Lexico ialah laman web yang menyediakan koleksi kamus bahasa Inggeris dan Sepanyol yang dihasilkan oleh Oxford University Press (OUP), rumah penerbitan Universiti Oxford, yang juga menerbitkan sejumlah kamus cetak, antara karya lain. Laman web dimiliki oleh Dictionary.com, walaupun kamus yang dihoskannya dibuat oleh OUP sahaja.

Lexico
Maklumat umum
URLwww.lexico.com
JenisKamus
Tersedia dalam
  • Inggeris
  • Sepanyol
Dibubarkan26 Ogos 2022 Edit the value on Wikidata
Pengurusan dan pentadbiran
PemilikDictionary.com
PengasasOxford University Press
KomersialYa
PendaftaranTiada
Dilancarkan padaJun 2019; 4 tahun yang lalu (2019-06)
Perangkaan
Kedudukan Alexa1,776 (29 November 2017) Edit the value on Wikidata
Pautan luar berkaitan
Blog rasmi
Pautan lainFacebook: OxfordDictionaries Twitter: OxfordWords Instagram: oxforddictionaries Youtube: UCVI-AT2fwvmpDEYPoHlcsWQ Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Kamus sebelumnya dihoskan oleh laman web OUP sendiri, Oxford Dictionaries Online (ODO), yang kemudian dikenali sebagai Oxford Living Dictionaries. Definisi kamus muncul dalam carian definisi Google, aplikasi Kamus di macOS, dan lain-lain, yang dilesenkan melalui API Kamus Oxford.[1][2]

Rujukan sunting

  1. ^ "Oxford Dictionaries API". Oxford University Press. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-10-22. Dicapai pada 22 June 2019.
  2. ^ Bell, Karissa (4 December 2015). "Why Siri showed a definition of b*tch that offended everyone". Mashable. Dicapai pada 22 June 2019.

Pautan luar sunting