Open Season adalah filem komedi animasi-komputer 2007, diarahkan oleh Roger Allers, Jill Culton dan Anthony Stacchi. Filem ini dihasilkan oleh Sony Pictures Animation dan ditayangkan oleh Columbia Pictures pada tarikh 29 September 2007.

Open Season
Poster filem
Pengarah
Penulis
Dihasilkan oleh
  • Michelle Murdocca
  • Amy Jupiter
  • Steve Moore
  • John B. Carls
Dibintangi
Muzik olehRamin Djawadi
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehColumbia Pictures
Tarikh tayangan
  • 29 September 2007 (2007-09-29)
Masa tayangan
86 minutes
NegaraAmerika Syarikat
BahasaEnglish
Bajet$85 million
Pecah panggung$197,309,027[1]

Mengisahkan makhluk hutan yang biasanya diburu berkerjasama melawan para pemburu. Filem ini mengandungi suara Martin Lawrence, Ashton Kutcher, Debra messing, Gary Sinise, Jon Favreau, Matthew W. Taylor, Jane Krakowski, Billy Connolly, Georgia Engel, dan Patrick Warburton. Ia ditulis oleh Steve Bencich dan Ron J. Friedman dan diarahkan oleh Jill Culton, Roger Allers, dan Anthony Stacchi. Ia juga telah dilancarkan dalam format IMAX 3D. Ini filem teater pertama Sony Pictures Animation. Sebuah permainan video untuk filem ini dikeluarkan pada berbagai platform. Sekuelnya Open Season 2 dikeluarkan pada tarikh 27 Januari 2010.

Plot sunting

Di kota yang tenang Timberline, £ 900 grizzly beruang Boog (Martin Lawrence) menikmati tawanan, namun keberadaannya bahagia. Dia menghabiskan hari sebagai daya tarikan bintang menunjukkan sifat bandar dan menghabiskan malam-malamnya hidup dalam kehidupan mewah di garasi taman ranger Beth (Debra messing) yang telah membangkitkan Dia kerana dia seorang anaknya.

Suatu hari, perburuan fanatik Shaw (Gary Sinise) drive ke kota dengan rusa Elliot satu-antlered bagal (Ashton Kutcher) diikat ke kap truknya. Boog membangunkan dia sebagai jeritan dua di keganasan. Dengan Boog enggan untuk campur tangan, Elliot memohon kepada Boog untuk membantu untuk melarikan diri. Di menit-menit terakhir dan atas keputusan yang lebih baik, Boog membebaskan Elliot sebelum boleh Shaw mengejarnya. Boog tidak pernah mengharapkan untuk melihat "teman"-nya lagi.

Elliot mengikuti Boog rumah dan mendapati dia tidur di garasi dan mula melemparkan kelinci dalam tetingkap. Elliot memberitahu Boog, ia bertekad untuk kembali menyokong dengan "membebaskan" dirinya dari penawanan garasinya. Elliot memperkenalkan Boog ke dunia godaan manis luar garasi bahawa ia belum pernah dikenali. Ketika grizzly menjadi mabuk dengan gula, peristiwa dengan cepat uli di luar kawalan sebagai merompak dua kedai makanan bandar. Elliot berjaya kabur sebelum ditangkap oleh Boog teman Beth, polis Gordy (Gordon Tootoosis).

Pada acara alam, Boog bertemu dengan Elliot yang sedang dikejar oleh Shaw. Boog menyerang rusa bagal, menyebabkan seluruh penonton di tampilkan panik sebelum Boog mengancam untuk membunuh Elliot. Shaw mempersiapkan untuk menembak Boog tetapi beruang ini bukan ditembak oleh Beth dengan senjata pembius, dia juga tunas Elliot (enam kali). Kedua masalah-pembuat dilepaskan ke Timberline National Forest, hanya tiga hari sebelum awal musim terbuka.

Kerana ia tidak mempunyai kepakaran luar, Boog memuat Elliot sebagai panduan malang untuk mendapatkannya kembali pulang ke Timberline untuk menyatukan kembali dengan Beth. Tetapi di hutan, mereka dengan cepat belajar bahawa setiap binatang itu sendiri. Jangka dua menjadi bahagian mereka dari binatang-binatang hutan termasuk Sigung pemarah, bebek dan kelinci psikotik panik. Mereka juga bertemu dengan makhluk seperti tupai-beraksen Scotland, McSquizzy (Billy Connolly) dan geng nakal, Reilly (Jon Favreau) dan berang-berang pasukannya pekerja pembinaan, dan landak yang mencari teman. Dengan setiap pertemuan yang merugikan, Boog belajar sedikit tentang kemandirian dan keuntungan Elliot kehormatan diri. Elliot termasuk menghancurkan kawanan, seorang wanita cantik, Giselle, tetapi juga ditemui oleh pemimpin kawanan, rusa Ian (Patrick Warburton), sebuah 'atlet' bagal yang telah memaksa Elliot keluar dari kawanan. Mereka berjalan jauh dari mengejek Ian, menyedari bahawa mereka telah memperoleh persahabatan sejati.

Elliot berusaha memimpin Boog keluar daripada hutan, tetapi jelas bahawa dia tidak tahu di mana mereka pergi. Setelah pembubaran di bendungan Reilly, Boog dan Elliot dihadapkan oleh Shaw. Boog berusaha untuk menjalankan atas bendungan, tetapi tidak struktur "bantalan beban". Perhatian berat badannya di bawah dan gemericik air mencuci semua orang di hutan, termasuk Shaw, ke kliring di bawah 'jatuh.

Pada setiap orang pertama menyalahkan Boog, tapi Boog menuduh Elliot berbohong kepadanya tentang membawanya pulang. Elliot mengaku, mengatakan ia ingin Boog sebagai rakan dan berfikir jika mereka hanya menghabiskan waktu bersama itu akan berjaya. Marah, Boog daun untuk mencari pondok kayu tanpa disedari Shaw. Shaw menemukan dia dan mengejar dia untuk jalan bandar tempat Boog yang terjadi pada lampu menyala Timberline. Alih-alih meninggalkan teman-temannya, Boog membantu binatang-binatang lain membela diri bekalan menggunakan diambil dari Bob dan RV Bobby, sementara haiwan kesayangan mereka, Mr Weenie, bergabung bersama.

Keesokan harinya, Boog memimpin haiwan melawan para pemburu, mereka berjaya selepas pukulan McSquizzy sampai ke trak mereka. Shaw kembali unyuk pertempuran terakhir. Elliot memuat peluru bertujuan untuk melindungi Boog, beruang yang mengikat Shaw dengan senjata sendiri. Boog mendapati bahawa luka Elliot selamat, hanya kehilangan tanduk kedua dalam perang. Beth semula untuk memuat Boog kembali ke rumah di mana dia akan selamat, tapi ia tinggal bersama teman-temannya. Mereka berdua menyedari bahawa beruang ini di rumah di hutan.


Pelakon sunting

Watak Jenis Pelakon
Boog Grizzly Bear (Ursus arctos horribilis) Martin Lawrence
Elliot Mule Deer (Odocoileus hemionus) Ashton Kutcher
Beth Human (Homo sapiens) Debra Messing
Shaw Human (Homo sapiens) Gary Sinise
McSquizzy Eastern Gray Squirrel (Sciurus carolinensis) Billy Connolly
Reilly American Beaver (Castor canadensis) Jon Favreau
Ian Mule Deer (Odocoileus hemionus) Patrick Warburton
Giselle Mule Deer (Odocoileus hemionus) Jane Krakowski
Mr. Weenie Dachsund (Canis lupus familiaris) Cody Cameron
Buddy North American Porcupine (Erethizon dorsatum) Matthew W. Taylor
Serge Mallard (Anas platyrhynchos) Danny Mann

Runut bunyi sunting

Open Season
 
Runut bunyi oleh
Dilancarkan padaSeptember 26, 2006
TempatAmerika Syarikat  
GenreBuddy film (en)  , filem muzikal, filem kanak-kanak, flashback film (en)  , filem keluarga dan filem komedi  
Panjang86:00  
BahasaBahasa Inggeris  
SyarikatLost Highway
PengedarInterCom (en)  , Netflix dan Sony Pictures  
PengarahJill Culton (en)  , Roger Allers (en)   dan Anthony Stacchi (en)    
PenerbitLou Giordano & Dana Gumbiner
Ulasan profesional
Kronologi Paul Westerberg
The Resterberg
(2005)
Open Season 49:00... Of Your Time/Life
(2008)
sunting · sunting di Wikidata
 
Lihat pendokumenan templat ini


Runut bunyi termasuk pada skor filem oleh Ramin Djawadi (setengah dari tahun 1980-an) dan beberapa lagu asli oleh Paul Westerberg daripada The Replacements.

# Lagu Artis Where Played
1 "Meet Me In The Meadow" Paul Westerberg Kredit
2 "Love You In The Fall"
3 "I Belong" Filem
4 "I Wanna Lose Control (Uh-Oh)" Deathray
5 "Better Than This" Paul Westerberg
6 "Wild Wild Life" Talking Heads
7 "Right to Arm Bears" Paul Westerberg
8 "Good Day"
9 "All About Me"
10 "Wild As I Wanna Be" Deathray Kredit
11 "Whisper Me Luck" Paul Westerberg Filem
12 "I Belong" (Reprise) Pete Yorn
13 "Wild As I Wanna Be" Paul Westerberg iTunes eklusif

Kredit sunting

  • Adam Ayan – Mastering
  • Bob Badami – Music Consultant
  • Jeff "Bucko" Biggers – Engineer
  • Michael Bland – Drums
  • Jim Boquist – Bass, Mandolin, Accordion, Vocals (bckgr)
  • Kevin Bowe – Harmonica, Percussion, Engineer, Sitar (Electric)
  • Kim Buie – A&R
  • John Fields – Mixing

  • Lou Giordano – Producer
  • Dana Gumbiner – Producer
  • Darren Hill – A&R
  • Michelle Kinney – Cello
  • Karen Naff – Design
  • Tommy Stinson – Bass, Vocals
  • Lia Vollack – Soundtrack Producer
  • Paul Westerberg – Guitar, Harmonica, Piano, Accordion, Vocals, Producer

Carta sunting

Carta (2009) Peak
position
U.S. Billboard Top Soundtracks[3] 15

Rujukan sunting

  1. ^ "Open Season (2007)". Box Office Mojo. Dicapai pada 2008-07-14.
  2. ^ Thomas Erlewine, Stephen. "Open Season (Original Soundtrack) > Review". Allmusic. Macrovision. Dicapai pada 2009-08-16.
  3. ^ "Open Season (Original Soundtrack) > Charts & Awards > Billboard Albums". Allmusic. Macrovision. Dicapai pada 2009-08-16.

Pautan luar sunting