Orang Kaya Baru

filem Indonesia

Orang Kaya Baru adalah sebuah filem komedi keluarga dari Indonesia tahun 2019 yang dibintangi oleh Raline Shah, Lukman Sardi, Cut Mini, Derby Romero, dan Refal Hady sebagai pemeran utama.

Orang Kaya Baru
PengarahOdy C. Harahap
PenulisJoko Anwar
Dihasilkan olehSukhdev Singh
Wicky V. Olindo
DibintangiRaline Shah
Lukman Sardi
Cut Mini
Derby Romero
Refal Hady
SinematografiPadri Nadeak
Disunting olehAline Jusria
Muzik olehJoseph S. Djafar
Syarikat
penerbitan
Diedarkan olehScreenplay Films
Tarikh tayangan
Indonesia 24 Januari 2019
Masa tayangan
99 minit
NegaraIndonesia
BahasaBahasa Melayu baku Indonesia

Filem ini ditayangkan di panggung-panggung wayang serata Indonesja pada 24 Januari 2019.[1]

Sinopsis sunting

Filem ini mengisahkan sebuah keluarga yang mendadak menjadi kaya raya. Awalnya keluarga tersebut - Ibu dan Bapak serta tiga anak mereka Duta, Tika dan Dodi - merupakan keluarga sederhana yang hidupnya pas-pasan namun tetap kompak. Meskipun mereka bukan keluarga kaya, mereka mampu menjalani hari dengan menyenangkan. Bapak selalu bahagia meski tidak punya wang manakala Ibu selalu memasak dan antar jemput Dody menggunakan motor lama. Sementara Tika pulang dan pergi kuliah menggunakan metromini. Bahkan terkadang untuk urusan makan, Duta, Tika dan Dodi sampai masuk ke kondangan orang yang sebetulnya tidak mereka kenal.

Kehidupan keluarga tersebut berubah ketika Bapak meninggal dunia. Bapak menjadi sosok panutan dalam keluarga tersebut. Bapak ternyata meninggalkan warisan harta yang cukup banyak kepada isteri dan anaknya. Selama ini Bapak merahsiakan harta yang dimilikinya tersebut.

Kemudian keluarga tersebut merubah menjadi 'Orang Kaya Baru' karena warisan peninggalan Bapak. Kehidupan mereka sangat bergelimang harta. Saat si bungsu ditegur seorang penjaga toko karena menyentuh banyak barang, Ibu lalu sanggup membeli semua barang yang disentuh tersebut. Apa yang mereka inginkan dengan mudah dapat mereka beli. Meski sudah menjadi kaya, masalah justru datang menghampiri keluarga tersebut.[2]

Barisan pelakon sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "'Orang Kaya Baru', Kisah Nyata Masa Kecil Joko Anwar". viva.co.id. 11 Disember 2018. Dicapai pada 19 Januari 2019.
  2. ^ Miftah Salis (14 Januari 2019). Fathul Amanah (penyunting). "Sinopsis dan Trailer Orang Kaya Baru, Film Keluarga yang Segera Tayang di Bioskop". tribunnews.com. Dicapai pada 19 Januari 2019.[pautan mati kekal]

Pautan luar sunting