PageRank (PR) merupakan algoritma yang digunakan oleh Carian Google untuk pangkat laman web dalam keputusan enjin carian mereka. PageRank dinamakan sempena Larry Page,[1] salah seorang pengasas Google. PageRank ialah cara untuk mengukur kepentingan halaman laman sesawang. Menurut Google:

PageRank Matematik untuk rangkaian mudah, dinyatakan sebagai peratusan. (Google menggunakan skala logaritma.) Page C mempunyai PageRank yang lebih tinggi daripada Page E, walaupun terdapat pautan yang lebih sedikit kepada C; satu pautan ke C berasal dari halaman penting dan oleh itu nilai yang tinggi. Sekiranya pelayar web yang memulakan halaman rawak mempunyai kemungkinan 85% memilih pautan rawak dari halaman yang sedang mereka lawati, dan 15% kemungkinan melompat ke halaman yang dipilih secara rawak dari seluruh web, mereka akan mencapai Page E 8.1% daripada masa. (Kemungkinan besar 15% melompat ke halaman sewenang-wenangnya sepadan dengan faktor redaman sebanyak 85%.) Tanpa redaman, semua pelayar web akhirnya akan berakhir di Halaman A, B, atau C, dan semua halaman lain akan mempunyai PageRank sifar. Di hadapan redaman, Page A berkesan menghubungkan ke semua halaman di web, walaupun ia tidak mempunyai pautan keluar sendiri.
PageRank berfungsi dengan mengira bilangan dan kualiti pautan ke halaman untuk menentukan anggaran kasar betapa pentingnya laman web tersebut. Andaian mendasari adalah bahawa laman web yang lebih penting mungkin menerima lebih banyak pautan dari laman web lain.[2]

Kini, PageRank bukan satu-satunya algoritma yang digunakan oleh Google bagi mencari hasil keputusan, namun ia merupakan algoritma yang pertama telah digunakan oleh syarikat, dan ia lebih dikenali.[3][4]

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ "Google Press Center: Fun Facts". www.google.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2001-07-15.
  2. ^ "Facts about Google and Competition". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 November 2011. Dicapai pada 12 July 2014.
  3. ^ Sullivan, Danny. "What Is Google PageRank? A Guide For Searchers & Webmasters". Search Engine Land. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-07-03. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)
  4. ^ Cutts, Matt. "Algorithms Rank Relevant Results Higher". www.google.com. Diarkibkan daripada yang asal pada July 2, 2013. Dicapai pada 19 October 2015. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Sumber sunting

Paten relevan sunting

Pautan luar sunting