PPAP (Pen-Pineapple-Apple-Pen)

PPAP Pen-Pineapple-Apple-Pen (bahasa Jepun: ペンパイナッポーアッポーペン) ialah sebuah earworm video muzik yang dinyanyikan oleh Pikotaro, seorang penyanyi dan pelawak Jepun. Video ini telah dikeluarkan pada 25 Ogos 2016 sebagai video muzik dan menjadi viral di YouTube. Sejak Januari 2017, video rasmi telah ditonton sebanyak 110 juta kali, dibuat menjadi parodi, dan dinobatkan sebagai Gangnam Style baharu oleh pelbagai akhbar dan media sosial.

PPAP (Pen-Pineapple-Apple-Pen)
EP oleh
Dilancarkan pada7 Oktober 2016
Dirakamkan pada2016
TempatJepun Edit the value on Wikidata
GenreLagu menari
Panjang0:45
BahasaBahasa Inggeris
SyarikatAvex Music Creative
PenerbitDaimaou Kosaka
Kronologi Daimaou Kosaka
PPAP (Pen-Pineapple-Apple-Pen)
(2016)
The Theme Song of Pikotaro
(2016)
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Video muzik sunting

Lagu ini berasal sebagai video muzik yang dikeluarkan di YouTube pada 25 Ogos 2016. Dalam video itu, Pikotaro, berpakaian dalam kostum haiwan ular kuning / harimau, menari dan kemudian menyanyikan lirik Bahasa Inggeris seperti I have a pen, I have an apple. Uh, apple pen (harfiah: Saya ada pen, saya ada epal. Uh, pen epal) semasa membuat gerak isyarat memegang barang-barang yang dinyatakan dan menolak mereka bersama-sama. Perbelanjaan video adalah kira-kira 100,000 yen. [1]

Pada 26 September, Pikotaro mengeluarkan satu video mengenai cara untuk melakukan tarian dan gerak isyarat tersebut. [2] Pada 27 Oktober, Pikotaro memuat naik "versi panjang" video muzik tersebut.

Dikeluarkan sunting

"PPAP", bersama tiga kerja-kerja lain oleh Pikotaro, dikeluarkan kepada etalase digital melalui Avex Music Creative pada 7 Oktober 2016. Versi instrumental lagu telah disediakan pada 12 Oktober 2016.

Tular sunting

Pada 27 September 2016, penyanyi pop Kanada, Justin Bieber berkongsi video di Twitter, sambil menyatakan video itu sebagai "muzik kegemaran beliau di Internet". [3]

Video ini telah menjadi tular, dengan purata lebih 1.5 juta sasaran sehari, dan disebut-sebut sebagai "Gangnam Style" baru oleh pelbagai akhbar dan media dalam talian. Video ini telah melahirkan banyak orang yang melakukan versi mereka sendiri. Pada carta muzik YouTube, video ini mencapai kedudukan nombor 1 dan berada di kedudukan yang sama selama tiga minggu berturut-turut.

Pengiktirafan sunting

Lagu "PPAP" ini mendapat pengiktirafan dari Rekod Dunia Guinness yang berjaya tersenarai dalam carta Billboard Hot 100 di Amerika Syarikat.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting