Palam pencucuh merupakan peralatan elektrik yang dipasang pada kepala silinder enjin petrol, berfungsi membakar campuran udara-bahan api melalui bunga api elektrik. Palam pencucuh ditebat di sekeliling elektrod tengah serta disambung ke sistem penyalaan enjin melalui wayar voltan tinggi berpenebat tebal. Palam pencucuh terawal dipatenkan oleh Nikola Tesla (di dalam U.S. Patent 609,250  bagi sistem pemasaan penyalaan, 1898), Richard Simms (GB 24859/1898, 1898) dan Robert Bosch (GB 26907/1898). Karl Benz juga diberi penghargaan dalam penciptaan palam pencucuh. Namun demikian, hanya setelah penciptaan palam pencucuh voltan tinggi pertama yang boleh diharap bagi mempentuk sistem penyalaan magneto oleh jurutera Robert Bosch, Gottlob Honold pada tahun 1902 yang membolehkan palam pencucuh mula digunakan di dalam enjin kenderaan.

Palam pencucuh dengan elektrod bumi tunggal.

Kegunaan palam pencucuh berbeza dengan enjin diesel yang menggunakan peningkatan suhu udara mampat untuk membakar minyak diesel dan menggunakan palam bara untuk membolehkannya dihidupkan semasa enjin sejuk.

Operasi sunting

 
Komponen lazim enjin empat lejang DOHC. (E) Sesondol ekzos, (I) Sesondol masukan, (S) Palam pencucuh, (V) Injap, (P) Omboh, (R) Rod penyambung, (C) Aci engkol, (W) Jaket air bagi aliran bendalir penyejuk.

Palam pencucuh disambungkan ke gelung penyalaan yang menghasilkan voltan tinggi ataupun magneto. Sambil elektron mengalir dari gelung, beza keupayaan terbentuk antara elektrod tengah dan elektrod bumi. Tiada arus dapat mengalir kerana udara dan bahan api merupakan penebat, tetapi sambil beza keupayaan terus meningkat, ia mula mengubah struktur gas berhampiran elektrod. Sebaik sahaja voltan melebihi kekuatan dielektrik gas, gas sekeliling diionkan. Gas terion menjadi pengalir dan membenarkan elektron mengalir merentasi jurang.

Semasa arus elektrik mengalir merentasi jurang, suhu bunga api naik setinggi 60,000 K. Haba yang tinggi daripada bunga api menyebabkan gas terion mengembang dengan cepat, seperti letupan kecil. Inilah bunyi "klik" yang kedengaran semasa bunga api terhasil, sebagaimana kilat dan guruh. Bunga api yang terhasil kemudiannya membakar campuran udara-bahan api di dalam kebuk pembakaran.

Bahagian palam pencucuh sunting

 
Gambar rajah palam pencucuh elektrod tunggal.
  • Terminal - disambungkan ke gelung pembakaran.
  • Sirip - berfungsi sebagai penebat serta mengelak kebocoran elektrik.
  • Penebat - dibuat daripada seramik aluminium oksida, ia direka bagi menampung suhu setinggi 550 °C dan voltan setinggi 60,000 V.
  • Bekas logam - membuang haba daripada penebat serta berfungsi sebagai elektrod bumi.
  • Hujung penebat - bahagian hujung penebat yang mengelilingi elektrod tengah mempengaruhi prestasi palam pencucuh, terutamanya banjaran haba.
  • Elektrod tengah dan bumi - menghasilkan bunga api.

Jurang palam pencucuh sunting

Setiap palam pencucuh mempunyai jurang (jarak antara elektrod tengah dan elektrod bumi) yang boleh dilaras semasa memasang palam pencucuh. Jurang palam pencucuh dilaras dengan membengkokkan sedikit elektrod bumi. Tolok perasa digunakan bagi memastikan ukuran jurang palam pencucuh yang tepat. Jurang yang terlalu sempit boleh sentiasa membakar campuran udara-bahan api tetapi bunga api yang terhasil adalah terlalu kecil. Jurang yang terlalu besar pula menghasilkan bunga api yang kuat tetapi boleh terlepas nyalaan semasa kelajuan enjin tinggi. Palam pencucuh dengan jurang yang tepat meenghasilkan bunga api yang cukup panas tetapi dalam masa yang sama tidak akan terlepas nyalaan.

Lihat juga sunting