Organisma multisel

Organisma Multisellular adalah organisma yang terdiri lebih dari satu sel, berbeza untuk jantan/lelaki harus bersikap adil organisma.[1]

Organisma multiselular
Julat zaman: Mesoproterozoic–present
In this image, a wild-type Caenorhabditis elegans is stained to highlight the nuclei of its cells.
Pengelasan saintifik

Semua spesies hewan, tumbuh-tumbuhan tanah dan yang paling kulat adalah multicellular, seperti banyak alga, sedangkan beberapa organisme sebahagiannya uni - dan sebahagian multicellular, seperti lendir acuan dan sosial amoeba seperti genus Dictyostelium.

Organisma Multicellular timbul dalam pelbagai cara, untuk contoh oleh sel atau oleh kesatuan banyak sel-sel tunggal. Kolonial organisma adalah hasil banyak identik individu menyertai bersama-sama untuk membentuk sebuah koloni. Bagaimanapun, ia sering boleh keras untuk memisahkan kolonial protists dari benar organisma multicellular, karena dua konsep yang tidak jelas, penjajah protists telah disebut "pluricellular" bukannya "multicellular".

Kelebihan sunting

Multicellularity membolehkan organisma melebihi had saiz biasanya dikenakan oleh penyebaran: sel-sel tunggal dengan saiz meningkat mempunyai menurun permukaan-ke-nisbah jumlah dan mempunyai masalah menyerap cukup nutrisi dan mengangkut mereka seluruh sel. Multicellular organisma itu yang kompetitif kelebihan peningkatan dalam saiz tanpa batasan. Mereka boleh ada lagi rentang hidup kerana mereka boleh terus hidup ketika individu sel-sel yang mati. Multicellularity juga permit semakin kompleks dengan membenarkan perbezaan jenis sel dalam satu organisma.

Rujukan sunting

  1. ^ Becker, Wayne M.; dll. (2008). The world of the cell. Pearson Benjamin Cummings. m/s. 480. ISBN 978-0-321-55418-5.

Pautan luar sunting