • Profil dalam laman The Hague Justice Portal.
Didahului oleh
Ahmad al-Mirghani
Presiden Sudan
1989 – kini
Pemegang jawatan kini