Orang asli Australia

(Dilencongkan dari Orang Asli Australia)

Orang asli Australia (bahasa Inggeris: Aboriginal Australians) ialah satu ayat yang diguna pakai untuk kira kumpulan rakyat tempatan dekat tanah besar Australia dan pulau-pulau yang berhampiran macham Tasmania, Pulau Fraser, Pulau Hinchinbrook, Kepulauan Tiwi, dan Groote Eylandt, tapi tak termasuk Kepulauan Selat Torres. Ayat Aboriginal Australians sechara khas boleh juga dikesan untuk orang asli dekat Kepulauan Selat Torres.

Asal kata Aborigin sunting

Kata aborigin daripada bahasa Inggeris yang bermaksud "penduduk asli/penduduk bumiputera", dan mula digunakan sejak abad ke-17 untuk ditujukan kepada penduduk asli Australia pada masa itu. Sebutan ini diambil daripada bahasa latin ab origine, yang bermaksud "dari awal" dan diperuntukan bagi penduduk yang sejak semula tinggal di suatu daerah atau pulau.

Budaya sunting

Pada mulanya, mereka hidup dari berburu dan mencari ikan. Mereka berburu binatang liar seperti kangaru, dengan tombak, panah, dan bumerang (senjata khas orang Aborigin). Di daerah yang beriklim dingin, kulit kangaru ini digunakan sebagai bahan pakaian. Ilmu kemahiran bercocok tanam dan menternak belum dikenali, disebabkan kelompok anak suku aborigin tidak pernah berkelana jauh dari sumber-sumber air atau sungai.

Mereka juga tidak pernah tinggal lama di suatu daerah. Rumahnya amat sederhana, diperbuat daripada susunan ranting pohon dan dedaunan. dalam masyarakat kesukuannya, mereka dipimpin oleh ketua suku yang biasanya juga merangkap sebagai dukun suku itu. Ketua suku juga memimpin upacara keagamaan dan perkahwinan. Agama orang aborigin masih tradisional, mereka percaya terhadap adanya Roh Agung yang menciptakan alam semesta dan isinya. Mereka percaya bahawa Roh Agung kadangkala memberi petunjuk dan bimbingan melalui mimpi.

Nota sunting

Bahasa sunting

Para bahasa Aborigin Australia belum terbukti berhubungan dengan setiap bahasa di luar Australia (perlu dicatat bahawa terdapat satu bahasa asli ke Australia yang tidak memiliki hubungan luar yang dikenali, Meriam Mir, sebuah bahasa Papua dituturkan di timur Selat Torres). Mengingatkan waktu-kedalaman pendudukan ahli bahasa Australia menganggap tidak mungkin bahawa setiap hubungan seperti itu pernah akan ditemui fakta {{}}. Pada akhir abad ke-18, terdapat di mana-mana sahaja antara 350 dan 750 kelompok-kelompok yang berbeza dan jumlah yang sama daripada jenis bahasa dan dialek. Pada awal abad ke-21, kurang daripada 200 bahasa peribumi tetap dan semua namun sekitar 20 ini sangat diancam kepupusan.

Ahli bahasa mengklasifikasikan bahawa bahasa Australia menjadi dua kelompok yang berbeza, Pama-Nyungan bahasa dan bukan-Pama Nyungan. Para Pama-Nyungan bahasa terdiri daripada majoriti, yang meliputi sebahagian besar Australia, dan merupakan keluarga bahasa yang berkaitan. Di utara, yang terbentang dari Barat Kimberley ke Teluk Carpentaria, ditemui sejumlah kelompok bahasa yang belum terbukti terkait dengan keluarga Pama-Nyungan atau untuk setiap lainnya: ini dikenal sebagai bukan-Pama-Nyungan bahasa. Walaupun kadangkala terbukti sukar untuk bekerja di luar hubungan keluarga dalam keluarga bahasa Pama-Nyungan linguis banyak Australianist merasakan bahawa telah memperoleh kejayaan besar [1]. Terhadap ini beberapa ahli bahasa, seperti R. MW Dixon, menunjukkan bahawa kelompok Pama-Nyungan lebih merupakansprachbund , atau kelompok bahasa memiliki hubungan yang sangat panjang dan intim, bukan filum linguistik yang khas [2].

Mengingatkan pekerjaan panjang mereka dari Australia, telah menyarankan bahawa bahasa-bahasa Aborigin membentuk satu sub-pengelompokan tertentu. Tentu sahaja, persamaan dalam fonem set bahasa-bahasa Aborigin di seluruh benua itu adalah sugestif dari asal yang sama. Sebuah peralatan umum dari bahasa Australia banyak adalah bahawa mereka menunjukkan yang disebut ibu mertua bahasa, pidato khusus register digunakan hanya di hadapan kerabat terdekat yang tertentu. Kedudukan bahasa Tasmania tidak diketahui, dan juga tidak diketahui adakah mereka terdiri daripada satu atau lebih daripada satu keluarga bahasa tertentu, hanya sebagai berkualiti rendah-daftar beberapa kata telah bertahan dampak dari [kolonisasi []] dan berusaha genosida .


Rujukan sunting

  1.   Bowern, Koch Bowern, Claire dan Harold Koch (eds.). 2004. Australia Bahasa: Klasifikasi danmetode komparatif. John Benjamin, Sydney.
  2.   Dixon Dixon, R.M.W. 1997. Kebangkitan dan Kejatuhan Bahasa. CUP.
  3.   Mulvaney, Kamminga Mulvaney, John dan Johan Kamminga. 1999. 'Prasejarah dari Australia. Tekan Smithsonian Institution, Washington.

Pautan Luar sunting