Outback merujuk kepada kawasan pedalaman yang luas di Australia. "The Outback" lebih jauh daripada kawasan-kawasan yang bernama "belukar" yang mana-mana lokasi di luar kawasan utama kawasan bandar.

Outback
Kawasan
Lihat di dataran pasir dan garam garam ke Gunung Connor, Australia Tengah
Lihat di dataran pasir dan garam garam ke Gunung Connor, Australia Tengah
NegaraAustralia
Penduduk
 • Jumlahtidak dapat ditentukan

Walaupun selalunya dijangkakan sebagai arid, kawasan Outback meluas dari utara ke selatan pantai Australia, dan merangkumi beberapa zon iklim; termasuk iklim tropika dan iklim monsoonal di kawasan utara, kawasan gersang di tengah-tengah 'pusat merah' dan separa gersang dan iklim suhu rendah di kawasan selatan.[1]

Kawasan ini boleh ditakrifkan secara geografi melalui beberapa faktor, terutamanya ketumpatan kependudukan manusia yang rendah, persekitaran semula jadi yang paling rapuh serta tahap kegunaan tanah yang rendah seperti pastoralisme (penternakan) di mana pengeluaran bergantung kepada persekitaran semula jadi.[1]

Kawasan geografi ini sangat diterapkan dalam warisan kebudayaan orang Australia baik dalam kalangan Aborigin mahupun masyarakat banduan tahanan yang dibawa pihak British, melalui catatan sejarah dan cerita rakyat.

Sejarah sunting

Kaum-kaum aborigin telah tinggal di Outback selama kira-kira 50,000 tahun[2] dan menduduki semua kawasan pedalaman termasuk padang pasir yang paling kering, ketika orang Eropah mula-mula memasuki Australia tengah pada tahun 1800-an. Banyak orang asli mengekalkan hubungan fizikal dan budaya yang kuat kepada pedalaman negara mereka yang tradisional dan diiktiraf secara sah sebagai Pemilik Tradisional sebahagian besar Outback di bawah undang-undang Komanwel Native Title.

Penjelajahan Eropah awal daratan Australia adalah sporadis. Lebih tumpuan adalah pada kawasan pantai yang lebih mudah diakses dan subur. Lintasan daki pertama meelpasi Pergunungan Biru di luar Sydney dipimpin Gregory Blaxland pada 1813, 25 tahun selepas petempatan banduan didirikan . Orang yang bermula dengan John Oxley pada tahun 1817, 1818 dan 1821, diikuti oleh Charles Sturt pada 1829-1830 yang cuba mengikuti sungai-sungai yang mengalir ke barat untuk mencari "laut pedalaman" mengalir ke Sungai Murray dan Sungai Darling yang berpusing ke selatan. Sepanjang tempoh 1858 hingga 1861, John McDouall Stuart mengetuai enam ekspedisi utara dari Adelaide ke pedalaman, yang memuncak dengan berjaya mencapai pantai utara Australia dan kembali, tanpa kehilangan mana-mana ahli parti itu. Ini bertentangan dengan Burke dan Wasi ekspedisi ​​yang sakit [1860-61] yang dibiayai dengan lebih baik, tetapi mengakibatkan kematian tiga anggota parti transcontinental.

 
Pemandangan udara Kata Tjuta

Barisan Overland Telegraph dibina pada tahun 1870an[3] sepanjang laluan yang dikenal pasti oleh Stuart.

Pada tahun 1865 juru ukur George Goyder, menggunakan perubahan pola tumbuh-tumbuhan, memetakan talian di Australia Selatan, utara yang mana ia dianggap hujan tidak dapat dipercayai untuk menyokong pertanian.

Eksplorasi dari pedalaman terus diteruskan pada tahun 1950 ketika Len Beadell menjelajah, meninjau dan membina banyak jalan untuk menyokong ujian senjata nuklear di Australia Emu Field dan Maralinga dan ujian roket di Kawasan Larangan Woomera. Eksplorasi galian terus sebagai deposit mineral baru dikenal pasti dan dibangunkan.

Ketika peneroka awal menggunakan kuda untuk menyeberangi pedalaman, wanita pertama yang membuat perjalanan menunggang kuda adalah Anna Hingley, yang naik dari Broome ke Cairns pada tahun 2006 .[4]

 
Fotografi udara Australia menunjukkan kawasan gersang (kuning / coklat) yang umumnya dianggap "pedalaman"

Alam Sekitar sunting

Kepentingan global sunting

 
MacDonnell Ranges di Wilayah Utara terdapat di pusat negara
 
Taman Negara Sungai Fitzgerald di Australia Barat
 
Seekor kuda brumby di Outback

Kekurangan penggunaan tanah perindustrian telah membawa kepada Outback yang diiktiraf secara global sebagai salah satu kawasan semulajadi yang tersisa, asli di Bumi.[1] Global "Human Footprint"[5] and wilderness[6] ulasan menonjolkan kepentingan Outback Australia sebagai salah satu kawasan semula jadi yang besar di dunia, bersama dengan hutan Boreal dan kawasan Tundra di Amerika Utara, padang pasir Sahara dan Gobi dan hutan tropika Amazon dan Congo Basins. Savannah (atau hutan belantara) di utara Australia adalah kawasan paling besar di dunia.[7] Di selatan, Great Western Woodlands, yang menduduki 16,000,000 hektar (40,000,000 ekar), sebuah kawasan yang lebih besar daripada seluruh England, adalah hutan darat yang terbesar yang tersisa di Bumi.

Ekosistem utama sunting

Kepelbagaian iklim dan geologi ia yang luas mengandungi banyak ekosistem yang kaya dan tersendiri ekologi. Jenis tanah utama termasuk:

Hidupan liar sunting

Pedalaman Australia penuh dengan hidupan liar yang sangat baik yang disesuaikan dengan baik, walaupun sebahagian besarnya tidak dapat dilihat langsung oleh pemerhati kasual. Banyak haiwan, seperti kanggaru merah dan dingo bersembunyi di semak untuk berehat dan di semasa kepanasan siang hari.

Birdlife adalah prolifik, yang paling sering dilihat pada lubang air ketika subuh dan senja. Kelompok besar budgerigars, cockatoo, corellas dan galah sering dilihat. Di tanah atau jalan kosong semasa musim sejuk, pelbagai spesies ular dan kadal berkibar di bawah sinar matahari, tetapi jarang dilihat pada musim panas.

Haiwan liar seperti unta berkembang pesat di Australia tengah, dibawa ke Australia oleh pastoralists dan penjelajah, bersama-sama dengan pemandu Afghanistan yang awal. Kuda-kuda liar yang dikenali sebagai 'brumby' adalah kuda stesen yang berjalan liar. Babi, rubah, kucing dan arnab liar adalah haiwan yang diimport lain juga merosakkan alam sekitar, jadi masa dan wang dibelanjakan untuk membasmi mereka dalam usaha untuk membantu melindungi rangelands yang rapuh.

Kawasan ini merupakan habitatr kepada pelbagai spesies haiwan, seperti kanggaru, emu dan dingo. Pagar Dingo dibina untuk membataskan pergerakan dingo dan anjing liar[8][9] lalu mengelakkan haiwan-haiwan ini memasuki kawasan pertanian yang banyak ada di arah selatan tenggara benua. Bahagian-bahagian yang subur sedikit digunakan terutamanya sebagai kawasan ragutan dan telah digunakan secara tradisional untuk menternak bebiri atau lembu di stesen ternakan yang sewaan Kerajaan Persekutuan. Walaupun kawasan kecil pedalaman terdiri daripada tanah liat, kebanyakannya mempunyai palaeosol yang tidak subur.

Riversleigh, di Queensland, adalah salah satu laman fosil yang paling terkenal di Australia dan telah direkodkan sebagai tapak Warisan Dunia pada tahun 1994. Kawasan 100 km2 (39 batu) mengandungi sisa-sisa fosil mamalia purba, burung dan reptilia yang ditarikhkan dari zaman-zaman Oligocene dan Miocene.

Industri sunting

Pastoralisme sunting

 
Kawah Gosses Bluff, salah satu daripada meteor kawah impak yang dapat ditemui di pedalaman Australia

Industri terbesar di seluruh Outback, dari segi kawasan yang diduduki, ialah pastoralisme, di mana lembu, domba, dan kadang-kadang kambing, grazed dalam kebanyakannya utuh, ekosistem semulajadi. Penggunaan air melahap yang meluas, yang diperolehi dari akuifer bawah tanah, termasuk Lembangan Artesia Besar, telah membolehkan ternakan menjadi gila di kawasan luas yang tidak ada air permukaan kekal secara semulajadi.

Memanfaatkan kekurangan peningkatan padang rumput dan tidak adanya baja dan penggunaan racun makhluk perosak, banyak ciri-ciri pastoral di luar negeri disahkan sebagai pengeluar ternakan organik. Pada tahun 2014, 17,000,000 hektar (42,000,000 ekar), kebanyakannya di Outback Australia, telah disahkan sepenuhnya sebagai pengeluaran organik organik, menjadikan Australia sebagai kawasan pengeluaran organik yang disahkan terbesar di dunia.

Pelancongan sunting

"Tidak ada yang mengatakan Australia agak seperti Pedalaman kami," kata laman web pelancongan negara.[10] Pelancongan adalah industri utama di seluruh Pedalaman, dan komuniti pelancongan dan agensi pelancongan negeri secara jelas menyasarkan Outback Australia sebagai destinasi yang dikehendaki untuk pelancong domestik dan antarabangsa. Tidak terdapat pecahan pendapatan pelancongan untuk "Outback" per se. Bagaimanapun, pelancongan serantau merupakan komponen utama pendapatan pelancongan negara. Tourism Australia secara eksplisit memasarkan pengalaman berasaskan alam dan asli kepada pelancong.[11] In the 2015–2016 financial year, 815,000 visitors spent $988 million while on holidays in the Northern Territory alone.[12]

Terdapat banyak tarikan pelancongan popular di Outback. Beberapa destinasi terkenal termasuk:

Perlombongan sunting

 
Medan fizik di Lightning Ridge

Selain pertanian dan pelancongan, aktiviti ekonomi utama di kawasan yang luas dan jarang diselesaikan ini adalah perlombongan. Disebabkan ketiadaan bangunan gunung dan glasiasi yang hampir tidak lengkap sejak Permian (dalam banyak bidang sejak zaman Cambrian), kawasan pedalamannya sangat kaya dengan besi, aluminium, mangan dan bijih uranium, dan juga mengandungi deposit utama emas, bijih nikel, tembaga, timah dan zink. Oleh kerana ukurannya, nilai ragut dan perlombongan adalah besar. Lombong-lombong utama dan kawasan perlombongan di Outback termasuk opal di Coober Pedy, Lightning Ridge dan White Cliffs, logam di Broken Hill, Tennant Creek, Olympic Dam dan Challenger Mine yang terpencil. Minyak dan gas diekstrak di Cooper Cooper di sekitar Moomba.

Di Australia Barat lombong batu intan Argyle di Kimberley adalah pengeluar berlian semulajadi yang terbesar di dunia dan menyumbang kira-kira satu pertiga daripada bekalan semula jadi di dunia. Ekonomi rantau Pilbara didominasi oleh industri perlombongan dan petroleum.[13] Kebanyakan bijih besi Australia juga ditambang di Pilbara dan ia juga mempunyai salah satu daripada tambang utama mangan di dunia.

Pemandangan dunefields dan mesa, Central Australia

Gaya hidup sunting

Kependudukan sunting

Masyarakat Orang Asli di kawasan pedalaman, seperti Anangu Pitjantjatjara Yankunytjatjara di utara Australia Selatan, tidak dipindahkan kerana mereka berada di kawasan pertanian intensif dan kota-kota besar, di kawasan pesisir.

Jumlah penduduk Outback di Australia menurun dari 700,000 pada tahun 1996 kepada 690,000 pada tahun 2006. Penurunan terbesar berada di Outback Northern Territory, sementara Kimberley dan Pilbara menunjukkan peningkatan penduduk pada tempoh yang sama. Nisbah seks adalah 1040 lelaki untuk 1000 perempuan dan 17% daripada jumlah penduduk adalah asli.[14]

 
Masuk ke Eyre Highway yang menunjukkan bahawa landasan darurat RFDS berada di hadapan

Perubatan sunting

Royal Flying Doctor Service (RFDS) memulakan perkhidmatan pada tahun 1928 dan membantu orang yang tinggal di pedalaman Australia. Pada masa lalu, kecederaan serius atau penyakit sering mengakibatkan kematian akibat kekurangan kemudahan perubatan dan kakitangan yang terlatih.

Pendidikan sunting

Di kebanyakan masyarakat yang menghuni pedalaman ini, bilangan kanak-kanak yang ada terlalu kecil untuk mendirikan sekolah biasa maka sebarang kemudahan mengajar akan dibantu dengan menggunakan suatu sistem khas bernama School of the Air ("Sekolah Udara"); pada asalnya para guru berkomunikasi dengan anak-anak melalui teknologi radio, namun telekomunikasi satelit digunakan. Sesetengah kanak-kanak menghadiri sekolah asrama, yang kebanyakannya hanya ada di sekolah menengah.

Kemudahan pengangkutan sunting

 
Amaran tanda jalan ke atas keadaan yang berpotensi berbahaya di hadapan

Bahagian pedalaman adalah criss-crossed oleh trek bersejarah. Kebanyakan lebuh raya utama mempunyai permukaan bitumen yang sangat baik dan jalan-jalan utama yang lain biasanya diselenggara dengan baik jalan-jalan kotoran. Trek di kawasan yang sangat berpasir atau sangat berbatu mungkin memerlukan pemacu berkelajuan tinggi empat roda dan bahan api, tayar, makanan dan air ganti sebelum cuba mengembara, namun kebanyakan jalan pedalaman paling mudah dilalui dalam kenderaan biasa, dengan penjagaan diambil. Pemandu yang tidak digunakan untuk jalan raya harus berhati-hati - disarankan agar pemandu mengurangkan kelajuan mereka, memandu dengan berhati-hati, dan mengelakkan memandu pada waktu malam kerana haiwan boleh menyimpang ke jalan raya. Perjalanan di kawasan terpencil di utara Australia tidak digalakkan semasa musim hujan (November hingga April), kerana hujan tropika yang lebat dapat dengan cepat membuat jalan tanah yang tidak dapat dilalui. Di bahagian terpantas penjual bahan api Australia terletak beratus kilometer, jadi bahan bakar ganti harus dibawa atau mengisi bahan bakar yang dikira dengan teliti agar tidak kehabisan bahan bakar di antara bandar. Di samping itu, beberapa trak treler (dikenali sebagai [[Jalan Kereta Api)] melintasi jalan-jalan dan penjagaan yang melampau perlu diambil ketika kenderaan-kenderaan ini, kerana beratnya, panjang (sering tiga treler penuh panjang) dan jumlah debu yang dibuang dengan lebih daripada 46 tayar.

Stuart Highway berjalan dari utara ke selatan melalui pusat benua, kira-kira dipadankan dengan Adelaide-Darwin railway. Terdapat cadangan untuk membangunkan beberapa jalan yang berlari dari selatan-barat ke timur laut untuk mewujudkan jalan sepanjang cuaca yang dinamakan Lebuhraya Pedalaman, menyeberangi benua diagonal dari Laverton, Australia Barat (utara Kalgoorlie, melalui Wilayah Utara ke Winton, di Queensland.

Pengangkutan udara bergantung kepada penghantaran pos di beberapa kawasan, berikutan penyelesaian jarang dan penutupan jalan musim hujan. Lombong-lombong di pedalaman kebanyakannya mempunyai landasan udara dan ramai yang mempunyai tenaga kerja fly-in fly-out. Kebanyakan pedalaman stesen kambing biri-biri dan stesen stesen lembu mempunyai landasan udara dan beberapa kapal terbang sendiri. Perkhidmatan perubatan dan ambulans disediakan oleh Royal Flying Doctor Service. Sekolah Udara adalah sekolah berasaskan radio menggunakan radio RFDS.

Pengunjung ke pedalaman sering memandu kenderaan mereka sendiri atau yang disewa, atau mengambil lawatan yang teratur. Perjalanan melalui kawasan terpencil di jalan utama mudah dilakukan dan tidak memerlukan perancangan. Bagaimanapun perjalanan melalui kawasan yang sangat terpencil, di trek yang terpencil, memerlukan perancangan dan kenderaan yang sesuai dan boleh dipercayai (biasanya pemacu roda empat). Pada laluan yang sangat jauh bekalan dan peralatan yang mungkin diperlukan; ini boleh termasuk cache yang telah ditetapkan. Tidak dianjurkan untuk mengembara ke kawasan terpencil ini dengan kenderaan tunggal, melainkan dilengkapi dengan teknologi komunikasi yang baik (contohnya telefon satelit, EPIRB dll). Ramai pelawat memilih untuk bergerak di kawasan ini dalam konvoi. Kematian pelancong dan penduduk tempatan menjadi terkandas pada perjalanan pedalaman yang kadang-kadang berlaku, kadang-kadang kerana bekalan air dan bekalan makanan yang tidak mencukupi telah diambil, atau kerana orang telah melangkah jauh dari kenderaan mereka untuk mencari bantuan. Pelancong melalui kawasan yang sangat terpencil harus sentiasa memaklumkan orang yang boleh dipercayai mengenai laluan dan destinasi kedatangan destinasi mereka, dan ingat bahawa kenderaan adalah lebih mudah untuk dicari dalam pencarian di udara, daripada seseorang, jadi sekiranya berlaku pecahan, mereka tidak boleh meninggalkan kenderaan mereka.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b c "The Modern Outback". www.pewtrusts.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 18 Disember 2016. Dicapai pada 21 Disember 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Hamm, Giles; Mitchell, Peter; Arnold, Lee J.; Prideaux, Gavin J.; Questiaux, Daniele; Spooner, Nigel A.; Levchenko, Vladimir A.; Foley, Elizabeth C.; Worthy, Trevor H. (10 November 2016). "Cultural innovation and megafauna interaction in the early settlement of arid Australia". Nature (dalam bahasa Inggeris). 539 (7628): 280–283. doi:10.1038/nature20125. ISSN 0028-0836.
  3. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 29 Jun 2015. Dicapai pada 27 Jun 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)
  4. ^ "The Times & The Sunday Times". thetimes.co.uk. Dicapai pada 28 April 2018.
  5. ^ Venter, Oscar; Sanderson, Eric W.; Magrach, Ainhoa; Allan, James R.; Beher, Jutta; Jones, Kendall R.; Possingham, Hugh P.; Laurance, William F.; Wood, Peter (23 Ogos 2016). "Sixteen years of change in the global terrestrial human footprint and implications for biodiversity conservation". Nature Communications (dalam bahasa Inggeris). 7. doi:10.1038/ncomms12558. ISSN 2041-1723. PMC 4996975. PMID 27552116. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 Februari 2017. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  6. ^ Mackey, Brendan. "Explainer: wilderness, and why it matters". The Conversation. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Disember 2016. Dicapai pada 21 Disember 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  7. ^ Murphy, Brett. "EcoCheck: Australia's vast, majestic northern savannas need more care". The Conversation. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Disember 2016. Dicapai pada 21 Disember 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  8. ^ Wild dog populations will be out of control within five years without dedicated dogger, former trapper says Diarkibkan 28 April 2018 di Wayback Machine SA Country Hour, ABC News, 29 June 2016. Retrieved 13 November 2017.
  9. ^ Explainer: South Australia's wild dog problem and sheep industry's plea for dedicated doggers Diarkibkan 15 April 2017 di Wayback Machine ABC Rural, 7 April 2017. Retrieved 13 November 2017.
  10. ^ Australia, Tourism (1 November 2016). "The Outback – Tourism Australia". www.australia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 Disember 2016. Dicapai pada 21 Disember 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  11. ^ Australia, Tourism. "Aboriginal Tourism – Markets – Tourism Australia". www.tourism.australia.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 22 November 2016. Dicapai pada 21 Disember 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  12. ^ "Latest visitor data – Tourism NT Corporate Site". www.tourismnt.com.au. Diarkibkan daripada yang asal pada 21 Disember 2016. Dicapai pada 21 Disember 2016. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  13. ^ The Pilbara's oil and gas industry is the region's largest export industry earning $5.0 billion in 2004/05 accounting for over 96% of the State's production. source – WA.gov.au Diarkibkan 19 Julai 2008 di Wayback Machine
  14. ^ "Archived copy" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 25 Mac 2012. Dicapai pada 1 Februari 2012. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)CS1 maint: archived copy as title (link)

Bacaan lanjut sunting

  • Dwyer, Andrew (2007). Outback – Recipes and Stories from the Campfire Miegunyah Press ISBN 978-0-522-85380-3
  • Read, Ian G. (1995). Australia's central and western outback : the driving guide Crows Nest, N.S.W. Little Hills Press. Little Hills Press explorer guides ISBN 1-86315-061-7
  • Year of the Outback 2002, Western Australia Perth, W.A.

Pautan luar sunting

Koordinat: 25°S 130°E / 25°S 130°E / -25; 130