Pakora (disebut [pəˈkɔːɽa]) ialah rempah ratus goreng berasal dari benua kecil India,[1][2] dijual oleh penjual jalanan dan disajikan di restoran di Asia Selatan dan seluruh dunia.[5] Ia terdiri daripada pelbagai kandungan, selalunya sayur-sayuran seperti kentang dan bawang, disalut dengan adunan tepung gram berperisa dan digoreng.

Pakora
Pakora
Nama alternatifTemplat:Csv
JenisGoreng celur Sunting ini di Wikidata
Jenis sajianPembuka selera atau kudapan
Tempat asalAsia Selatan[1][2][3]
Kawasan/rantauAsia Selatan
Masakan berkaitan
Bahan utama
  • Sayur-sayuran
  • Tepung Gram
  • Rempah
Keragaman/variasi
  • Ubi kentang
  • Terung
  • Bawang
  • Kubis bunga
  • Bayam
  • Sayur campur
  • Paneer
  • Ayam
Hidangan serupaPholourie
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Pakora dikenali juga di bawah ejaan lain termasuk pikora, pakoda, pakodi dan nama daerah seperti bhaji, bhajiya, bora, ponako dan chop.

Persediaan sunting

Pakora dibuat dengan menyalut bahan, biasanya sayur-sayuran, dalam adunan berempah, kemudian menggorengnya.

Kepelbagaian biasa pakora menggunakan bawang, terung, kentang, bayam, pisang tanduk, paneer, kubis bunga, tomato atau cili.[6]

Adunan paling biasa dibuat dengan tepung gram tetapi varian boleh menggunakan tepung lain, seperti tepung buckwheat. Rempah-rempah yang digunakan dalam adunan terpulang kepada tukang masak dan boleh dipilih kerana tradisi atau ketersediaan tempatan; selalunya ini termasuk rempah segar dan kering seperti cili, halba dan ketumbar.

Hidangan sunting

Pakora dimakan sebagai snek atau pembuka selera, selalunya disertakan dengan sos asam jawa, cutni atau raita. Pakora juga disediakan bersama-sama dengan masala chai kepada tetamu di majlis perkahwinan India.

 
Pakora di Jaipur

Nama wilayah sunting

Tepung gram goreng dikenali di Gujerat sebagai bhajia, di Maharashtra sebagai bhaji, di Andhra Pradesh/Telangana dan Karnataka sebagai bajji atau "Pakodi". Di Tamil Nadu tepung ini dikenali sebagai Pakoda. Dalam bahasa Bengali ia boleh dipanggil bora (বড়া) atau chop (চপ) bergantung pada cara dan bila ia dimakan. Pakoda boleh ditafsirkan di negeri-negeri ini sebagai bebola goreng bawang yang dicincang halus, cili hijau, dan rempah yang dicampur dalam tepung gram.

Etimologi sunting

Perkataan pakoṛā berasal daripada bahasa Sanskrit पक्ववट pakvavaṭa[7], majmuk dari pakva ('dimasak') dan vaṭa ('segumpal kecil') atau terbitannya vaṭaka, 'kek bulat yang diperbuat daripada kekacang yang digoreng dalam minyak atau minyak sapi.[8]

Beberapa perbezaan transliterasi mungkin diperhatikan dalam konsonan ketiga dalam perkataan. Bunyinya ialah 'da' yang keras dalam bahasa Telugu dan bunyi 'ra' akan menjadi sebutan yang salah. Bunyinya ialah tamparan gelungan [ɽ], yang ditulis dalam bahasa Hindi dengan huruf Devanagari ड़, dan dalam bahasa Urdu dengan huruf ڑ.

Walau bagaimanapun, dalam Abjad Antarabangsa Alih Huruf Sanskrit, huruf Hindi ड़ ditransliterasi sebagai <ṛ>, transliterasi popular atau bukan piawai penggunaan Hindi <d> untuk bunyi ini, kerana secara etimologi, ia berasal daripada ड /ɖ/ . Kemunculan konsonan ini dalam perkataan pakora telah menimbulkan dua ejaan alternatif biasa dalam bahasa Inggeris: pakoda, yang mencerminkan etimologinya, dan pakora, yang mencerminkan fonologinya.

Galeri sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Pakora - food". Britannica.com. Dicapai pada 23 January 2018.
  2. ^ a b Bloom, Leora Y. (10 May 2016). "Pakoras are tasty, versatile treats from India that work well as appetizers, snacks or meals". The Seattle Times. Dicapai pada 23 January 2018.
  3. ^ Sanghvi, Vir (18 April 2015). "Take pride in the bonda or pakora. It is our gift to the world". Hindustan Times. Dicapai pada 23 January 2018.
  4. ^ https://migrationology.com/hot-pink-puris-and-onion-pakoras-the-brightest-snack-youve-ever-seen/
  5. ^ Devi, Yamuna (1999). Lord Krishna's Cuisine: The Art of Indian Vegetarian cooking. New York: E. P. Dutton. m/s. 447–466, Pakoras: Vegetable Fritters. ISBN 0-525-24564-2.
  6. ^ Siddiqi, Kamran. "Mom's Onion Pakora Recipe". Sophisticated Gourmet. Sophisticated Gourmet. Dicapai pada 24 May 2020.
  7. ^ R. S. McGregor, penyunting (1997). The Oxford Hindi-English Dictionary. Oxford University Press. m/s. 588. ISBN 978-0-19-864339-5.
  8. ^ Monier-Williams, Monier (1995). A Sanskrit-English Dictionary. Delhi: Motilal Banarsidass. m/s. 914. ISBN 81-208-0065-6. Dicapai pada 30 June 2010.