Otto von Habsburg (nama diberi: Franz Joseph Otto Robert Maria Anton Karl Max Heinrich Sixtus Xaver Felix Renatus Ludwig Gaetan Pius Ignatius, Hungary: Ferenc József Ottó Róbert Mária Antal Károly Max Heinrich Sixtus Xaver Ignatius Felix Renatus Lajous ; 20 November 1912 – 4 Julai 2011), ialah putera mahkota terakhir Austria-Hungary dari 1916 sehingga pembubaran empayar pada November 1918. Pada tahun 1922, dia menjadi penyamar kepada bekas takhta, ketua dari House of Habsburg-Lorraine, dan penguasa Order of the Golden Fleece[6] setelah kematian bapanya. Beliau meletak jawatan sebagai Penguasa Bulu Emas pada tahun 2000 dan sebagai ketua Rumah Diraja pada tahun 2007.

Otto Von Habsburg
Ahli Parlimen Eropah untuk Jerman
Dalam jawatan
1979–1999
Ketua Kerabat Habsburg
Dalam jawatan
1 April 1922 – 1 January 2007
Didahului olehMaharaja Charles I
Digantikan olehKarl Von Habsburg
Butiran peribadi
Lahir20 November 1912
Istana Wartholz,Reichenau an der Rax,Austria-Hungary
Meninggal dunia4 July 2011 (umur 98)
Pöcking,Jerman
IbuZita Von Bourbon-Parma
BapaCharles I dari Austria

Anak lelaki sulung Charles I dan IV, maharaja terakhir Austria dan raja Hungary, dan isterinya, Zita dari Bourbon-Parma, Otto dilahirkan sebagai Franz Joseph Otto Robert Maria Anton Karl Max Heinrich Sixtus Xaver Felix Renatus Ludwig Gaetan Pius Ignatius von Habsburg, ketiga dalam barisan takhta, sebagai Archduke Otto dari Austria, Putera Diraja Hungary, Bohemia, dan Croatia.Dengan kenaikan takhta bapanya pada tahun 1916, dia mungkin menjadi maharaja dan raja. Oleh kerana bapanya tidak pernah turun takhta, Otto dianggap oleh dirinya sendiri, keluarganya dan ahli sah Austria-Hungary sebagai maharaja-raja yang sah selepas kematian bapanya pada tahun 1922.

Otto aktif di pentas politik Austria dan Eropah dari tahun 1930-an, kedua-duanya dengan mempromosikan punca pemulihan Habsburg dan sebagai penyokong awal integrasi Eropah-menjadi benar-benar meluat dengan nasionalisme-dan penentang sengit Nazisme dan komunisme. Beliau telah digambarkan sebagai salah seorang pemimpin Penentangan Austria. Selepas Anschluss 1938, dia dijatuhi hukuman mati oleh Nazi dan melarikan diri dari Eropah ke Amerika Syarikat.

Otto von Habsburg ialah Naib Presiden (1957–1973) dan Presiden (1973–2004) Kesatuan Paneuropean Antarabangsa, dan berkhidmat sebagai Ahli Parlimen Eropah untuk Kesatuan Sosial Kristian Bavaria (CSU) dari 1979 hingga 1999. Sebagai Ahli Parlimen Eropah yang baru dipilih pada tahun 1979, Otto telah menyediakan kerusi kosong untuk negara-negara di seberang Tirai Besi di Parlimen Eropah, dan mengambil minat yang kuat terhadap negara-negara di sebalik Tirai Besi. Otto von Habsburg memainkan peranan penting dalam revolusi 1989, sebagai pemula bersama Perkelahan Pan-Eropah. Kemudian beliau menjadi penyokong kuat keanggotaan EU di negara-negara Eropah tengah dan timur. Seorang intelektual terkenal, beliau menerbitkan beberapa buku mengenai hal ehwal sejarah dan politik. Otto telah digambarkan sebagai salah seorang "arkitek idea Eropah dan integrasi Eropah" bersama-sama dengan Robert Schuman, Konrad Adenauer, dan Alcide De Gasperi.

Otto dibuang negeri pada tahun 1919 dan dibesarkan kebanyakannya di Sepanyol. Ibu Katoliknya yang taat membesarkannya mengikut kurikulum lama Austria-Hungary, menyediakannya untuk menjadi raja Katolik. Semasa hidupnya dalam buangan, dia tinggal di Switzerland, Madeira, Sepanyol, Belgium, Perancis, Amerika Syarikat, dan dari tahun 1954 hingga kematiannya, akhirnya di Bavaria (Jerman), di kediaman Villa Austria. Pada masa kematiannya, beliau adalah warganegara Jerman, Austria, Hungary, dan Croatia, [perlu rujukan] yang sebelum ini tidak mempunyai kewarganegaraan secara de jure dan de facto, dan memiliki pasport Order of Malta dan Sepanyol.

Pengebumian beliau berlangsung di Katedral St. Stephen di Vienna pada 16 Julai 2011; dia telah dikebumikan di Imperial Crypt di Vienna dan hatinya dikebumikan di Pannonhalma Archabbey di Hungary.